„Soha korábban nem volt ilyen átfogó és nagyszabású értékmentő program a magyar közlekedéstörténeti emlékek megőrzésében.Több mint száz, a magyar közlekedés és járműgyártás szempontjából kiemelt értékű jármű és sok más műtárgy (modellek, egyenruhák, térképek) restaurálása, felújítása és újabbak beszerzése történik meg, hogy 2026-ra felépülő új otthonunkban bemutathassuk ezeket” – írta posztjában Vitézy Dávid, az intézmény igazgatója.
A budapesti múzeum Európa legrégibb hasonló intézménye
Vitézy Dávid rámutatott, hogy Európa egyik legrégebbi közlekedési múzeuma több mint 120 éve gyarapodó gyűjteményének jelentős részét városligeti kiállítóhelyén helyhiány miatt nem tudta bemutatni. Az utóbbi évtizedek meghatározó járművei közül több is hiányzott a gyűjteményből, így az Ikarus és a Ganz gyárak örökségei.
2016-ig összesen egy darab Ikarus autóbusza, egy 556-osa volt csak a múzeumnak – mutatott rá Vitézy Dávid.
„Az intézmény az elmúlt öt évben önerőből, magánszemélyekkel, a városi közlekedési és a közlekedési társaságokkal összefogva gyűjtött be egy sor értékes, egykor az utcaképet meghatározó típust, a Faros Ikarustól a Bengáli villamosig” – áll a bejegyzésnben, melyben Vitézy dávid külön kiemeli, hogy a múzeum az új állandó kiállítására készülve restaurálták a híres Nesselsdorfer autót, „amely nemzetközi szinten is kivételes ritkaságnak számít”.
Az istvántelki csarnok járműveinek megmentése is napirenden van
„Régóta szeretnénk megmenteni továbbá a közvélemény előtt is ismert, beomlott tetejű istvántelki csarnokban méltatlan állapotban pusztuló járművek közül azokat, amelyeket még lehetséges, illetve a vidéki vasútállomásokon álló, múzeumi gyűjteménybe tartozó szobormozdonyokat is” – írta a közlekedés Múzeum igazgatója megjegyezve, hogy a Kormány által jóváhagyott forrás segítségével ezekre is lehetőség nyílik.
A Kormány 2026-ig összesen 6 674 millió forinttal támogatja a Múzeum gyűjteményének restaurálásátm, mely magában foglalja a múzeum raktározási kapacitásainak és restaurátorműhelyeinek fejlesztését is.
Virézy Dávid elmondta, hogy „a tervek szerint a bővített és megújított gyűjteményt 2026-tól nézhetik meg a látogatók az egykori Északi Járműjavító területén felépülő új Közlekedési Múzeumban, amelyet a világhírű Diller Scofidio + Refro építésziroda tervez.” Az új múzeum engedélyezési tervei jelenleg is készülnek, a munka ütemterv szerint halad az igazgató szerint, így a beruházás kiviteli tervei 2022 második felére készülnek el, az építési munkák pedig 2023-tól indulhatnak majd meg.
Fotó: Vitézy Dávid, Facebook