Megjött a Mikulás, jó hírrel a puttonyában: minden sofőrt érint
A változások szombaton lépnek érvénybe.
A 480 forintos üzemanyagár-sapkától ugyan még messze vagyunk, de az autósok számára jó hír, hogy a héten is csökken a benzin és a gázolaj ára, sőt jövő héten újabb áresésre lehet számítani a hazai kutakon – mondta el a Mandinernek Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu tulajdonos-ügyvezetője.
Bármi is történik a nemzetközi piacon, illetve a geopolitikában, legyen szó akár a bankszektorról, akár a háborúról, azonnal hatással van az olaj árára,
Ez a napokban is bebizonyosodott, szerdán ugyanis a brent típusú kőolaj hordónkénti ára egészen 72 dollárig csökkent, pedig a piaci szereplők alapvetően áremelkedést prognosztizáltak májusra, miután a kőolajtermelő országok a kitermelés csökkentéséről határoztak. Ám közben az Egyesült Államokban ismét csődbe ment egy bank, a First Republic, ami lefelé húzta az olajárakat is, mivel a félelmek újra eluralkodtak a piacon. „Látszik, hogy bármi történik a világpolitikában, arra az olaj reagál” – mondta Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu tulajdonos-ügyvezetője.
A szakember kiemelte: az autósok számára jó hír, hogy az említett nemzetközi okok miatt további üzemanyagár-csökkenésre lehet készülni. Így a pénteki áresés után – amikor a 95-ös benzin bruttó nagykereskedelmi ára 10, a gázolajé pedig 18 forinttal csökken – már a jövő héten tovább mérséklődhetnek a tarifák a kutakon, akár újabb 10 forinttal. Most péntektől, május 5-től a 95-ös benzin átlagára literenként 570, a gázolajé pedig 549 forint.
Arra a kérdésre, miszerint folytatódhat-e az a tendencia, hogy a gázolaj literenként körülbelül 20 forinttal olcsóbb a benzinnél, Bujdos Eszter azt válaszolta: bár manapság nagy jóslatokba senki nem mer bocsátkozni, szerinte hosszabb távon nem valószínű, hogy erre kell berendezkedni, sokkal inkább
Európai szinten egyébként elsősorban az aktuális készlet mennyisége hat a benzin és a gázolaj ára közti különbségre.
A Holtankoljak.hu tulajdonos-ügyvezetőjétől azt is megtudtuk, hogy az üzemanyagár-sapka eltörlése óta egyértelmű csökkenés látszik a lakossági felhasználásban, s nemcsak az év elején volt így, hanem még márciusban, áprilisban is, főleg úgy, hogy ha azonos időszakokat vetünk össze.
„A gázolaj esetében az alacsonyabb fogyasztást leginkább az indokolja, hogy a mezőgazdasági szektor komoly készleteket tárolt be még a hatósági áras termékből, így az ő igényeik csak később fognak jelentkezni” – jegyezte meg, összességében körülbelül 10 százalékosra becsülve az üzemanyag-fogyasztásban tapasztalt visszaesést az év eddig eltelt szakaszában.
Arra is kitért, hogy a kis magánkutaknál jelentősebb a forgalomcsökkenés, mint a nagy hálózatoknál, aminek az az oka, hogy ahol sokáig készlethiány volt, illetve nagy mértékben korlátozni kellett a vásárlást – jellemzően a kisebb töltőállomásokon –, onnan a vevők egy része egész egyszerűen elszokott, s igencsak nehéz az ő visszacsábításuk.
A szomszédos országok üzemanyagáraival kapcsolatban Bujdos Eszter elmondta:
Alacsonyabb árakkal a déli szomszédoknál, Szerbiában és Szlovéniában lehet találkozni, de azért például a szlovén autópályán lévő benzinkutak díjai már körülbelül ugyanakkorák, mint a hazaiak.
„Azt gondolom, a tarifák kiegyenlítődése miatt a benzinturizmus kezd megszűnni. Nyugat-Európában, Németországban, Franciaországban, Hollandiában pedig – az ársapka előtti időszakhoz hasonlóan – ismét nagyjából 100-150 forinttal lehet drágábban tankolni” – közölte a szakember.
Nyitókép: MTI / Koszticsák Szilárd