Fürjes: Autómentes lesz az új Városliget

2021. január 08. 11:31

Meghosszabbítják a 3-as villamost, jobb lesz a közúti kapcsolat Zugló és Angyalföld között – új fejlesztésekről számolt be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.

2021. január 08. 11:31
null

A budapesti közlekedés javításáért és az új Liget autómentesítéséért több beruházás előkészítése kezdődik meg – tájékoztatta a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára pénteken az MTI-t.

A Városligetet vissza kell adni a gyalogosoknak

Fürjes Balázs elmondta: új pesti felüljáró előkészítését kezdi meg a Miniszterelnökség Budapest Fejlesztési Központja Rákosrendező pályaudvara fölött. A felüljáró közúti híd lesz, biztosítja a 3-as villamosgyűrű meghosszabbítását, lesz rajta kerékpárút és járda is, a régóta hiányzó, Szegedi út vonalában tervezett felüljáró oldja majd a vasút „elvágóhatását” Angyalföld és Zugló között,

összeköti a főváros XIII. és XIV. kerületét.        

Az államtitkár rámutatott, a kerületek közötti forgalom számára nyíló új átjáróval tehermentesíthető a Hungária körút, ennek segítségével autómentesíthető a Városliget. A kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában a főpolgármesterrel közösen elfogadott koncepció szerint a Városliget főtengelye, a Kós Károly sétány és a Hősök tere autómentes lesz, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál pedig 1500 P+R férőhely épül.   

„Pénteken jelent meg az európai uniós, nyílt közbeszerzési felhívás az autómentes Városliget kialakításához szükséges közlekedési fejlesztések előkészítésére” – mondta el az államtitkár. Fürjes Balázs azt mondta, a Városligetet teljes egészében vissza kell adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. „A kormány és a városvezetés által a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában közösen elfogadott koncepció szerint autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is” – tette hozzá.    Elmondta,

a felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – a Városliget teljes területén megszűnik, helyette új mélygarázs nyílt kormányzati beruházásban a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt.   

Cél a kerékpáros közlekedés elősegítése is

A kormány célja világos, egy élhetőbb, jobb levegőjű Városligetet teremteni, egyúttal praktikus, kényelmes közlekedési megoldásokat találni az M3-as autópályán ingázóknak, vasútfejlesztéssel, P+R parkolók fejlesztésével és új kapcsolatokkal - hangsúlyozta Fürjes Balázs. Közölte, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a Városliget Zrt.-vel együtt alakítja ki az ottani gépjárműforgalom megszüntetésének módját, ezt a mai forgalom részben közösségi közlekedésre váltásával, részben a kerékpáros közlekedés elősegítésével, illetve az átmenőforgalom másfelé terelésével és a közösségi közlekedés erősítésével lehet megoldani. „A legjobb természetesen az, ha az ingázók már lakóhelyükről a közösségi közlekedést veszik igénybe, az M3-as autópálya által kiszolgált agglomerációs térség vasútvonalai közül a hatvani vonal fejlesztése több ütemben folyamatban van, dolgozunk a még hiányzó budapesti kapacitásbővítésen is, a kormány megbízásából a Budapest Fejlesztési Központ már elkezdte a veresegyházi vonal fejlesztésének tervezését is, autóparkolók, kerékpártárolók is létesülnek az állomásokon” – mondta el Fürjes Balázs.   

Közölte, a mégis a fővárosig autózók egy része a Városliget előtt, az M1-es Kisföldalatti Mexikói úti végállomása közelében épülő P+R parkolókkal válthat majd tömegközlekedésre. Az államtitkár által ismertetett tervek szerint

több parkolóház épül majd, együttesen legalább 1500 férőhellyel.

A parkolóházak engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése egy közeljövőben kiírandó közbeszerzés tárgyát képezi, jelen tervezési feladat a P+R parkolóházak közlekedési kapcsolatrendszerének megtervezésére vonatkozik. Fürjes Balázs elmondta, az ingázók feltehetően elsősorban hétfőtől péntekig, napközben veszik majd igénybe a parkolóházakat, így este és hétvégén, ünnepnapokon a Városligetbe igyekvőknek oldhatják meg a parkolást, hiszen ilyenkor nagyobb a szabadidős forgalom, általában a jelentősebb rendezvények is ilyenkor vannak. Az előzetes vizsgálatok szerint egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház, másrészt az M3-as bevezetője végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület.   

