Az Állatkert mellé épülő 700 férőhelyes garázs gondolatát itt az ideje elvetni

2020. május 25. 16:47

A Városliget autómentesítésével ellentétes egy ilyen forgalmú parkolóház telepítése a Ligetbe.

2020. május 25. 16:47
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid

„Az Állatkert bővítése és a Biodóm megépítése kapcsán évekkel ezelőtt merült fel az intézmény részéről, hogy egy 700 férőhelyes új parkolóház épüljön a Városligetbe, az Állatkert mellé. Az állatkerti beruházáshoz hasonlóan, annak részeként, a Főváros kérésére a parkolóház megépítését a Kormány 100%-ban támogatta is. Az építkezés azonban a Biodóm építése körüli egyéb viták miatt el sem indult még.

Még ha más témákban jelentős nézetkülönbségek is övezik a Liget projektet, számomra eddig úgy tűnt, hogy a Városliget autómentesítése kapcsán teljes egyetértés alakult ki a Kormány és a Főváros vezetése között az elmúlt hónapokban. Ehhez képest csalódottan olvastam a Városligeti Építési Szabályzat (VÉSZ) módosítására készült friss fővárosi javaslatban, hogy az épülő Biodóm mellé az Állatkert által betervezett 700 férőhelyes új parkolóház előírásként ismét benne van a tervekben. Erre a parkolóházra semmi szükség nincs, a Ligetbe ez a létesítmény nem való, közlekedési szempontból is aránytévesztés volna a megépítése. Ezt az álláspontomat Állatkert korábbi vezetője felé is képviseltem, és a véleményem az előző önkormányzati ciklus óta sem változott.

A tavaly őszi önkormányzati választások után a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa első, 2019. decemberi ülésén a kormányzati oldal felajánlotta a fővárosi vezetésnek, hogy a volt Vidámpark helyére tervezett Hermina garázsra szánt, a Fővárosnak már átadott körülbelül 6 milliárd Ft összegű állami támogatás a felesleges parkolóház megépítése helyett átcsoportosítható és felhasználható a Biodóm épületének befejezésére. Ebből logikusan következne a garázs elhagyása és a szabályozási tervből való törlése, azonban a Városligeti Építési Szabályzat most közzétett tervezetében mégsem ezt látjuk. A javaslatban a Főváros továbbra is szerepelteti a parkolót, csak a kapacitását csökkentené az elvi 1000 férőhelyről 700 férőhelyre - ahogy azt egyébként az Állatkert korábban, még Persányi Miklós idejében is szerette volna, hisz a 700 férőhellyel is alig fért el a parkolóház a volt vidámparki telken. Ahogy a látványterveken látható, majdnem akkora lenne, mint maga a fél városból látható Biodóm.

Megérett az idő arra, hogy a Városliget valóban csak a gyalogosok és kerékpárosok birodalma legyen, és a közúti forgalom egyáltalán ne lépje át a Városligetnél a Hungária gyűrű vonalát. A Hermina garázst tökéletesen kiváltja a kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál építendő, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa által jóváhagyott P+R parkolóház, mely szerepel is a VÉSZ tervezetében és amely hétközben az M3 autópálya felől érkező autós ingázókat, hétvégén pedig a Városliget látogatóit szolgálhatja majd.

A Budapest Fejlesztési Központ javaslatát a P+R kialakítására az FKT támogatta, mely szerint a Kacsóh Pongrác úti csomópont terjengős és embertelen léptékű közúti felüljáró-rendszere átalakítható úgy, hogy a gyalogosok a Mexikói út felől a mainál barátságosabb környezetben érjék el a Városligetet és az Állatkertet és itt jöjjön létre az új P+R parkolóház. A sietős vagy kényelmesebb látogatóknak természetesen rendelkezésére állna a kisföldalatti is a parkolóból az Állatkert megközelítésére. A Kós Károly sétány átmenő autóforgalmának megszüntetésével együtt így a Városliget teljes autómentesítése elérhetővé válna.

Az Állatkert mellé épülő 700 férőhelyes garázs gondolatát tehát itt az ideje elvetni, három okból is:

1. A Városliget autómentesítésével ellentétes egy ilyen forgalmú parkolóház telepítése a Ligetbe. A Városliget intézményeinek parkolási igényeit a park szélén vagy lehetőleg a parkon kívül érdemes megoldani. Ezt szolgálja a Dózsa György úti, állami beruházásban rövidesen elkészülő 800 férőhelyes mélygarázs, és ebben a szellemben az Állatkert jellemzően hétvégén nagy számban autóval érkező látogatóit a tervezett új Mexikói úti, hétköznap P+R célú parkolóháznak kell kiszolgálnia, nem egy Városligetbe tervezett garázsnak.

2. A parkolóházra a Kormány által már átadott, de eddig fel nem használt közel 6 milliárd forintnyi forrás a Fővárosnál maradhatna és felhasználhatnák a Biódom befejezésére, a felesleges parkolóház megépítése helyett.

3. A parkolás és a közúti forgalom így többé egyáltalán nem terhelné a Városligetet, a Mexikói út környékének humanizálásával pedig a park zuglói kapcsolatainak minősége is javulna. Az M3-as autópálya budapesti végén pedig a felüljáró végre nem a Városligetbe öntené az autókat, hanem szimbolikusan egy P+R parkolóban végződhetnének az eddig a Városligetbe vezető sávok.

Kérem a Fővárost, hogy fontolja meg a fenti érveket és törölje az Állatkert mellé tervezett parkolóházat a VÉSZ felülvizsgálata során.”

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
NATLYNEZ
2020. május 26. 11:16
Szerintem akkor nyereséges a Biodóm, ha kónnyen egyszerűen megközelíthető akár sok gyerekkel, akár autóval,akár vidékről.
atila68
2020. május 25. 21:51
Mindeközben Zuglóban ugyenezen a környéken épülnek szépülnek a 400 lakásos társasházak 0 (nulla) parkolóhellyel.
Bukik a Zorbán
2020. május 25. 20:25
Ma van őszödi beszéd nevű gazság évfordulója. MIÉRT NEM SZERVEZETT A FIDESZ ON-LINE TÜNTETÉST AZ ÁVÓ PÁRT ELLEN????? Vajon a bolsevisták kihagynának egy ilyen ziccert?
Agnieszka
2020. május 25. 19:48
Alapvető kérdés viszont, hogy az M3 forgalma hová fog befutni Budapestre. A budapesti átmenő forgalom a leggyorsabb az M3-ról az M1-M7 irányban. Az M0 déli szakasza keserves. Miért halogatják az MO befejezését?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!