Alaposan felbolygatják Budapest közlekedését Karácsony Gergelyék

2023. június 27. 14:00

Traffipaxok, sebességkorlátozások, kerékpársávok – itt a főváros új, közlekedésbiztonsági stratégiája!

2023. június 27. 14:00
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Szerdán kerül a Fővárosi Közgyűlés elé Budapest új közlekedésbiztonsági stratégiája, amelynek állítólagos végrehajtására ezt követően kerülhet sor a fővárosban. (Készül ugyanis egy részletes cselekvési terv is.)

Közlekedésbiztonság: alig pár százan véleményezték az új stratégiát

A közlekedésbiztonsági koncepciót elméletileg több fázisban társadalmasították Karácsony Gergelyék – vagyis kikérték az itt lakók, érdekvédők, illetve szakértők véleményét –, az eredmény azonban nem túl bizalomgerjesztő.

Az első kör 2022. december 7-től 2023. január 9-ig volt elérhető a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) felületén – ennyi idő alatt mindösszesen 788-an (!) mondták el véleményüket Budapest közlekedésbiztonsági helyzetéről.

Ezután érdekegyeztetés történt több szervezettel, önkormányzattal (az Országos Taxis Szövetség nem, a Magyar Autóklub, valamint a Magyar Kerékpárosklub viszont részt vett a február 16-i konzultáción – a szerk.).

Majd február 26-án függesztették ki magát a stratégiát, amelyre tizenöt napon keresztül lehetett e-mailen keresztül reagálni. A BKK a Mandiner.hu megkeresésére közölte: minderre további 45 (!) mélyreható visszajelzés érkezett, ám „ez a kérdőív, és a honlap kifüggesztése természetüktől fogva nem reprezentatívak”. Mint írták, szakértőik a beérkezett vélemények mindegyikét feldolgozták, s az ezek alapján átszabott közlekedésbiztonsági stratégia kerül a fővárosi képviselők elé. „Úgy gondoljuk, hogy

– fűzték hozzá.

Cél: 2030-ra csökkenjen a balesetek halálos áldozatainak száma

A közlekedésbiztonsági stratégiát minden bizonnyal el fogják fogadni a fővárosi képviselők – de ez csak egy elméleti állásfoglalás amellett, hogy 2030-ig ötven százalékkal, 2050-re pedig nullára csökkenjen a közúti közlekedés halálos áldozatainak száma. Budapesten a közúti közlekedés veszélyesebb, mint a hasonló méretű nagyvárosokban: itt arányaiban ötször annyian halnak meg a közlekedési balesetben (az elmúlt 10 évben közel ötszázan – a szerk.), mint Bécsben, és tizennyolcszor annyian, mint Oslóban.

Csakhogy konkrét, gyakorlati felvetésekkel alig-alig találkozni Karácsonyék közlekedésbiztonsági stratégiájában. Ami reális elem, ezáltal szakértők szerint meg is valósulhat:

  • az a sebességmérő-hálózat létrehozása (kétszáz darab edukációs, illetve száz darab szankcionáló traffibox telepítése); a védett lakóterületek (30-as és lakó-pihenő övezetek) kiterjesztése;
  • a sebességcsökkentés – már ami a gépjárműforgalmat illeti;
  • valamint a kerékpárút-hálózat bővítése.

Forrás: BKK
Forrás: BKK

Előfordulhat például, hogy a Hungária körgyűrűn belül legfeljebb 50, a Nagykörúton belül pedig csak 40 kilométer per óra lenne a legnagyobb megengedett sebesség

– látható az ún. Közúthálózati terv lapjain.

Elvontabb elemek viszont a következők: szemléletformáló, edukációs kampányok; megbocsátó és önmagukat magyarázó útépítések (magyarázat lentebb – a szerk.); közúti biztonsági auditok bevezetése; fővárosi járművek biztonságosságának növelése; közlekedésbiztonságot alapjaiban meghatározó szabályozások (KRESZ, UME) felülvizsgálata.

