„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
Vitézy Dávid a reptéri buszjegyekkel történt visszaélés miatt levélben fordult Draskovics Tiborhoz.
„Engedje meg, hogy Önhöz, mint a BKK de facto vezetőjéhez forduljak a központ 2020. október 3-án, a 100E autóbuszjárat és a hajók jegyeinek értékesítése kapcsán kiadott közleménye ügyében” – írja közösségi oldalán egy posztban Vitézy Dávid.
***
Ahogyan korábban beszámoltunk róla, április óta nem közlekedik a 100E reptéri járat, de a BKK eladott rá 15 ezer jegyet. Ezzel több mint 14 millió forintot keresett a fővárosi vállalat a felfüggesztett járatokon. Az ügynek a Közlekedő Tömeg Egyesület járt utána: „Közérdekű adat-igényléssel fordultunk a BKK-hoz, melyből kiderül, hogy április 1. és szeptember 6. között 15.358 darab repülőtéri vonaljegyet adtak el jegyautomatákon keresztül, további 538 darabot pedig a mobiljegy alkalmazáson keresztül. Ezeket a darabszámokat a 900 forintos árral felszorozva kiderül, hogy több mint 14 millió forintot fizettek az utasok a BKK-nak egy olyan járatért, ami nem közlekedik. A BKK válaszában azt is elárulta, hogy ezeknek a jegyeknek töredékét, pár száz darabot váltottak csak vissza a pórul járt utasok.”
A BKK erre válaszként a közleményében azt írta: “A Közlekedő Tömeg Egyesület közösségi oldalán megjelent bejegyzés után a Budapesti Közlekedési Központ azonnal felvette a kapcsolatot az automatákat üzemeltető T-Systemsszel, ugyanis a BKK a jelenleg működő jegyértékesítő automaták 2013-ban megkötött szerződése szerint nem tud közvetlenül, saját jogosultsággal termékeket módosítani a készülékekben. Azaz, nem rendelkezik megfelelő szintű, közvetlen hozzáféréssel az automatákat irányító rendszerhez. A szolgáltató a hét évvel ezelőtt kötött egyezmény alapján 1,4 millió forintos árajánlatot adott a gombok kiiktatására, így a Repülőtéri és a hajó jegy vásárlására szolgáló funkciók deaktiválásáért 2,8 millió forintot fizet a BKK. A gombok visszaállítása várhatóan hasonló költséget emészthet fel.”
Vitézy azonban posztjában rávilágít, hogy ehhez képest a BKK Zrt. és a T-Systems Magyarország Zrt. között 2013. szeptember 4-én a BKK oldaláról általa – az igazgatóság felhatalmazása alapján – aláírt, a jegykiadó automaták üzemeltetésére szóló szerződés II. 7.2. pontja a következőképpen fogalmaz:
“A Megrendelő annak meghatározására is egyoldalúan jogosult, hogy a TVM készülékek segítségével milyen Díjtermékeket (a fővárosi tömegközlekedés igénybe vételére jogosító jegyeket és bérleteket) kíván értékesíteni. A Megrendelő határozza meg az egyes Díjtermékek bruttó (végfelhasználói) árát is. (...) A Megrendelő az Üzemeltetési Időszakban bármikor, egyoldalú, írásbeli jognyilatkozattal jogosult a Díjtermékek árát módosítani, jogosult a díjtermékek fajtáit, összetételét módosítani, jogosult új Díjtermékek értékesítésének bevezetésére, jogosult az egyes Díjtermékek külső kialakítását, adattartalmát módosítani. A módosításokat - az Üzemeltetési díj fejében, külön díj vagy költség felszámítása nélkül - a Vállalkozó a Megrendelő erre vonatkozó írásbeli jognyilatkozatának kézhezvételét követő 15 (tizenöt) napon belül köteles bevezetni a TVM rendszerben, a TVM rendszer működését úgy módosítani, hogy a Megrendelő által közölt módosított feltételek szerint folytatódjon a működése.”
Fél év sem volt elég a jegyek eltávolítására az automaták kínálatából
Vitézy szerint Draskovicséknak díjfizetés nélkül, 15 napos átfutási idővel joguk lett volna a 100E autóbusz COVID-19 világjárvány megjelenését követő leállítása után a reptéri vonaljegyek költségmentes törlésére az automaták kínálatából. A terméket mégis fél éven át, egészen most októberig nem távolították el a kínálatból és közleményük szerint ezután is csak indokolatlan költséggel tették.
„A 2013-ban a 300 db új jegyautomata telepítésére és üzemeltetésére vonatkozó a T-Systems Magyarországgal kötött megállapodás BKK, mint megrendelő aláírójaként kötelességemnek éreztem a fenti valótlan állításaikra nyilvánosan reagálni, különös tekintettel arra a körülményre, hogy jelentős értékre elkövetett csalás gyanúja miatt a Közlekedő Tömeg Egyesület büntetőfeljelentést is tett a BKK gyakorlata miatt, mivel Önök több mint fél éven keresztül értékesítettek 900 forintba kerülő, más járatra nem érvényes repülőtéri buszjegyeket egy olyan járatra, amely nem is közlekedett. Ezen túl a nem közlekedő dunai hajójáratokra értékesítettek hajójegyeket, ahogy erre közleményük most rámutatott. Ha Önök további milliókat fizetnek ki egy díjmentes szolgáltatásért, az további büntetőjogi tényállásokat is felvethet, érdemes lehet ezügyben tehát a BKK Igazgatóságának megvizsgálnia, mi történt pontosan” – fogalmaz Vitézy.
Végül hozzáteszi, hogy a BKK akkori vezetőjeként büszke arra, hogy a jegyautomaták üzembe állítása az addig rendszeres pénztári sorban állások megszüntetésével és a város és az agglomeráció számos pontján a 24 órás jegy- és bérletváltás lehetőségének megteremtésével áttörést hozott a budapesti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalában és jelentősen megemelte a BKK bevételeit, ezáltal tehát mára sokszorosan megtérült.
„Kérem, ne próbálják hamis visszamutogatással besározni ezt a sikeres projektet és ezzel magyarázni az elmúlt hónapok hibáit” – zárta sorait.