az államérdek szempontjából a legoptimálisabb megoldást választották, a kockázat pedig elsősorban a győztes pályázót terheli, hiszen a finanszírozást neki kell megoldania.
Az állam úgynevezett rendelkezésreállási díjat (rád) fizet, és 35 év alatt fizeti ki a karbantartás-építés teljes összegét. A rád összege egy évre és egy kilométerre vetítve 96,2 millió forint. A koncesszornak saját költségére kell felvennie a projekt megvalósításához szükséges hitelt, miközben az állam által beszedett útdíjaknak fedezniük kell a teljes rendelkezésre állást. Vagyis a nyertes konzorcium komoly kockázatot vállal a szerződéssel.
Nem lesz útdíjemelés
Ráadásul a Mandiner felvetésére a miniszter megerősítette: az új szisztémában nem lesz változás az útdíjbeszedés tekintetében, így a díjemelés, ahogy eddig is, legfeljebb az infláció mértékében lehetséges. Ez azonban továbbra is az ebben illetékes állami cég hatásköre lesz, a meglévő autópályák pedig végig állami tulajdonban maradnak, ahogy az újonnan építettek is. A karbantartási rendszert, amennyiben igény van rá, ezzel szemben megkaphatja a koncesszor.
A kormány korábbi hazai és nemzetközi példákat mérlegelve, szakértőket bevonva jutott erre a megoldásra.