Orbán Viktor azt mondta, több Balaton, kevesebb Adria. Nem volt provokatív a választók felé, hogy egyes képviselők, kormánytagok az Adrián nyaraltak?
Én nem követtem figyelemmel, ki hol nyaralt. Nem is tartom feladatomnak. A sajtóban részletesebben tárgyalt esetekben, senki nem sértette meg a szabályokat, a szabályok betartásával történt mindez. A politikusokra, döntéshozókra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint mindenki másra.
Beszéljünk a jogállamiságról. Az Európai Bizottság kiadta a jogállamisági jelentését, amelyben a hivatkozások listája finoman szólva sem olyan borzasztóan sokszínű. Mennyi hitele van egy ilyen jogállamisági jelentésnek?
Politikai forrásokból merített ihletet a jelentés írója. Ha megnézzük a forrásjegyzéket, akkor az látszik, hogy a szervezetre támaszkodnak, akik inkább politikai aktivista csoportok. Tizenkettőből tizenegy külföldről pénzelt. Ez önmagában is bizonyítja az elfogultságot. A másik problémám a jelentéssel, hogy olyan gyakorlatokra hivatkozik, olyan területeken kritizál, ahol nincs egységes, általános európai eljárás és gyakorlat. Érintik az igazságszolgáltatás területét. Reformot hiányolnak, miközben a kormány még jó pár évvel ezelőtt igazságszolgáltatási reformot javasolt. Akkor hideget-meleget kapott. A média is nagy teret kap ebben a jelentésben. Mindig elmondom, hogy sosem voltak aggódó hangok akkor, amikor a magyar közéleti nyilvánosság kis túlzással a Napkelte című műsort jelentette, annak elképesztő elfogultságával. Ami pedig számomra a legfontosabb, hogy nincs olyan információ a mai magyar nyilvánosságban, amely ne tudna valahogy utat törni magának. Minden ember megtalálhatja a saját világnézetének, ízlésének megfelelő médiumokat. Ha az egészet onnan közelítjük meg, hogy mennyire sokszínű a magyar média, akkor 2010-hez képest sokkal több médium van Magyarországon, és ezen belül sokkal több a baloldali médiumok száma 2010-hez képest. Sokkal több jött létre, mint amennyi megszűnt. Az is fontos különbség, hogy mára a magyar médiumoák többsége hazai, magyar tulajdonba került. Amennyiben nem ez lenne a helyzet, úgy egy súlyos szuverenitásbeli kérdésről beszélnénk. Lengyelországban is nagy vita volt arról, hogy a külföldi tulajdonban lévő médiumok, hogyan avatkoztak be a lengyel választási kampányba. Egyébként a jogállamisági támadásokról azt gondolom, hogy tort ül a kétszínűség. Van olyan ország az Európai Unióban, ahol nincsen alkotmánybíróság. Van olyan ország, ahol az ügyészség a minisztérium alá van rendelve. Van olyan ország, ahol a népszavazás intézményét kilúgozták azért, mert kellemetlenséget okozott a politikai elitnek a korábbi népszavazások eredménye. Van olyan ország, ahol a titkos szolgálat bizonyítottan rá van állítva az egyik ellenzéki pártra. Van olyan ország, ahol tömeges szabálytalanságok miatt meg kellett ismételni választást. Más országokban pedig újságírót gyilkoltak, vagy éppen felgyújtottak menekülttáborokat. Azért nem nevesítem ezeket az országokat, mert nem helyes és nem jó irányba visz az, ha az Uniós tagországok egymást minősítgetik. Mindenkinek lenne fontosabb tennivalója, főleg itt a vírushelyzetben. Az bizonyos, hogy a mi térségünkre más mércét alkalmaznak, mint a régebbi tagországokra. Ráadásul mindez gőggel egészül ki.
A sajtószabadságra magam is felkaptam a fejem, hiszen az internetfogyasztási szokások folyamatosan nőnek, így a tájékozódás platformjává is egyes internetes fórumok, közösségi oldalak válnak. Ha a magyar sajtóviszonyokra tekint az ember, akkor a tíz legolvasottabb sajtóorgánum közül, mindössze kettőt szokás a jobboldalhoz sorolni.
Egy biztos: nagyon sokszínű a magyar nyilvánosság. Kicsit azt érzem, hogy egyeseknek önmagában baj, hogyha jobboldali vélemények levegőhöz jutnak a magyar nyilvánosságban. Korábban nem így volt. Ma minden gondolat megtalálja az utat magának, és mindenki megtalálja a saját világnézetének megfelelő médiumot. Ez az, ami fontos. Amikor egy sokszínű egy médiapiac, az egy természetes dolog, hogy az egyes médiumok versenyben vannak, és vitatkoznak egymással. Az, hogy a nyilvánosságnak milyen a stílusa, az az örök viták birodalma, ahogyan az is, hogy a parlamentben hogyan vitatkoznak egymással a képviselők.
Van-e olyan kritika ebben a jelentésben, amit jogosnak érez a kormány?
