Még a katolikusok körében is kevésbé ismert a keleti egyházak felépítése. Mekkora súlyú egy ortodox elöljáró megjelenése az 52. Nemzetközi Eucharisztikus kongresszuson?
Az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus több szempontból is figyelemreméltó esemény, nem csak szűkebb pátriánk tekintetében, hanem nemzetközi kitekintésben is. Keleti és nyugati egyházi vezetők ilyen szinten és ilyen számban általában ritkán, és jellemzően a Vatikánban találkoznak. A kongresszuson érseki szinten képviselteti magát mind az Orosz Ortodox mind a Szír Ortodox illetve az Örmény Katolikus egyházak, pátriárkai – tehát legmagasabb egyházi vezetői – szinten pedig a Melkita Katolikus, a Maronita Katolikus, a Káld Katolikus, valamint természetesen nem utolsó sorban a görög ortodoxia részéről maga a konstantinápolyi ökumenikus pátriárka I. Bartholomaiosz (Bertalan). Az a tény, hogy a keleti és a nyugati egyházakat kivételesen nem egy nemzetközi diplomáciai esemény, vagy egy társadalmi igazságosságot előmozdító találkozó konferencia hoz össze, hanem a hagyományos keresztény felekezetek tanításának központjában lévő eucharisztia, önmagában figyelemreméltó. A közös hit abban, hogy Jézus Krisztus valóságosan jelen van testében lelkében emberségében és istenségében a szentmisén átváltoztatott kenyér és bor színe alatt hangsúlyozottan húzza alá, hogy kisebb-nagyobb történelmi vagy teológiai nézeteltérések esetleg félreértések ellenére, a tanítás szíve azonos, és az ebből fakadó evangelizáció, továbbá az üldöztetésekkel való együtt szenvedés (conpassio) is azonos.
A budapesti alkalom mennyiben tekinthető a keleti és nyugati kereszténység közeledésének? Mit várhatunk a kölcsönös gesztusoktól?
A kongresszuson felszólaló afrikai és közel-keleti, valamint ázsiai püspökök, érsekek, bíborosok és pátriárkák nagy része olyan vidékről származik, ahol ők maguk és közösségük is a történelem során soha nem látott üldöztetésnek vannak kitéve. A huszadik század végéig kezdve a VI. Pál történelmi gesztusától, amikor is az akkori konstantinápolyi pátriárkával találkozott, és az 1054-ben történt kölcsönös kiközösítéseket visszavonták minden lehetséges gesztus megtörtént minden fél részéről. Azonban a 21. század első évtizedeire az ökumenizmus illetve a különböző keresztény felekezeteknek egy – ugyan sajnálatos és szégyenletes okból – új területe nyílt meg a közeledésre, és a testvéri közösségre: ez pedig a fent említett keresztényüldözés. Az üldözők ugyanis nem kérnek keresztlevelet, nem érdekli őket, ki melyik sok-sok századdal ezelőtti egyetemes zsinat alkalmával szakadtak le, őket csak az érdekli, hogy keresztények, tehát elpusztítható, sőt elpusztítandó ellenség. Ez a vértanúság-ökumenizmus járja át napjainkban a katolikus és ortodox egyházak együttműködését, a szükséghelyzet miatt – talán megkockáztathatom – soha eddig nem látott testvéri egymásrautaltságban és kölcsönös segítségnyújtásban. A kongresszus szervezői felismerve ezt a jelenséget, éppen erre is fektették ennek az együtt töltött imádságos hétnek a hangsúlyát, és ezért várható kelet és nyugat kapcsolatának még szorosabbra fordulása.