A formavilág őrzi a régmúlt hagyományait, kiegészülve a jelenkor technológiai újításaival.
2021. március 24. 16:47
p
42
1
11
Mentés
A világon elsőként fejlesztette ki és építette meg a zongora vasöntvény tartószerkezetét kiváltó új, kompozit erőközpontot Bogányi Gergely és csapata. A technológiai vívmány célja, hogy biztonságosan és stabilan tartsa azt a 21-22 tonna feszítőerőt, ami ránehezedik. Mindemellett a hangzás stabilitásában is jelentős szerepe van.
„Csodazongora”
Bogányi Gergely zongoraművész és a konstruktőrök csoportja egy új elképzelés és technológia alapján immáron hat éve
épített egy teljesen egyedi formájú és felépítésű zongorát.
„Nemcsak a zongora lelkét, a rezonánst reformáltuk meg, amit fa helyett karbon-kompozitból készítünk, hanem a hangszer más alkatrészeit is. Ezek összességének köszönhető a nagyon tiszta, erőteljes, felhangdús hang” – így mutatta be a tervező-zongoraművész nevét viselő, magyar fejlesztésű új hangszert anno Bogányi Gergely, aki azért kezdett bele egy újfajta hangszer megalkotásába, mert nem találta azt a hangzást, ami a legjobban megfelelne ízlésének.
A megvalósításhoz szakembereket keresett maga mellé,
több mint hét év alatt készítették el az áramvonalas „csodazongora” prototípusát a vágyott hangzással,
amely 2015 januárjában debütált. A kivitelezésben többek között Bolega Attila főkonstruktőr, Üveges Péter Attila főtervező-dizájner, valamint Cs. Nagy József zenetechnikus, intonációs szakember működtek közre.
Újabb mérföldkő
Azóta több prototípust is fejlesztettek, mára eljutottak oda, hogy a rezonánslap és a külső borítás mellett a korábbi öntöttvas keretet is kompozitból készítik. A technológiai vívmány célja, hogy biztonságosan és stabilan tartsa azt a 21-22 tonna feszítőerőt, ami ránehezedik. Mindemellett a hangzás stabilitásában is jelentősen szerepe van. Az újdonság tervezésében és megvalósításában részt vettek többek között Szász Csaba gyártásvezető, Csinádi István, Sándor László, Reseterics Péter kompozitmérnök, Üveges Péter formatervező.
Futurisztikus látvány
A Bogányi-zongora futurisztikus, csak kompozitból megvalósítható formavilága is zenei indíttatású, nem csupán szemet gyönyörködtető. A hangszer felfelé, de lefelé is szól: a lábaknak ugyanis akusztikus funkciójuk is van, hangvetőként a publikum felé terelik azt a hangmennyiséget, ami lefelé egyébként „elveszne”.
A hagyományos háromláb helyett alkalmazott két lábas struktúra ugyanakkor fantáziadús külsőt kölcsönöz a hangszernek. Az új erőközpont súlya egyharmada a vasöntvényének – a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a szerkezet 200 kilóval könnyebb –, azonban háromszor olyan erős. Emiatt könnyű a hangszer tárolása, szerelhetősége, mozgatása és szállítása.
A formavilág őrzi a régmúlt hagyományait, kiegészülve a jelenkor technológiai újításaival.
„Lépésenként haladunk. Először a hangszer lelkét, a rezonátort fejlesztettük ki modern, karbon-kompozit anyagokkal. Az új forma lendületes megújítása pedig a hangzást is segíti; egészen új dimenzióba emelve a több száz éves formát, mégis megtartva a hagyomány tiszteletét. Itt volt az ideje a zongora legsúlyosabb, ősi technológiáján alapuló vasöntvény globális kiváltásának” – vallja az egyedülálló magyar sikerről Bogányi Gergely zongoraművész.
Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
Platina lemezzel és a múlt árnyaival vagy éppen fénylő szikráival Ákos lett Ákos előzenekara, hogy végül egy angyalnak monumentumot állítva a Metropolis épüljön fel.
Hogyan lehetséges, hogy a történelem összes kultúrája észak, dél vagy kelet felé orientálódott, és sohasem nyugat felé? Az égtájak kultúrtörténete színesebb és tanulságosabb, mint azt a GPS korában bárki gondolná – állítja Jerry Brotton, a reneszánsz professzora.
Bognár Szilvia a kortárs magyar folk egyik meghatározó énekesnőjévé vált, számos formációban játszott számos kiváló zenésszel. Legutóbbi albumának 2013-as megjelenése óta sok év telt el, így különösen örömteli, hogy idén új lemezzel jelentkezett.
Haladó eszmék a digitális létben látják a szép új világot, míg az igazi konzervatívok akár a középkori muzsikát és hangulatot is képesek megidézni. A Faun azonban még ennél is továbbmegy.
Én hallottam az első szérián játszani Bogányit (a Müpában), szenzációsan szólt. Nem is tudom mit lehet még rajta javítani. Dehát én nem vagyok zenész, csak zeneszerető.
Hajrá!