Tehermentesített Hungária körút

A Kós Károly sétányról kitiltott, és a P+R kapacitással nem megfogott forgalom elsősorban a Hungária körúton haladhat majd. „Ahhoz, hogy a ma is zsúfolt útvonalat bizonyos mértékig tehermentesíteni lehessen, szükség van az Angyalföldet Zuglóval összekötő hídra a Rákosrendező állomás déli vége fölött” – közölte az államtitkár. Hozzátette, az érintett területek megóvásáért a hidat úgy kell kialakítani, hogy ne terelje a forgalmat az M3-as irányából Angyalföldre és Zuglóra, az ott élő emberek lakóterületeire. A vasúti sínek keresztezése mellett ezért lehajtó épül, amely a Dévényi utca és a Vágány utca felé vezeti el az autókat, illetve az új híd áttételesen hozzájárul a Városliget forgalomcsillapításához, a Hungária körút tehermentesítése révén – közölte.   

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója elmondta, a Rákosrendező feletti híd egyben segíti a rendezőpályaudvar hatalmas, évtizedek óta nem hasznosított rozsdazónájának fejlesztését. A 3-as villamosgyűrű jelenleg csonka, az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése. A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódik majd a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz. Fürjes Balázs és Vitézy Dávid is megerősítette, hogy az autómentes Városliget megvalósításához kapcsolódó közlekedési fejlesztésekről a tervezési folyamat során a BFK kikéri az érdekeltek – az érintett lakosok és a kerületi önkormányzatok – véleményét is, a tervezésbe folyamatosan bevonják a fővárosi önkormányzatot is.

(MTI)

Nyitókép: MTI/Kovács Attila

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 75 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
manitowoc
2021. január 08. 19:57
Talán, ha tájékozott lennél a témában, akkor ismernéd a Liget Park Fórumok anyagát. A III. fórum egyik kérdezőjének válaszolta a Garten Studio: "Tekintettel arra, hogy ezen felvetés a park tájépítészeti tervezésén túlmutat, ezért a Városliget Zrt.-vel egyeztetetten a válaszok a következők: A Liget Budapest Projektnek nem része a Szegedi úti felüljáró..." http://www.varosligetpark.hu/wp-content/uploads/2017/04/V33_LPF_lll_Dorner_Lajos.pdf Na, ez azért lényeges, mert a 2014-es (és a 2016-os módosított) Városligeti Építési Szabályzatban ez olvasható: "A Kós Károly sétány lezárása és az Állatkerti körút forgalomcsillapítása (az átmenő forgalom megszüntetése) ezért csak több közlekedési beavatkozás és fejlesztés egyidejű megvalósításának tehermentesítő hatása esetén valósítható meg oly módon, hogy Budapest közúti közlekedésének helyzete ne romoljon a térségben. A forgalmi előrebecslés - mely az alábbiakban bemutatásra kerül - eredménye szerint a szükséges fejlesztések összessége: - a behajtó forgalom csökkentésére Pesten személyforgalmi behajtási díj kerül bevezetésre, (most figyelj!) - a Szegedi út és a Nagy Lajos Király útja közötti különszintű kapcsolat megépül, - a P+R parkoló hálózat kapacitása jelentősen növekszik a térségben, - a Városligetet határoló főútvonalak és csomópontjaik átépülnek a módosuló forgalomáramlás lecsökkent igényeinek megfelelően." A fentiek költsége pedig nem volt benne a Liget Projekt kezdeti költségeiben, de még a későbbiben sem. (Baán beszélt is arról, hogy ez a fővárosra tartozik.) A bizonyíthatatlan többessel ("lettetek", "láncoljátok") csak az ostobaságodat reklámozod, hiszen azt semmivel sem tudod bizonyítani, hogy egy számodra ismeretlen hozzászóló (én) ilyeneket csinált volna a Ligetben. (Hasonló alapon én pl. azt írhatnám, hogy 2006 szeptemberében te azok között voltál, akik betörtek a TV-székházba és kifosztották a büfét.)
monuskaroly
2021. január 08. 17:34
A kormány "kirabolja" az önkormányzatokat? Közben meg több-százmilliárdos beruházást eszközöl, amit az önkormányzat is fizethetne? Szeretném ha engem is így rabolnának ki, hogy közben felújítják a házamat. Az agyhalott ellenzékiek meddig szopják még be ezeket a kamu-sírásokat.
Krupp Skya
2021. január 08. 15:50
Karácsony meg tesz róla hogy Budapest is autómentes lesz.
1istvan
2021. január 08. 14:53
Sztem túl érzékeny vagy, a hozzászólásomban biztos nincs, úgy vélem a kormányzók részéről sem legalábbis csak elvétve megosztói hangulatú. Belemagyarázni persze lehet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!