Önmagukat magyarázó, megbocsátó utak: az utak kialakítása a kihelyezett tábláknál is erősebben üzen a közlekedőknek, hogy azt milyen módon használják.

Egy utat akkor nevezünk önmagát magyarázónak, ha a kialakítása és az alkalmazott jelzőtáblák ugyanazt üzenik. A sávszélesség, az anyaghasználat, az ívsugarak mérete maga is sugallja a megengedett sebesség tartását, az elsőbbség megadását.

A biztonságosabb infrastruktúra megteremtésének eszköze a megbocsátó környezet kialakítása is, ami olyan környezet biztosítását jelenti, ahol a közlekedők hibázása, a járművek műszaki hibája esetén is kisebb a bekövetkezett esemény valószínűsége, illetve kimenetelének súlyossága – olvasható a közlekedésbiztonsági stratégiában.

Egy utat akkor nevezünk , ha a kialakítása és az alkalmazott jelzőtáblák ugyanazt üzenik. A sávszélesség, az anyaghasználat, az ívsugarak mérete maga is sugallja a megengedett sebesség tartását, az elsőbbség megadását. A biztonságosabb infrastruktúra megteremtésének eszköze a kialakítása is, ami olyan környezet biztosítását jelenti, ahol a közlekedők hibázása, a járművek műszaki hibája esetén is kisebb a bekövetkezett esemény valószínűsége, illetve kimenetelének súlyossága – olvasható a közlekedésbiztonsági stratégiában.

Nyitókép: Kurucz Árpád/Magyar Nemzet

***

Összesen 182 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
FeketeFehér
2023. június 27. 22:12
"Ez most komoly, havi 20 ezer forint egy garázs?" Itt, bel-buda szélén ennyi.
Palatin
2023. június 27. 21:56
Budapestet a DK-tól és Karácsonytól kell megvédeni és megmenteni. Radnóti, kedvenc költöm ma ilyesmit írna erröl a mindenre alkalmatlan Mekk Elekröl: Nem tudhatom Karácsony, hogy neked e város mit jelent, Nékem szűkebb hazám e gyöngyszem, örök, ékes és szent. A sors cikcakkos útjain barangolván, ha újra megcsodálom, Praclid nyoma szívem csücskén oly rút, hogy falra mászom. Hát mit tettél bölcsömet ringató kis hazámmal te ripacs? A városunk fennségét akarókkal miért vagy oly makacs? Miért vagy mostoha Lánchidunkkal, hogy az már tragacs? Egy bohóc vagy Gergő, bár sapkádról hiányzik a pamacs. Árpádunk helyett te Gyurcsányt, e simlis kóklert kedveled, Benne kenyéradódat, pártolódat, utad egyengetőjét leled. Hazád, városod nincs neked, szemed a dícsfénybe réved, Eközben a bús a fenébe kiván téged elárvult pesti néped. Mert bölcs és hazádat szerető nem lévén, te lankadt manó, Egy személyben is murisabb vagy mint a jó Hacsek és Sajó. Mamlaszságban, balgaságban sehol nincs hozzád fogható, Se, ki bolsevista árulásra oly szószegön és rögvest kapható.
Robert69
2023. június 27. 21:35
Karácsonyt megkérdezi a sajtó mire büszke Budapest főpolgármestereként : - LMBTQ népszerűsítésre - kerékpárutakra - buszsávokra - traffipaxokra Mit tart legfontosabb feladatának eztán ? - több LMBTQ-t - több kerékpárutat -több buszsávot - több traffipaxot Mi fog önről eszébe jutni a Budapestieknek ha már nem lesz polgármester? - LMBTQ - kerékpárút - buszsáv - traffipax . . . etc. - kerékpárut -buszsáv
Robert69
2023. június 27. 20:54
Lefordítom sorban : megfigyelés ( trafi ) , tiltás (sebességkorlátozás), értelmetlenség(kerékpárút) Ehhez értenek nagyon. Bár ehhez nem kell tehetség.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!