Minap egy műsorban utalt arra, hogy nem minden stimmel az Európai Bizottság érvelésében az uniós források visszatartása kapcsán. Mire gondolt?
Először is: bőven vannak aggályok a magyar jogállamisággal kapcsolatban, ezek döntő része azonban a 2010 és 2013 között kiépülő NER jogalkotásában keletkezett.
Az Alaptörvény és kétharmados jogszabályok elfogadását érti ez alatt?
Igen, ahogyan a magyar rendszerben az Alkotmánybíróság jogköreinek szűkítése, az úgynevezett actio popularis felszámolása is ebbe a körbe tartozik. Ekkoriban azonban semmilyen szankciós eljárást nem indított Brüsszel Magyarországgal szemben. A NER mint közjogi konstrukció már a 2014-es választások előtt készen állt - az alkotó persze azóta sem pihen.
Ezek a közjogi problémák azonban részben olyan körbe tartoznak, ami egész egyszerűen nem tartozik az EU hatáskörébe.
Ezt itt nekünk, magyaroknak kellene megoldani, csakhogy a választók jelentékeny része sajnos tavaly immár negyedik alkalommal döntött úgy, különösebb gondja ezzel nincsen. Szomorúan, de tudomásul kell venni, hogy a demokrácia így működik.
A 2017-es Sargentini-jelentéssel indult a huzavona, ami máig tart. Sőt!
A Lukács-archívum ellehetetlenülésétől az antiszemitizmus tobzódásáig volt ott minden, mint a búcsúban – akkoriban még hajlottam arra, hogy a hülyeség és az ostoba provokáció kap teret az uniós dokumentumokban.
Már nem?
Vannak kétségeim. A 2022 áprilisi voksolást követően Ursula von der Leyen asszony megfújta a harci kürtöt. Azt gondoltam, a korrupciós vádaskodásban konkrét szereplőket fognak pellengérre állítani és például a miniszterelnök vejének vagy a pénztárosának az EU-s programokból való kizárását követelik. Ám erről szó sincsen, nem fogalmaznak meg konkrét ügyekhez köthető követeléseket az EB részéről. Kipréseltek viszont egy Integrációs Hatóság névre hallgató sóhivatalt a magyar parlamentből. Aztán ott van az igazságszolgáltatás területe!
Hogy mik az Országos Bírói Tanács jogkörei, egyáltalán létezik-e ilyen testület, ahhoz az uniónak semmi köze nem lehetne.
Brüsszelnek ezen a téren nem osztottak lapot. Nekem magyar állampolgárként, gyakorló ügyvédként lehetnek gondjaim az igazságszolgáltatási rendszerrel, vannak is, ám a külföldnek nincs beleszólása. Egyébként 2021-ben, a most is zajló megalázó huzavona előtt, Orbán Viktor szavazatával az Európai Tanács elfogadta a jogállamisági mechanizmus rendeletet. A rendelet egyértelműen fogalmaz: azoknál a problémáknál alkalmazható az eljárás, amik közvetlenül érintik, illetve veszélyeztetik az Unió pénzügyi érdekeit. Az, hogy egy OBT-mandátum megújítható-e vagy sem, nyilvánvalóan nem tartozik ebbe a kategóriába.