Majd érdemes lesz részleteiben is elemezni, de leginkább ideológiai nyomásgyakorlásról van szó. Összefüggésben azzal egyébként, hogy ez a jelentés nem önmagában áll, hanem egy új tartós eljárást szeretnének bevezetni, ami azt a kockázatot hordozza magában, hogy bemondásra lehet majd nyomást gyakorolni egyes országokra. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján ez a kelet-európai országokat jelenti. A kormányfők csúcstalálkozóján születetett egy megállapodás nyáron. Világos döntést hoztak, hogy a költségvetési támogatások kérdését nem lehet összekutyulni egy biankó jogállamisági eljárással azért, mert ez utóbbi az ideológiai hadviselés eszközrendszeréhez tartozik. Most majd eldől, hogy azok, akik állandóan ideológiai hadviselésben érdekeltek, ezt tartják-e fontosabbnak, vagy azt, hogy az Európai Unió közössége megsegítse az igencsak nagy bajba jutott déli országokat. Minket is ki akarnak éheztetni. Van egy állandó törekvés arra, hogy visszanyessék a Kelet-Európaiaknak szánt forrásokat, de az a helyzet, hogy ez már azért nem a 2010-es Magyarország, amit kicsi fenyegetéssel irányba lehet állítani. Amikor IMF köteléken voltunk, akkor az ilyen típusú zsarolások sokkal hatékonyabbak lehettek, de most az ország erősebben áll a saját lábán. Az egy külön kérdés, hogy hogyan sértegetnek bennünket állandóan. Kis túlzással már megszokhattuk, de azért az olyan jelzőket, minthogy Magyarország beteg demokrácia, nem szeretnénk megszokni.
Vera Jourová kijelentései olyan szempontból is érdekesek voltak, hogy áprilisban ő mondta, hogy a magyarországi veszélyhelyzetben hozott intézkedések nem ellentétesek az uniós joggal.
Tucatnyi példát tudnék arra mondani, hogy amikor jogi keretbe helyeztek egy vitát, akkor egész egyszerűen nem tudtak mit mondani, mert a kormány elmondta, hogy ezek a pontok megtalálhatók más ország szabályozásaiban is. Számtalanszor előfordult, hogy a kormány az Európai Bizottsággal lezár egy jogi párbeszédet, adott esetben megállapodásra jut, majd ugyanezek a vádak évekkel később ismét előkerülnek. Nem csak politikai szónoklatok formájában, hanem belekerülnek az európai parlamenti állásfoglalásokba. Ebből is látszik, hogy mindez az ideológiai hadviselés része, nem pedig egy tényszerű jogi vitáról van szó.
Az Európai Tanács kimondta, hogy a közösen felvett hitelt nem köti majd jogállamisági kritériumokhoz. Ehhez képest az Európai Parlamentnek volt egy állásfoglalása, amely azt mondta, hogy ezzel nem ért egyet, kötni kellene a pénzek kiosztását a jogállamisági kritériumokhoz. Lesz-e bármilyen módja az Európai Parlamentnek arra, hogy újraszabja ezeknek a pénzeknek a kifizetését?
Az Európai Parlamenten óriási lesz a nyomás, hogy fogadja el a költségvetési megállapodást. Azért, mert a déli tagországok óriási bajban vannak. Szerintem a végén ez meghatározó lesz. Ha az ideológiai hadviselést ezek a szereplők fontosabbnak tartják, akkor annak minden következményét magukra kell vállalniuk.
Több ellenzéki EP-képviselő is megszavazta ezt az állásfoglalását az Európai Parlamentnek. Joghallgatóként különösen érdeklődve hallgattam, amikor Donáth Anna kifejtette a véleményét a nullum crimen sine lege jogelvvel kapcsolatban. Igaz pontosítanom szükséges a podcastben elhangzottakhoz képest: nem blöffnek minősítette, hanem értelmezhetetlen latin kifejezésnek.
Amennyire megmosolyogtató, annyira dühítő, amikor nincs meg a tudás a magyar jogszabályokat illetően, csak az általános vádak, akkor az a végső érv, hogy na jó, de az általános folyamatok és az összkép. Az összkép, az ad csak igazán aggodalomra okot. Ezt nagyon sokszor hallottuk. De ez egy rossz mentsvár, mert ha más tagországokban létezik egy gyakorlat, akkor nem fogadható el az, hogy minket elővesznek, másokat pedig nem. Ez a típusú kettősmérce, kétszínűség tartósan alááshatja az uniós intézményekbe vetett bizalmat. Ezt súlyosbíthatja, ha meghatározott ügyekben az Unió késve cselekszik, mint például a járvány esetén, vagy ami még súlyosabb, hogyha az állampolgárok akaratával szemben cselekszik. Ilyen a bevándorlás kérdése. Meghatározott ügyekben, ha nem kérik ki az állampolgárok véleményét, majd azokkal szembe mennek, akkor az aláássa a közbizalmat. Ez az utolsó dolog, amire szükségünk van, főleg válság időszakban.
(Mandiner)