Megjelent nyílt közbeszerzési felhívásunk az autómentes Városliget kialakításához

2021. január 08. 16:27

Ma már mindenki egyetért abban: súlyos hiba volt a hatvanas években kettévágni a Városligetet.

2021. január 08. 16:27
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid

„Megjelent ma az európai uniós, nyílt közbeszerzési felhívásunk az autómentes Városliget kialakításához szükséges közlekedési fejlesztések előkészítésére. 

Az intézkedéscsomag részeként új híd előkészítését kezdi meg a Kormány döntése nyomán a Budapest Fejlesztési Központ Rákosrendező pályaudvara fölött, a 3-as villamosgyűrű meghosszabbításával, kerékpárúttal, járdával. A régóta hiányzó, Szegedi út vonalában tervezett felüljáró oldja majd a vasút elvágóhatását Angyalföld és Zugló között, összeköti a főváros XIII. és XIV. kerületét. Ahogy Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a mai MTI-interjúban részletesen bemutatta a terveket: a két kerület közötti forgalom számára nyíló új átjáróval tehermentesíthető a Hungária körút, ennek a kapacitásnak a segítségével autómentesíthető a Városliget. A Kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa által elfogadott koncepció szerint a Városliget főtengelye, a Kós Károly sétány és a Hősök tere autómentes lesz, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál pedig összesen 1500 P+R férőhely épül. 

A közbeszerzés műszaki tartalmát az érintett kerületi önkormányzatokkal, a Fővárosi Önkormányzattal és a BKK-val részletesen egyeztettük, javaslataikat befogadtuk.

Ma már mindenki egyetért abban: súlyos hiba volt a hatvanas években az M3-as autópálya belvárosi autós kapcsolatát a Kós Károly sétányon keresztül megvalósítani, és ezzel kettévágni a Városligetet. Jelenleg a Városligeten átvezető sétánynak akkora az autóforgalma, mint a Petőfi hídnak, teljesen kettévágja a Ligetet. A ma a Városligetet felkereső forgalom részben átmenő, részben célforgalom. A Kós Károly sétányt ma igénybe vevő autóforgalom részben közösségi közlekedésre váltásával, részben a kerékpáros közlekedés elősegítésével, illetve az átmenő forgalom másfelé terelésével és a közösségi közlekedés erősítésével lehet megoldani a park autómentesítését.

A legjobb természetesen az, ha az ingázók már lakóhelyükről a közösségi közlekedést veszik igénybe, az M3-as autópálya által kiszolgált agglomerációs térség vasútvonalai közül a hatvani vonal fejlesztése több ütemben folyamatban van, dolgozunk a még hiányzó budapesti kapacitásbővítésen is, a Kormány megbízásából a BFK már elkezdte a veresegyházi vonal fejlesztésének tervezését is, autóparkolók, kerékpártárolók is létesülnek az állomásokon. A mégis a fővárosig autózók egy része a Városliget előtt, az M1-es Kisföldalatti Mexikói úti végállomása közelében épülő P+R parkolókkal tud majd tömegközlekedésre váltani, hiszen onnan kiváló továbbutazási lehetőséget kínál a kisföldalatti, a trolibusz és az 1-es villamos. Akik autóval keresik a céljukat Budapest külsőbb kerületeiben, a Hungária körúton kapnak új kapacitást, a Szegedi úti felüljáró megépítése révén. Ez a híd egyébként a város egyik leghasznosabb közösségi közlekedési kapcsolatát is létrehozza majd a 3-as villamosgyűrű egy vonalának  meghosszabbításával.

A tervek szerint több parkolóház épül majd együttesen legalább 1500 férőhellyel. A parkolóházak engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése egy közeljövőben kiírandó közbeszerzés tárgyát képezi majd, jelen tervezési feladat tárgya a P+R parkolóházak közlekedési kapcsolatrendszerének megtervezése. Az ingázók feltehetően elsősorban hétfőtől péntekig, napközben veszik majd igénybe a parkolóházakat, így este és hétvégén, ünnepnapokon a Városligetbe igyekvők számára oldhatják meg a parkolást, hiszen ilyenkor nagyobb a szabadidős forgalom, általában a jelentősebb rendezvények is ilyenkor vannak. Az előzetes vizsgálatok szerint egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház, másrészt az M3-as bevezetője végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület.

