Magyarországon és Közép-Európában tehát jelenleg egyetlen olyan egyetem sem működik, amely a Fudannal összemérhető volna. A kínai egyetemek között „a Fudant az informális beszélgetésekben, de a különböző rangsorokban is a harmadik hely körülre szokták tenni – a pekingi Csinghua Egyetem és a Pekingi Egyetem után –, vagyis abszolút elit egyetemről van szó, a saját kiemelt területein pedig első” – magyarázza Salát Gergely sinológus, a PPKE tanszékvezető docense.
„A Fudan Egyetemre évente 3000 BSc-hallgatót vesznek fel a tízmillió érettségizőből, tehát nem könnyű bejutni. Kínában fogalomnak, elitegyetemnek számít” – teszi hozzá Horváth Levente, az MNB elnöki főtanácsadója.
Minőség és jó gyakorlatok
De mit jelent a felsőoktatás minősége Kínában, milyen az egyetemek és főiskolák színvonala a több mint egymilliárdos országban? „A majdnem háromezer kínai főiskola és egyetem rendkívül különböző színvonalat képvisel, a kamudiplomát adó gyenge főiskoláktól a globálisan is jegyzett elitegyetemekig mindenféle található köztük.”
A Fudan az utóbbiak közé tartozik,
„a magyar felsőoktatásban nincs olyan intézmény, amely bármilyen területen egy súlycsoportban lenne vele”
– fogalmaz Salát Gergely.
A sinológus a tekintélyesebb kínai egyetemek előnyeként említi, hogy nagyon sok pénzük van, amit részben a központi költségvetésből, részben tandíjakból szereznek. Következésképpen „nem merülhet fel, hogy egy professzor nem tud külföldi konferenciára utazni vagy előfizetni egy folyóiratra, mert nincs rá pénz”, és az sem fordulhat elő, hogy egy oktató vagy kutató több állást vállaljon, és ne csak azzal foglalkozzon, ami a dolga.
„Nem az elit egyetemek versengenek a hallgatókért, hanem fordítva. A diákoknak főállása a tanulás, nem dolgoznak mellette. És hát persze tanulnak, mint a güzü” – sorolja a kínai egyetemekkel kapcsolatos tapasztalatait Salát, aki a pozitívumok között tartja számon azt is, hogy
a kínai egyetemi rendszer erősen motiválja mind az oktatói-kutatói, mind a hallgatói gárdát a jobb teljesítményre.
„Húsz éve dolgozom a magyar felsőoktatásban, s ezalatt egyszer sem fordult elő, hogy bármiféle előnyöm vagy hátrányom származott volna abból, ha egy órát jól vagy rosszul tartottam meg. Ez egy jó kínai egyetemen máshogy van” – mondja a Kína-szakértő.