SZFE-oktatók: A szakmaiság az egyetlen fegyverünk

2020. november 24. 09:12

Seres Gerda kérdezte az oktatókat a kialakult helyzetről egy beszélgetéssorozat keretében.

2020. november 24. 09:12
null

Az NKA és az MMA támogatásával megvalósuló beszélgetéssorozatban – a járványhelyzet miatt online – Seres Gerda újságíró, a Kultúra.hu munkatársa Báron György filmesztétát, filmtörténészt, kritikust, az SZFE tanárát, Hegedűs D. Géza színművész-rendezőt, a jelenleg első évfolyamos prózai színművész osztály vezetőjét, valamint Horváth Csaba koreográfus-rendezőt, a jelenleg első évfolyamos színházi rendező – fizikai színházi rendező-koreográfus osztály vezetőjét kérdezte arról, hogyan élik meg a helyzetet, hogyan választották ki a tavaszi pandémiás helyzetben a frissen felvett hallgatókat, és hogyan dolgoznak velük a jelenlegi körülmények között – írta meg a Színház Online.

Kínosnak érzik, hogy nekik kell magyarázkodni

Báron György úgy fogalmazott, kínosnak érzi, hogy több évtized tanítás, sikeres diákok és produkciók után nekik kell magyarázkodni a minőségről, az eredményességről, és nekik kell védekezni a munkájukat illetően. Azt is hozzátette, normális helyzetben eshetne szó arról, hogyan lehetne az egyetem jobb, korszerűbb, de ez egyáltalán nem kérdés a jelenlegi helyzetben.

Hegedűs D. Géza kijelentette, hogy ami most történik, fölér egy gyilkossággal, elárulása az egyetem jelenlegi hallgatóinak és az intézmény 155 éves múltjának, amelynek a színészoktatás mellett része a szintén több évtizedre visszatekintő filmes és televíziós képzés is.

Horváth Csaba elmondta, az egyetemet és annak a szellemiségét ért szakmai sérelmet nehéz megemészteni, de csak úgy lehet, hogy folytatják tovább a munkát; és bár a félév ellehetetlenítése övön aluli ütés, ami ellen csak úgy tudnak tiltakozni, ha tanítanak. „A saját magunk pedagógiai és művészi szakmaisága az egyetlen egy dolog, ami fegyver a kezünkben” – tette hozzá.

Voltak jelentős életművel rendelkező tanárok, akik felmondtak, de mint kiderült, továbbra is követik tanítványaikat, és voltak, ahogyan Báron György is, akik számára nem volt egyértelmű a döntés. „Nagyon komoly dilemma volt” – vallotta be Báron, aki 1990 óta tanít az egyetemen, és a beszélgetésben részt vevő kollégáival ellentétben neki épp nem indult osztálya.

Amikor a diákok elfoglalták az egyetemet, akkor világossá vált, hogy amíg ők ott vannak, addig maradni kell, addig velük kell lenni” – hangsúlyozta a szolidaritást, és azt, hogy minden jelenlegi döntés a diákokat hozza nehéz helyzetbe, akiknek az elhivatottságát mutatja, hogy a bizonytalanságot is vállalják abban az intézményben, amelybe akár több sikertelen felvételi árán kerültek be, és ahol többen jelentős tandíjat fizetnek. Az SZFE diákjai és tanárai egységesek, a megosztásukra játszó külső taktika egyáltalán nem működött és nem működik.

A körülményekhez lassan hozzászoktak. „Aki dolgozni akar, mindenhol tud és fog is dolgozni” – szögezte le Hegedűs D. Géza. Bár az alkotó emberek a képzelőerőre építenek, ennek viszont a körülmények nem szabhatnak határt.

Horváth Csaba azonban tartott attól, hogy ha bármilyen körülményeket vállalnak, akkor ki lehetnek téve annak, hogy nem biztosítanak nekik megfelelő lehetőségeket, és a két művészeti ág közötti különbséget plasztikusan világította meg. „Csak egy bizonyos határon belül lehet pénz nélkül csinálni filmet”, azaz valamilyen forrás szükséges egy alacsony költségvetésű filmhez is, a színház viszont akkora alaptőkét nem igényel, azt lehet pénz nélkül csinálni. „Kérdés, hogy milyen áron és kinek az árnyékában” – fogalmazott.

