Szakértő: Nem lesz egyértelmű felelőse az M1-es balesetnek

2023. március 15. 11:02

A vizsgálat pedig akár hat hónapig-egy évig is elhúzódhat.

2023. március 15. 11:02
null

Mint arról a Mandiner is beszámolt, szombaton tömegkarambol történt M1-es autópályán, amelyben öt kamion és 37 személyautó ütközött össze. Közülük 19 kiégett, egy személy elhunyt, 39 ember megsérült. Az eset kapcsán a Világgazdaság megkereste a Magyar Autóklub műszaki igazgatóját, Gátfalvi Csabát, aki azt mondta: a KRESZ előírásának megfelelően mindig a látási és útviszonyoknak megfelelően kell sebességet választani. Ezzel persze nem kerülhető el egy ilyen baleset, de a károkat jelentősen csökkentheti.

Rusznák András igazságügyi és gépjármű-közlekedés szakértő pedig azt nyilatkozta a lapnak: képkockáról képkocára haladva fogják elemezni a történteket, „ami 42 járműnél sziszifuszi munka. Ha voltak is féknyomok, azok a tűzben és a mentésben megsemmisültek, és az sem állapítható meg egyértelműen, hogy mi történt pontosan, amikor a porfelhőben eltűntek a járművek” – hangsúlyozta Rusznák.

– tette hozzá. 

Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

Összesen 85 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gondolkodó-x
2023. március 16. 05:15
Hibás az a sofőr, aki nem tartott be a megfelelő követési távolságot. Hibás az a sofőr, aki nem a megfeleleső sebességgel közlekedett. Hibás az a sofőr, aki indulás előtt nem nézte meg az időjárás jelentést. Hibás az a sofőr, aki nem értette meg Newton I. törvényének lényegét. Hibás az a sofőr, aki nem ismeri kellő képpen az autója műszaki adottságait. Össze tudod számolni, hányan voltak hibásak? 30 éve történt Budaörs, M1-M7 közös kivezető szakaszán. Mindhárom sáv tele sűnün autókkal. 80 a megengedett. A szél oldalról befújt egy üres 5 literes műanyagkannát. Az első kocsi fékezett, majd négyen belerohantak. Én, a megfelelő követés távolság betartása miatt sértetlenül néztem a hibás vezetési taktikákat.
sorivo4
2023. március 15. 19:52
Ne felelőse legyen, hanem tanulsága. Ami segít elkerülni a hasonlókat. "a KRESZ előírásának megfelelően mindig a látási és útviszonyoknak megfelelően kell sebességet választani" Ez az, amit mindig csak utólag lehet eldönteni, hogy mi lett volna az adott helyzetben a megfelelően megválasztott sebesség. Ugyanakkor indokolatlanul lassú haladással is tilos feltartani a forgalmat, és a bizalmi elv szerint csak a szabályos közlekedésből fakadó tényezőkkel elvárható számolni. A nem várható, szabálytalan vagy rendkívüli eseményekkel nem lehet. De itt nem a sebességen múlott, hanem a követési távolságon. Hogy adott sebesség mellett, mi a biztonságos követési távolság, ahol még hirtelen fékezés esetén is meg lehet állni. Ennek a sebességhez semmi köze sincs. Ha az be van tartva, akkor bármilyen sebességnél meg lehet állni, lehetőleg úgy, hogy a mögöttünk haladó se rohanjon belénk. A követési távolság az, amit helyesen kell megválasztani az adott sebességhez. Mert az autópályán a legtöbb autó egy másikat követ, és az ilyen tömegbalesetek abból fakadnak. Nincs egyértelmű felelős. Mert ha egy csómó autó egymásba szalad, akkor ott csomóan nem jól választották meg a követési távolságot, aki belement az előtte lévőbe, aki hirtelen fékezett. Amire az autópályák fölötti kijelzők fel is hívják a figyelmet, hogy ügyeljenek a követési távolságra. A gond csak az, hogy azt az autósok többsége nem tudja eldönteni mennyi. Ez kevés. Azt konkrétan ki kellene írni méterben. Tájékoztató jelleggel. Hogy az autósok abból megtudhassák és megtanulhassák. Hogy adott sebességek mellett az konkrétan hány méter, 100, 110 és 120 km/h sebességek mellett. Sőt, ennél sokkal egyénre szólóbban is meg lehetne tenni. Hisz a modern műszerek nem csak sebességet tudják mérni, de a két elhaladó autó közti távolságot is. Ami alapján pontosan meg tudják mondani az épp elhaladó autósnak, hogy betartja a biztonságos követési távolságot vagy nem, és ha nem, akkor hány méterrel kellene nagyobb távolságot tartania. Az autósok ebből fognak ráérezi, ha konkrétan korrigálják őket. Anélkül, hogy büntetőjogi felelőssége lenne. Mindössze tájékoztató jelleggel. De azért mégis van egy visszatartó ereje is, hisz az ilyen adatokat tárolni is lehet, rendszámhoz kötve. És ha valakiről sok ilyen gyűlik össze, az egy adott baleset esetén érdekes járulékos adat lehet. Hogy rendszeresen nem tartja a biztonságos követési távolságot. Még ha az adott esetben nem is volt szabálysértő. Így fognak az emberek odafigyelni rá, és így fogják megtanulni mennyi a biztonságos követési távolság. Ha konkrétan és személyesen felhívják rá a figyelmüket, és pontosan méterben megadva kapnak tájékoztatást és visszajelzést az autópályák mentén elhelyezett kijelzőkről és mérőműszerekről. Melyeknek nem csak az a lehetősége és funkciója, hogy a gyorshajtást és a szabálysértést detektálja, hanem hogy olyan tájékoztató adatokkal és visszajelzéssel is szolgáljon, ami segíti a szabálykövető vezetőket a megfelelő követési távolság meghatározásában és a biztonságos vezetési szokásaik és kultúrájuk kialakításában. Ez autópálya-fejlesztési feladat lesz. Amit az M1-es autópályán tesztelhetnek először. Legyen ez a felelősségük, hogy ezzel segítsék a további hasonlók elkerülését.
Gáspár
2023. március 15. 19:35
Az út és a látási viszonyoknak megfelelő sebesség. Akkor most ki a hibás?
világbéka
2023. március 15. 19:20
Egyszerűen az van, hogy 80-as iq alatt nem lenne szabad jogsit adni. Akár proletár, akár cigány milliárdosfattyú az illető. A hülye semmit sem tud rendeltetésszerűen használni, se a faszát, se a kocsiját, se a kutyáját, se az anyját. Ezek a hulladékok tolják az embert százzal negyvenes táblánál.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!