Döntöttek a szlovákok: katonákat küldenek a válság kellős közepébe
„A feszültség fokozódása érezhető” – mondta a szlovák védelmi miniszter.
A háború és a koronavírus előtt pár héten belül leszállították a vásárlónak az új autóját, mostanra van olyan gyártó, ahol majdnem egy évet kell várni.
Az életünk minden egyes szegmensét átírta az elmúlt két és fél évben a koronavírus-járvány, valamint a nyolc hónapja kirobbant orosz-ukrán háború. Így van ezzel az autóipar is, mely rég látott válságban van. Kétségtelenül nagy pofont adott az iparnak a járvány, hiszen a gyártók többsége hónapokra leállította a termelését, valamint egy időre elővigyázatosságból bezártak a kereskedések is.
A járvány miatt ráadásul drasztikusan megnőtt a kereslet az okoseszközökre, ugyanis korábban soha nem látott igény merült fel a home office-ra, ez pedig csak tovább fokozta a begyűrűző chiphiányt, amit a gyártók inkább a telefonokba, tabletekbe és laptopokba építettek, emiatt pedig nem tudtak eleget biztosítani az autóiparnak.
Ezek a lépések is hozzájárultak ahhoz, hogy
A koronavírus alatt több olyan gyártó is volt, mely jelezte ügyfeleinek, hogy a megszokott várakozási idő többszöröse várható, ám arra évtizedek óta nem volt példa, hogy éveket kelljen várni egy megrendelt gépjármű megérkezésére.
Az előző évtizedben a rendeléstől számítva elég volt 4-6 hét (gyártási helytől függően), hogy a vásárló megkaphassa azt a járművet, melyre akár éveken át spórolt, azonban a háború, a járvány utóhatásai, valamint a chiphiány miatt mostanra soha nem látott késések tapasztalhatóak az új autók körében.
Nem véletlen az sem, hogy a használt, néhány éves, relatíve kevés kilométert futott autók ára ma már többször drágább, mint az aktuális modell, melyet még meg kéne rendelni, hiszen előbbi legalább már biztosan megvan, nem kell rá várni.
Ez a tendencia természetesen csak tovább rontja az új autók iránti vásárlói kedvet: a DATAHOUSE Kft. áprilisi kutatása szerint az idei első negyedévben közel 11 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot hazánkban, mint tavaly és pontosan harmadával kevesebb, mint 2019-ben. A felmérés szerint idénre egy új problémával szembe kellett nézni: a szállítási nehézségekkel.
Ahhoz, hogy rálássunk, miket élnek át azok, akik jelenleg is várják a megrendelt autóikat, több autós Facebook-csoportba is beléptünk. Sok panaszos írta azt – márkától függetlenül –, hogy rendkívül lassan haladnak a gyártással. Egy dél-koreai gépjárműre váró személy úgy fogalmazott,
és könnyen elképzelhető, hogy az idén már át se tudja venni az autóját.
Egy másik ügyfél a szállítási határidő után két héttel vehette át új autóját, mivel a gépjármű két hétig egy szlovén kikötőben várakozott a hajón, ugyanis akkora a munkaerőhiány, hogy nem tudták időben lerakodni.
A Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője a Mandiner megkeresésére elmondta, a vevői igények továbbra is magasak modelljeikre, idén októberig azonban nem tudják a keresletet teljes mértékben kielégíteni. Bonnár-Csonka Zsuzsanna ezt elsősorban a globális félvezetőhiány, illetve az ellátási láncokban tapasztalható fennakadásokkal magyarázta. A hazai Suzukikra eddig átlagosan négy hónapot kellett várni.
A Suzuki kommunikációs igazgatója elmondta, hogy az iparágra jellemző általános chiphiány náluk szinte minden olyan alkatrészt érint, amelyben félvezető található. „Alkatrész beszállítóinkkal együtt mindent megteszünk annak érdekében, hogy minimalizáljuk a hiány gyártásra gyakorolt hatását, és az ellátás stabil, folyamatos legyen” – jelentette ki, majd azzal folytatta, hogy októbertől az itthon gyártott modellek esetében többet tudnak gyártani a hazai piacra, így akár készletről is elérhetőek lesznek az autók.
A Mandiner azon kérésére, miszerint a járvány és a háború milyen szinten verte fel a gépjárműik árait, a Suzuki itthoni képviselője azt mondta,
„A Vitara és az S-CROSS modellek esetében: áprilisban és szeptember elsején. Az elmúlt 12 hónapban átlagosan 20 százalékkal nőttek az áraink” – fogalmazott és úgy folytatta, hogy a gyártással kapcsolatos költségeiket optimalizálják, de egy bizonyos szint után a többlet-ráfordításuk egy részét kénytelenek az új autóik árába is beépíteni.
Hasonlóról számolt be lapunknak a Porsche Hungaria Kft. is. A legnagyobb német gyártók nagykereskedője szerint a háború februári kirobbanása óta 10-20 százalékos növekedéssel számolnak.
A háborút megelőző időszakban a szállítási határidőink néhány hónaposak voltak, ez ma már elérheti a tizenkét hónapot is”
– jelezték.
A késés oka állításuk szerint egyértelmű: a koronavírus, valamint a szomszédos országban zajló harcos és azok következményei miatt létrejött nyersanyaghiány. A vállalat Mandinernek küldött válaszában kijelentette, őket főleg a félvezetők, valamint a kábelkötegek hiánya érinti.
Hosszan válaszolt a Mandinernek az AutoWallis, az egyik legnagyobb hazai autóimportőr, mely hasonlókról számolt be, úgy fogalmaztak, hogy az áremelkedést először a járvány indította meg, a háború pedig súlyosbította. Állításuk szerint márka- és modellfüggő a náluk tapasztalható áremelkedés, de átlagosan 30 százalék feletti drágulásról beszélhetünk, amely túlnyomórészt az emelkedő euró-alapú beszerzési árnak és a gyengülő forintnak köszönhető.
Az autók szállítási idejével kapcsolatban a Wallis azt közölte lapunkkal, hogy némely modell két-három hónap alatt is megérkezhet, jelentős gyártási és szállítási lassulás a prémium kategóriás márkáknál van, ahol a korábbi 6-8 hónapos maximum szállítási határidő akár 8-18 hónapra is növekedett.
A késések okozója jelentős részben még mindig a chiphiány, valamint az, hogy Kínában akadozik egyes alkatrészek előállítása a szakaszos koronavírus-lezárások miatt”
– válaszolták kérdésünkre.
A Mandinernek kijelentették, a problémát súlyosbítja, hogy az utóbbi hónapokban rendkívül akadozik az ázsiai hajószállítás, míg a közúti fuvarozás tekintetében az általános sofőrhiány okoz fennakadásokat. Tovább rontja a helyzetet véleményük szerint az esetleges gázhiány, valamint a gázár-növekedés. Ezek mellett, ha van a vásárlónak kellő türelme, még így is megéri várni, hiszen semmihez sem fogható élmény beülni egy vadonatúj autóba és kigurulni vele a kereskedésből.
Nyitókép: Jan Woitas/AFP