A plug-in hibrid modellek sokkal több szén-dioxidot bocsátanak ki működésük során, mint ahogyan azt az autógyártók hirdetik a prospektusaikban – írja a Portfolio a Transport and Environmentre (T&E) hivatkozva. A környezetvédelmi szervezet éppen ezért arra kéri az országok kormányait, hogy fejezzék be ezeknek a „kamu villanyautóknak” a támogatását: ne nyújtsanak a megvásárlásukhoz pénzügyi segítséget és adókedvezményeket a jövőben. Ez rossz hír azoknak az autógyártóknak, amelyek az egyre szigorodó előírásoknak elsősorban pont a plug-in hibridek nagyobb arányú értékesítésével akarnak megfelelni a következő években.
A Transport and Environment október elején már hallatta a hangját, amikor saját tanulmányukban arra hívták fel a világ figyelmét, hogy az Európai Bizottság és Tanács által támasztott kihíváshoz, a szigorodó károsanyag-kibocsátási követelményekhez, jól alkalmazkodott az autóipar. Hangsúlyozták, az autógyártók képesek lesznek teljesíteni az előírásokat feltéve, hogy azok a szereplők, amelyek nagyobb lemaradásban vannak, növelni tudják a részben, vagy teljesen elektromos autóik értékesítését flottaszinten.
Ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy fennáll annak veszélye, hogy a lendület 2021 után elfogy az EU hosszabb távú, egyelőre megengedőbb szabályozása miatt. Az autógyártók ugyanis a plug-in hibrid modellek nagyobb arányú értékesítésével is képesek lehetnek teljesíteni a kitűzött flottaszintű károsanyag-kibocsátási célokat, így viszont nincsenek rákényszerítve arra, hogy érdemben növeljék a tisztán elektromos modellek eladásait. Ez pedig veszélybe sodorhatja az elektromobilitás további terjedését Európában.
(Portfolio)
(Fotó: Az új Volvo V60 Diesel Plug In Hybrid a 83. Genfi Nemzetközi Autószalon első sajtónapján, 2013. március 5-én. MTI/EPA/Sandro Campardo)