Elnöki programom fontos eleme, hogy az intézmény nagyobb érzékenységgel reagáljon a társadalmi folyamatokra, és nyisson a fiatalság felé, magára pedig ne hivatalként tekintsen. Feladatunk a tudás tényleges működtetése, az angolszász értelemben vett társadalmi nyitottság megteremtése.
Ez utóbbi pont már csak azért is kritikus, mert az Akadémiát a tudomány monopolizálásával vádolják, és azzal, hogy ennek birtokában megfellebbezhetetlen társadalmi kinyilatkoztatásokat tesz. Ezekre szükség van?
A 2019 decemberében elfogadott küldetésnyilatkozatunk szellemében az Akadémia továbbra is a nemzet tanácsadójának is tekinti magát. Anno Glatz Ferenc fogalmazta meg ezt az elvet, most megerősítettük, hozzáfűzve, hogy évente két-három komoly kérdésben érdemes az MTA-nak megnyilatkoznia. Én visszafogottabb szerepvállalást tartok ideálisnak, szerintem két-három évente érdemes megnyilvánulni nagyobb horderejű ügyekben. Fontos ezzel együtt, hogy az Akadémia maga is kezdeményezzen párbeszédet, indítson vitát olyan területeken, melyek közvetlenül befolyásolják a jövőnket. A következő tíz évben például új környezettudatosság megalapozásában kell szerepet vállalnunk. E téren társadalmi párbeszédet kell indítani, amely egyébként a Nemzeti alaptanterv esetében is megvalósult eleinte.
Az alaptantervet mégis azzal támadták, hogy nem állt mögötte valós szakmai-társadalmi eszmecsere.
Mi komolyan vettük a felkérést, a NAT első tervezetéről vezetésemmel részletes tanulmányt készítettünk. Az már politikai kérdés, hogy miként alakult át az alaptanterv készítésének következő szakasza, ahová már nem kaptunk meghívást, bár a végső változat számos mozzanatában figyelembe vették a véleményünket. Például az emberismeret oktatásában, abban, hogy az ember jobban középpontba került a biológiatanítás során is.
Az MTA körüli viták visszatérő motívuma volt, hogy a kormány megsérti az intézmény autonómiáját – noha más szemszögből az állam mint fenntartó és legfőbb finanszírozó feladata és felelőssége is, hogy lássa a kiadás hasznosulását. Hogy vélekedik erről?