A Kós Károly sétányról kitiltott, és a P+R kapacitással nem megfogott forgalom elsősorban a Hungária körúton tud majd haladni. Hogy a ma is zsúfolt útvonalat tehermentesíteni lehessen bizonyos mértékig, szükség van az Angyalföldet Zuglóval összekötő hídra a Rákosrendező állomás déli vége fölött. Ez a két kerület közötti forgalmat el tudja vinni. Fontos, hogy a hídon villamos, kerékpárutak és gyalogjárdák is helyet kapnak majd, pótolva ezzel egy évtizedek óta hiányzó kapcsolatot a XIII. és XIV. kerület között, oldva a vasút itteni területelvágó hatását. Az érintett területek megóvása céljából a hidat úgy kell kialakítani, hogy ne terelje a forgalmat az M3-as irányából Angyalföldre és Zuglóra, az ott élő emberek lakóterületeire. A vasúti sínek keresztezése mellett ezért lehajtó épül, amely a Dévényi utca és a Vágány utca felé vezeti el az autókat, illetve áttételesen járul hozzá az új híd a Városliget forgalomcsillapításához, a Hungária körút tehermentesítése révén.

A cél világos: a Városligetet teljes egészében vissza kell adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. Autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is. A felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – a Városliget teljes területén megszűnik, helyette új mélygarázs nyílt kormányzati beruházásban a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt.
A fenntartható közlekedési módok fejlesztésével a Kormánynak és az általa megbízott BFK-nak ebben az esetben is célja, hogy kevesebben válasszák az egyéni autós közlekedést. A Rákosrendező feletti híd egyben segíti a rendezőpályaudvar hatalmas, évtizedek óta nem hasznosított rozsdazónájának aktiválását, fejlesztését. A 3-as villamosgyűrű jelenleg csonka, az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése. A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódni fog a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz. Arról, hogy a villamos onnan pontosan merre, milyen viszonylatként közlekedik majd, a most induló tervezési folyamat során a BKK hoz majd döntést, a cél azonban az, hogy az új villamosvonal a lehető legjobb közlekedési és hálózati kapcsolatokat biztosítsa. A beruházás részeként a 82-es trolibusz meghosszabbítását is előkészíti a BFK, a BKK – Budapesti Közlekedési Központtal együttműködésben.

Ahogy Fürjes Balázzsal ma az MTI-nek elmondtuk: az autómentes Városliget megvalósításához kapcsolódó közlekedési fejlesztésekről a tervezési folyamat során a BFK ki fogja kérni az érdekeltek véleményét is.

A nyílt, európai uniós közbeszerzési felhívás itt érhető el: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:6131-2021:TEXT:EN:HTML&src=0

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2xli
2021. január 08. 19:46
"Ma már mindenki egyetért abban: súlyos hiba volt a hatvanas években az M3-as autópálya belvárosi autós kapcsolatát a Kós Károly sétányon keresztül megvalósítani, és ezzel kettévágni a Városligetet." Mi az, hogy ma már?! Minden épelméjű ember már a 60-as években is tudta, hogy nemcsak súlyos hiba, hanem bűn, kivéve az UVATERV emberei.
Agnieszka
2021. január 08. 17:02
Nagyvonalú tervek. A rákosrendezői vasúti kereszteződésben a 32-es buszt egy szerényebb megoldással már évtizedekkel ezelőtt át kellett volna vezetni.
gyaloggos
2021. január 08. 16:57
NÉPSZAVAZÁST kell azonnal kezdeményezni az autómentes Városliget ellenében! MI, hogy nem lehet népszavazás, mert csak Budapest viszonylatáról van szó? NEM számít, akkor is, azonnal, haladéktalanul !
gyaloggos
2021. január 08. 16:54
NA NEHOGY má autómentes legyen a Városliget! HÁT micsoda elképzelés ez kérem! Hm....?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!