Alaposan felbolygatják Budapest közlekedését Karácsony Gergelyék
Traffipaxok, sebességkorlátozások, kerékpársávok – itt a főváros új, közlekedésbiztonsági stratégiája!
Két év alatt 45 százalékkal emelkedett az autóvezetői tanfolyamok ára idehaza. Böröcz Mátyás, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke a Mandinernek részletes képet adott az ágazat helyzetéről.
Budapesten stabilnak mondható a tanulóvezetők száma, vidéken viszont némi visszaesés tapasztalható, pedig a fővároson kívül jóval kedvezőbbek a képzési díjak – tudtuk meg Böröcz Mátyástól, aki a számokba is beavatott.
„A tarifákban nagyon nagy szórás tapasztalható: vidéken nagyjából 6000 forint körüli óradíjakkal lehet kalkulálni, Budapesten viszont – függően attól, hogy gyorsított képzést kér-e a jelentkező, valamint más, például a hétvégi feláraktól – 10 000 forint fölé is felmehet az egy vezetési óráért elkért összeg” – fejtette ki a szakember.
A Központi Statisztikai Hivatal szerint
egy személygépjármű-vezetői tanfolyam átlagos ára 2023 májusában 334 820 forint volt,
ami jókora emelkedés az egy évvel korábbi 270 ezerhez vagy a 2021. májusi 230 ezer forinthoz képest. A végső fizetendő összegből nagyságrendileg 30 ezer forintot tesznek ki a vizsgadíjak – KRESZ-, forgalmi és elsősegélyvizsga –, a fennmaradó rész az elméleti és a gyakorlati képzés költsége. Előbbit online formában jellemzően 30-50 ezer forintért kínálják az autósiskolák, utóbbi kiadás pedig értelemszerűen az óradíjon múlik. Ennek pontos összege könnyen kiszámítható, hiszen minimum 30 órát – illetve 580 kilométert – kell vezetnie a forgalomban egy tanulónak a vizsga előtt. Mindezen felül még számolni kell az elsősegélynyújtó tanfolyam és az orvosi alkalmassági vizsgálat díjával, a kettő együtt valamivel kevesebb mint 20 ezer forint.
Az óradíjak közötti területi különbségek következményeként érezhetően megindult az országon belüli „vándorlás”. A autósiskolák szövetségének vezetője példaként említi, hogy vidéki felsőoktatási intézményben tanuló budapesti fiatalok most már egyre többször inkább az egyetemvárosukban tanulnak vezetni, nem pedig a fővárosban, mert így jóval kevesebből megvan nekik a jogosítvány.
A gépjárművezetői tanfolyamok esetében már évek óta tart az online elméleti oktatás térhódítása, és ezt a folyamatot a jogalkotó tovább erősítené, azt szeretné, hogy minél többen az interneten keresztül végezzék el a KRESZ-tanfolyamot. Ám ennek is megvan az árnyoldala – hívja fel a figyelmet Böröcz Mátyás –, a gyakorlati képzés során ugyanis sokszor tapasztalják az oktatók, hogy az elméletet online formában elsajátítóknak több forgalmi órát kell venniük, mert
egész egyszerűen nem ismerik például a táblák jelentéstartalmát.
A probléma szerinte az, hogy a digitális képzésből hiányzik a menet közbeni kontroll, amit többek közt úgy lehetne orvosolni, ha az oktatás során valamilyen csevegőfelületen keresztül folyamatos kérdezési lehetőség lenne biztosítva a tananyagban megakadó tanulóknak.
Böröcz Mátyás arról is beszélt, hogy a Magyar Közlönyben már megjelent az az új jogszabály, amely egy rövid átmeneti időszak után szeptember 4-től bevezeti az oktatás és vizsgáztatás teljesen elektronikus korszakát. Ez egyrészt azt jelenti, hogy e-azonosító jellel kell majd ellátni a vezetési kartonokat, másrészt módosulnak a forgalmi vizsgára bocsátás feltételei is. Utóbbival kapcsolatban az egyik legfontosabb változás, hogy az éles vizsga előtt hat órával mindenképpen le kell zárni a tanuló e-papírjait, vagyis „innentől fogva nem tudjuk azt megtenni, hogy vizsgára menet még vezettetem a tanulómat” – magyarázta az elnök.
Újdonság továbbá – folytatta –, hogy a vezetési gyakorlat előtt két órával már nem lesz lehetőség cserélni a tanulók között még betegség vagy egyéb váratlan elfoglaltság esetén sem. A tanórákkal kapcsolatban egyébként alapos kontroll várható: a hatóság ellenőrizni fogja azt is, hogy az oktató valóban ott kezdte-e és ott fejezte-e be a tanórát, amit előzetesen bejegyzett.
Ezt is ajánljuk a témában
Traffipaxok, sebességkorlátozások, kerékpársávok – itt a főváros új, közlekedésbiztonsági stratégiája!
Nyitókép: Attila Kisbenedek/AFP