Bródy tehát elköteleződött egy párt mellett – nem vonom kétségbe, hogy szabad elhatározásból. De mégiscsak annak a posztkommunista gazdasági-politikai-kulturális kapcsolati hálónak volt a része, amelynek gyökerei a Rákosi-korba és az ÁVÓ-hoz vezetnek, és amely eltanulta a kommunista diktatúrától – melyet részben saját maga alkotott és tartott fenn –, hogy miként kell rettegni a fasizmustól.
Bródy eme háttérrel tolja a rettegést minden jobboldali konjunktúra, minden jobboldali kormány idején, és gondolom, fáj neki, hogy művészként kíváncsi volt rá ugyan a közönség, szupersztár lett, de ezt nem tudta átváltani politikai tőkére, s az SZDSZ érdeklődés hiányában eltűnt a süllyesztőben.
A zeneszerető embereket érdekelte Bródy (már akit), ugyanőket választópolgárként nem.
Mikor 1994-ben győzött az MSZP, és bevette az SZDSZ-t a kormányba, bizonyára elégedett volt. 1998-2002, az első Orbán-kormány ideje viszont erősen megviselhette, mert már akkor is olyanokat mondott az Élet és Irodalom szerint, hogy „Lucifer legyőzhető”, mivel „vannak még az országban, akik nem keverik össze a szeretet hatalmát a hatalom szeretetével”.
Nyilván a Bródy-féle posztkommunista társutas népségnek trauma az Orbán-rendszer. De jellemző, hogy
Bródynak még akkora önkritikája sincs, hogy felmérje, ki képviseli a társadalmi többséget, és kétharmados politikai kisebbségről beszél – az egyik legnagyobb részvételű választás után.
Ezek szerint az MSZP-SZDSZ-kormányok idején (illetve 2002-2010 között végig) még nagyobb volt a kisebbségben lévő, azaz a kormánnyal egyet nem értő többség?
És mindezek után Bródy képes arról beszélni, hogy ő korlátozva van, mikor nyilvánvaló, hogy nincs korlátozva, azt ad ki, amit akar, azt mond, amit akar, kiadják és lehozzák, ahogy mindenki mást is.
Végül csak annyit, hogy Bródy Jánosnak nincs történelmi tapasztalata, a történelmi tapasztalat ugyanis több nemzedéken átívelő, közösségi élmény, nem egyéni. A fentiek fényében mégiscsak érdekes, hogy a kommunista diktatúra ellen állítólag lázadó és azt megsínylő Bródy nem a kommunizmus révén tapasztalta meg azt (úgy „történelmileg”), hogy katasztrófába viszi az országot, hanem a demokratikusan megválasztott jobboldali kormányok idején. A magyarázat virtigli aufklérista-felvilágosult megfejtés: mert irracionálisak.
Bizonyára Bródy kompromisszumai a kommunista diktatúrával sokkal racionálisabbak voltak.