Nem véletlen, hogy jelentős a kereslet azon országok eszközei iránt, amelyek kevesebb korlátozást fogalmaznak meg az általunk gyártott eszközökkel kapcsolatban. Így rúghat labdába számos kisebb ország hadiipari a nagyok mellett, ugyanis ők kevésbé hajlamosak és képesek összekötni politikai érdekeiket haditechnikai eszközök eladásával. Érdemes figyelembe venni, hogy a szűkülő beszállítói hálózat őket is érinti azonban, így például a Gripenek eladása nem lehetséges a hajtóművet szállító Egyesült Államok beleegyezése nélkül, vagy ismert a Gepárd típusú német önjáró légvédelmi gépágyúk svájci, illetve dél-afrikai gyártású lőszernek problémája.
Egyáltalán nem véletlen, hogy
olyan középhatalmak is saját eszközök kifejlesztésébe kezdtek, mint például Dél-Korea vagy Törökország.
Mindkettő a saját gyártású harckocsijában eredetileg német motort és erőátvitelt használt, azonban a végleges változatokban már saját gyártásúak vannak. Ez azért fontos, mert ez azt jelenti, hogy legalább nullszaldós jelleggel tudják ezeket a fontos alkatrészeket előállítani, ami egy erős nehéz-, egész pontosan gépipari hátteret feltételez, ahol ezeket az alrendszereket gazdaságosan tudják sorozatban gyártani. Egyébiránt pontosan a német motorok miatti késlekedés okozza az Altay-nak nevezett török harckocsi késedelmes szolgálatba állítását, ugyanis a 2016-os szíriai török beavatkozás nyomán megromlott a viszony a két ország között. És hogy egy saját harckocsi fejlesztése mennyire nem egyszerű feladat, arra példa az Arjun, az indiai harckocsi elhúzódó fejlesztése és végül alacsony darabszámú gyártása. Amely nem mellesleg szintén német motorral és erőátvitellel rendelkezik.
Részben a fentiekben említett rugalmasság magyarázza azt is, hogy Oroszország a Szovjetunió összeomlása után is meg tudta őrizni pozíciói nagy részét a fegyverpiacon – nyilván ebben más szempontok is szerepet játszottak. Az azonban tagadhatatlan, hogy az orosz fegyvereladások sokkal kevesebb politikai kötöttséggel járnak, mint az általában fejlettebb nyugati eszközök vásárlása. Ráadásul a tartalék alkatrészek vagy fejlesztések területén is jelentősen nyitottabb az orosz fél, elég például az első rendszerbe állított hiperszonikus felszín-felszín rakétára, a Brahmosra gondolni, amely közös indiai-orosz fejlesztés.
Bármilyen gyártótól is beszélünk, a legfejlettebb eszközöket jellemzően kizárólag legmegbízhatóbb szövetségesei számára biztosítja: kitűnő példa erre a nyolcvanas évek egyik legjobb vadászgépe,
az F-15 Eagle, amelyet az Egyesült Államok mindössze Izrael és Japán számára szállított.
Bár hosszas könyörgés után végül Szaúd-Arábia is kapott belőlük, az F-15S változat bevallottan alacsonyabb képességekkel rendelkezik. Hasonló történt a második világháborúban is, amikor a repülőgép-hordozók után érdeklődő német haditengerészeti küldöttségnek 1940-ben Japánban mindössze a már szolgálatban álló Akagi hordozót és tervrajzait mutatták meg, a fejlettebb és építés alatt Shokaku osztályét már nem. Ugyanez igaz az úgynevezett és külön megjelölt export változatokra is, amelyek jellemzően rosszabb képességekkel rendelkeznek, mint a típus csúcsváltozata. Az amerikai-iráni kapcsolatot jellemző kölcsönös és mély bizonytalansághoz, vagy talán nem túlzás azt állítani, hogy gyűlölethez az is hozzájárul, hogy a sah saját népe kárára olyan mély kapcsolatokat ápolt az USA-val, hogy a világon egyedül az általa vezetett Irán kapta meg a kor csúcstechnikáját, az F-14 Tomcatet.
Seregszemle cikksorozatunkban eddig Lengyelország, Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Románia, Szlovákia, Szerbia, Finnország, Ausztria és Törökország haderejéről írtunk. Most Izrael kerül sorra! Ultima ratio regum - a királyok végső érve, ez állt a 17. századtól a francia ágyúk csövén. Napjainkra sajnos Európában elfelejtődött ebben a frappáns és tömör mondásban kifejezett alapigazság.
Végezetül érdemes megemlíteni – bár ezt nem nagyon szokták nagydobra verni –, hogy a szoftverekhez hasonlóan a modern katonai eszközökbe gyárilag bele van építve többféle backdoornak, azaz kiskapunak nevezett megoldás,
amellyel a gyártó meg tudja akadályozni, hogy eszközeit ellene vagy szándékai, érdekei ellenében használják fel.
Ez éppúgy lehet a rendszeres és a gyártó által küldött karbantartók által feloldott időzítő, mint más, teljesen titkos megoldás is.
Összefoglalva a fentieket: egy katonai eszköz vagy fegyver(rendszer) kifejlesztése és rendszerbe állítása egy bonyolult és összetett folyamat, amely emellett rendkívül időigényes is. Bár politikai nyomásra vagy éppen elérhető alternatívák hiányában ezek a döntések gyorsabban is megszülethetnek, utólag legtöbb alkalommal bebizonyosodik, hogy az így rendszeresített eszközök távol állnak az ideálistól.
FOLYTATJUK!
Nyitóképen: amerikai tankok és harckocsik érkeznek a németországi Bremerhaven kikötőjébe 2023 februárjában (Lars Klemmer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
***
„Az oroszok ezzel a háborúval a maradék civilizációs, kulturális befolyásukat is elhamvasztották Ukrajnában". „Egy atomhatalommal biztos, hogy jó kekeckedni? A NATO Ukrajnáért sem fog megkockáztatni egy atomháborút". - Az ukrajnai háború első évfordulóján az orosz és az ukrán katonai hibákat elemeztük két vendégünkkel. Ki milyen mértékben érte el stratégiai céljait?