Karácsony Gergely levelét megírta, ezúttal (is) Brüsszelnek – már egy hete nem küldött, igaz, akkor még ellenzéki pártelnöktársaival közösen fordult a demokrácia és a jogállamiság lankadatlan őreihez, mondván, Orbán ki akarja léptetni Magyarországot az Európai Unióból, ne hagyják. Nyilván nem számít, hogy valójában nem akarja, ha meg mégis akarná, akkor is leginkább népszavazáson lehetne róla dönteni, márpedig a EU-tagság támogatottsága igen magas, szóval kár az egész panaszkodásért. De hát ez van.
Ezúttal azonban Karácsony egyenesen kötelezettségszegési eljárást kezdeményez a hazája ellen, mondván, a „kormány a saját klientúrájának extraprofitot biztosítva 35 évre privatizálja a magyar autópályákat”.
Mielőtt belemennénk a részletekbe, mert hát ugye van belőlük bőven, érdemes rácsodálkozni főpolgármester úr felemás optimizmusára. Ha ugyanis komolyan veszi, hogy ő lesz a miniszterelnök-jelölt, majd ebből következően a kormányfő – hiszen itt ugyebár diktatúra van, az ellenzéki pártok mégis az elképesztő társadalmi ellenállásból fakadó kormányváltásra készülnek –, nos, akkor
lényegében maga ellen indítványozott büntetőprocedúrát.
Szokásos Facebook-posztjában továbbá jelzi is, hogy a „következő kormány nem fogja érvényesnek elismerni ezt a pályázatot, és egy fillér koncessziós díjat nem fog kifizetni”. Akkor meg minek rimánkodni? Mindegy.
Másrészt: az elmúlt évtized tapasztalatai alapján Brüsszelnek megy ez a műfaj magától is, igaz, ártani nem árt némi rásegítés, itthoni „jóakarok” pedig mindig adódnak. Most éppen a Párbeszéd társelnöke jelentkezett erre a feladatra, de alighanem előkelő helyezést érne el a feljelentősdi versenyben párttársa, Jávor Benedek.
Karácsony Gergely (vagy Gál J. Zoltán, de ebbe most ne menjünk bele) arról értekezik, hogy csak akkor köthető öt évnél hosszabb időre koncessziós szerződés, ha az ajánlatkérő számításokkal tudja bizonyítani, hogy az nem eredményez extraprofitot a pályázatot elnyerők számára. „A magyar kormány az autópályák 35 évre való kiprivatizálásával kapcsolatban titkolja ezeket a számításokat, nyilván nem véletlenül. Ha ezek nyilvánosak lennének, a napnál világosabb lenne mindenki számára, hogy az elmúlt tizenkét év legnagyobb lopására készül Orbán Viktor kormánya” – folytatódik az írás. „Nem hagyhatjuk, hogy suttyomban lopják el alólunk a gyorsforgalmi utakat, titokban szervezzenek ki 5000 milliárd forintnyi közvagyont magánzsebekbe.”
Ez tényleg veszélyesen hangzik, csakhogy ez így nem stimmel.