Az egyetemet érintő viták politikai térbe kerültek, de – ahogy Hegedűs D. Géza mondta – a jövőnek tartoznak azzal, hogy minőséget, szakszerűséget, szakmai etikát, emberi minőséget tudjanak átadni, Horváth Csaba pedig azt tette hozzá, hogy a hallgatók ragaszkodása, illetve a közönség elismerése sokkal többet ér és hosszabb távú, mint a hatalmi elismertség.

Van vészforgatókönyvük is

Báron György a hallgatók kreativitását és szolidaritását emelte ki, helytállásukat és az egyetemhez, szakmájukhoz, tanáraikhoz fűződő hűségüket, valamint azt a munkát, ami a demokratikus közösséggé szerveződést jelenti. A tanárok szintén folyamatosan készítik a különböző forgatókönyveket, és van vészforgatókönyvük is, de bíznak abban, hogy mivel a jog százszázalékosan mellettük áll, ők jogszerűen viselkednek, ezért erre nem lesz szükség. A felelősség nagy, különösen a járványhelyzetben, de nem fogják feladni.

Szakmán belüli törésvonalak

Az egyetemet érintő szakmai megosztottságról Báron György elmondta, a filmeseknél ez nem létező jelenség, Hegedűs D. Géza ugyanezt mondta a színházi szakmát illetően. „Mindenki, akinek köze volt valaha valamilyen módon az egyetemhez, a sajátjának érzi ezt, és mint lehetetlen szituációt és erőszaktételt ítéli meg” – szögezte le a színművész, Horváth Csaba ugyanakkor kitágította a kérdést, és a színházi szakmában létező törésvonalakra vezette vissza az SZFE jelenlegi helyzetét.

Nincs ideológiai vita szerintük

Ennek a megosztottságnak az áldozata most a Színművészeti Egyetem” – fogalmazott, és leszögezte, az egyetem oktatói karában a véleménykülönbség soha nem ideológiai különbözőségből adódik. „A véleménykülönbségeknek van helye, és pontosan azért van helye, mert a szakmaiság van mindig és minden esetben az első helyen. Tehát nem ideológiák mentén mennek viták, vagy történnek meg ütközések, hanem szigorúan szakmaiság mentén.

Báron György szerint az SZFE példája azt tanúsítja, hogy egy ilyen helyzet egységesítette a magyar szakmát, hiszen mindenki látja, ugyanez bármikor bárkivel megtörténhet, ugyanakkor véleménye szerint az is valószínűsíthető, hogy ezzel öngólt lőttek a hatalom képviselői. „Veszélyben nem az ideológiai vitákkal kell foglalkozni, hanem azzal, hogy ha süllyed a hajó, akkor próbáljuk meg betömni a lékeket” – jellemezte a helyzetet.

(Színház Online)

Kép forrása: Youtube-videó

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 156 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rovan
2020. november 25. 11:01
Amit így szappanoperatermésben meg filmekben letettek mostanában az asztalra, kevés kivételtől eltekintve, elég gyatra teljesítmény. Meg az ott felvonultatott színészi teljesítmény és színvonal is. Régen rossz lenne, ha ez lenne a szakma és a szakmaiság.
rovan
2020. november 25. 10:58
Az is megkérdőjelezhető. A szakmaiság nem ők, annak privilégiuma nem az övék, ahogy az egyetem sem az ő tulajdonuk.
formaegy
2020. november 25. 08:20
Szakmaiság? Na ne nevettessenek már? Várjuk a hírööööös neveket! ))))))))))))))))))))))))) Azért érdekes. Ha annyira a szakmaiság, a tanítás ami fontos nekik, akkor miért nem azt csinálják? Vajon a ballibes politikai csürhe miért tudta egy tál moslék áráért megvenni őket, hogy kiszolgálják őket?stb.stb. Mindenesetre ha ezek a dögkeselyűk maradhatnak, és a lefizetett ripacsok, a vezetés egy hiteltelen senkivé válik!
syphax
2020. november 25. 06:32
p.S.:ÁTHELYEZENDŐ LIPÓCIÁBA PIROS LÁMPÁS HÁZKÉNT!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!