Kifogott a debreceni köd a Wizz Air repülőgépén
Több órás késést okozott a barátságtalan időjárás.
2025-ben már termelnie kell az üzemnek.
A bajor gyártó első, kizárólag elektromos hajtást kiszolgáló platformját Debrecenben készítik majd, a most megépítendő üzemben – jelentette be a BMW. A presztízsmárkánál hatalmas lendülettel fordulnak az e-járművek gyártása felé, de arra készülnek, hogy még évtizedekig szükség lesz belsőégésű motorokra is – írta meg a Magyar Nemzet. Eközben a Debrecen melletti ipari parkban már szerelik a vizet, csatornát, és megkezdődött a kiszolgáló vasútvonal felújítása is.
Májusban még bizonytalan volt a helyzet
A közlés azért nagy jelentőségű, mert emlékezetes, hogy májusban hozták nyilvánosságra, a vállalat egy évvel késlelteti új gyárának megnyitását Magyarországon. Az indoklás szerint a járvány miatti gazdasági visszaesés, a német kormány elzárkózása a kompenzációtól vezettek oda, hogy a BMW óvatossá vált a beruházások terén. Volt azonban még egy tényező, az elektromos meghajtásra való átállás, ebben a német autógyártók konzervatív állásponton voltak tavasszal. Mostanra ez megváltozott, és a VW-től a Mercedesen át a BMW-ig hatalmas lendülettel folyik az elektromos modellek kifejlesztése.
Szemléletmódok
Szemléletmódbeli különbségek továbbra is vannak. Míg Herbert Diess, a VW első embere mindent egy lapra feltéve, elkötelezetten kardoskodik az akkumulátoros villanyautók gyártása mellett, Oliver Zipse árnyaltabban látja a dolgot. A Bild.de -nek adott interjúban kifejtette, hogy a fejlesztés még évtizedekig párhuzamosan zajlik majd. Az e-autók elfoglalják a nagyvárosokat és vonzáskörzetüket, de vidéken még sokáig szükség lesz termikus motorokra. Előfordulhat, hogy a kipufogóval rendelkező autók nem közlekedhetnek a városközpontokba. A villanyautók esetében a hatótáv többé nem probléma Zipse szerint, de a töltőhálózat mérete nem követi az e-autók számának a növekedését.
Az infrastruktúra kiépítése is zajlik
A Debrecen melletti fejlesztési területen a korábbi bizonytalanság ellenére töretlenül zajlik az infrastruktúra kiépítése. A leendő BMW-gyárnak is teret adó Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben kiválasztották az ivóvízellátást és a szennyvízelvezetést biztosító közművek kivitelezőjét, az uniós közbeszerzési értesítő szerint a vállalkozók nettó 802 millió forintos szerződéses értéken valósítják meg. Megkezdték az iparterület vasúti kapcsolatának a kivitelezését is: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a Debrecen-Füzesabony (108-as) vasútvonalon a debreceni és macsi állomások közötti vonalszakaszt építik át az átmenő fővágányokon és a csatlakozó nyíltvonalakon.
A fejlesztést a kivitelező mintegy 54,9 milliárd forintból végzi el. Az érintett vonalszakaszon a meglévő nyomvonal felújítását és bővítését végzik el 11,6 kilométer hosszan, 3,6 kilométeren pedig a szükséges korrekció építése valósul meg. A projekt során összesen 31,4 kilométer hosszan épül ki hézagnélküli vágány, továbbá megvalósul Debrecen és Tócóvölgy állomás között a kétnyomúsítás kiépítése. Az átépítés által a vonalon a lehetségessé válik az óránként 80-100 kilométeres sebesség és a 225 kN tengelyterhelés – írta meg a Magyar Nemzet.
Fotó: MTI/EPA