Évtizedekkel ezelőtt alakult ki az a szabályozás, hogy az uniós költségvetés nem kerülhet olyan helyzetbe, hogy a tagállamok bármilyen oknál fogva megtagadhatják a befizetéseket – hiszen ebből finanszírozzák többek között a közös intézmények működését, az agrárpolitikát, a regionális fejlesztéseket, a közös kül- és biztonságpolitikát, az Erasmus programokat, a kutatás-fejlesztéseket és még sorolhatnám –, s a nemzetgazdaságok számára is létfontosságú, hogy a közös kasszából hozzájussanak a pénzekhez, hiszen csak ebben az esetben tudják a programjaikat megvalósítani.
Ekkor azonban még fel sem merült, hogy az uniós intézmények fognak törvénytelenül eljárni, azaz nem utalják a tagállamoknak járó fejlesztési forrásokat.
Tehát az uniós szabályok megalkotásával a joggal valós visszaélés lehetőséget a tagállamok irányában kizárták – ezzel egyébként minden ország teljesen egyetért –, de arra az esetre nem hoztak létre mechanizmust, hogy mi történik akkor, ha az uniós intézmények követnek el normasértést, ha ők élnek vissza a joggal és a helyzetükkel, mert az senkiben nem merült fel, hogy mindez megtörténhet. Egyértelmű, hogy a feje tetejére állt a világ, vagy legalábbis az Európai Unió.
S el tudom képzelni, hogy most a brüsszeli bürokraták lázas munkával készítik a feljegyzéseket arról, hogy találtak-e valamilyen megoldást arra a magyarok, hogy mégis megkerülhető legyen a tagállami befizetés. De nem is bánom, ha ezen dolgoznak gőzerővel.”
„Lehet, hogy Schiffer András ki akar lépni az Unióból, én azonban nem szeretnék”
Szanyi Tibor, az Igen Szolidaritás Magyarországért Mozgalom elnöke: „Én nagy tisztelője vagyok Schiffer Andrásnak, de néha zavarba jövök, hogy jogi szakértőként vagy politikai aktivistaként nyilatkozik, az inkriminált véleménye nyilván ez utóbbi kategóriába tartozik. Jogi szempontból ugyanis a javaslata erősen defektes. Az EU és Magyarország között ugyanis nem adok-kapok, nem ketrecharc zajlik, tehát nem ezen a módon kellene a vitát elsimítani. A két fél között több megkötött szerződés, megállapodás van, nem lehet egyikbe, másikba benyúlni, hogy azt nem teljesítik. Arról ugyanis konkrét jogi határozat született, hogy az EU felfüggesztette a hazánknak járó források kifizetések egy részét, ezt elfogadta a Tanács minden tagja – leszámítva persze Magyarországot –, s nagy többséggel az Európai Parlament is. Azt csak zárójelben jegyzem meg, hogy bizonyos értelemben – legalább ráutaló magatartás szintjén –
hazánk számára is elfogadható volt ez a lépés, hiszen elkezdtük megoldani azokat a problémákat, amelyek kiváltották a pénzek befagyasztását,
ráadásul ez nem is az összes forrásra vonatkozik, hiszen a korábbi elszámolások után járó, illetve az agrárpénzek továbbra is érkeznek.