Hogyan tanuljunk és tanítsunk digitálisan? – az oktatás új és rendkívüli kihívásairól

2020. március 16. 08:00

Magyarország átállt a digitális munkarendre. De mit is jelent ez a gyakorlatban, hogyan változik meg a diákok élete? Veszélyeket és lehetőségeket latolgatunk a digitális oktatás küszöbén.

2020. március 16. 08:00
Constantinovits Milán
Constantinovits Milán

Orbán Viktor pénteki, előrejelezhető bejelentése nyomán Magyarországon hétfőtől leállt a hagyományos tantermi oktatás, és áttérünk a „digitális munkarendre”. Vagyis a kormányzat azt a logikus döntést hozta, hogy nem szakad meg a tanév, hanem online lehetőségekkel kell folytatni azt. A pozitív közegészségügyi konzekvenciákon túl azért is fontos ez a lépés, mert így

lehetőség nyílik a tanév megismétlése nélkül abszolválni a tanulmányokat,

a továbbtanulás esélyét biztosítani és nem utolsó sorban a tanárokat tovább foglalkoztatni – megkímélve az amúgy is alacsony bérezésű pedagógustársadalmat egy jogilag és anyagilag is ingoványos helyzettől.

E megoldás ugyanakkor számos kihívással is jár. Ahogy a NAT-vitáról szóló cikkben is kitértem rá, eddig is komoly feladatot jelentett a pedagógusok szemléletformálása és kompetenciabővítése az IKT-eszközök tekintetében. Márpedig a jelenlegi helyzet digitális kompetenciákat kíván meg tőlük, hiszen a tanított korosztály, az Alfa és a Z generáció már belenevelkedett a digitális világba, nem ők jelentik majd a szűk keresztmetszetet az átállás során. Kínában egyébként már kísérleti jelleggel elindították a távoktatást, és egyelőre sikeresen fut is a projekt.

A helyzet áthidalására több szakmai csoport is alakult a Facebookon, tanárok és tanárjelöltek példátlan összefogása kezdődött meg az oktatási segédanyagok és jó gyakorlatok megosztása érdekében.

Ha az nem is reális forgatókönyv, hogy a pedagógustársadalom teljes kompetenciabővülésen megy keresztül, igenis számos pozitív hozadéka lehet a jelen helyzetnek. Pedagógusok tízezrei ismerkedhetnek meg olyan módszerekkel, amelyektől eddig ódzkodtak, esetleg a látóterükbe sem kerültek. 

A koronavírus olyan módszertani megújulást kényszerít a pedagógusokra, amit tíz év alatt se lehetne talán elérni.

Ez az átállás természetesen számos nehézséget és megválaszolatlan kérdést is előhív. Például kétségesnek tűnik, hogy minden diák és pedagógus rendelkezne azokkal az eszközökkel, amik alkalmasak lennének a tanév online alapú folytatására: ehhez laptopok, tabletek és szoftverek biztosítása volna szükséges. Az internet-hozzáférés lehetősége alapvetőnek tűnhet, azonban ez sem mindig valós otthoni opció a legszegényebb mikrorégiókban.

S hogy milyen lesz a digitális munkarend? A vonatkozó kormányrendeletek ideiglenes hiányában azt még nem tudjuk, hogy az óraszámok és a számonkérés jellege hogyan változik, illetve azt sem, hogy mi alapján adminisztrálják majd a tanerők a végzett munkát. A munkaforma is változni fog, hiszen a kontaktórák kiesnek. Egész osztályoknak ugyanis valós idejű videókonferenciával nem lehet biztosítani a hatékony oktatást, ez inkább a nyelvóráknál, kisebb csoportoknál opció. 

Ennek tükrében

átalakul a klasszikus tanári szerepmodell is: az óraszervező és megvalósító funkció megszűnik,

inkább egyfajta facilitátorrá válnak a pedagógusok. Ezzel párhuzamosan a diákok jóval több egyéni ütemezésű munkára és kreativitásra lesznek rászorítva, mint korábban. A tananyagok ugyanis digitális formában jelennek meg (videóanyagok, narrált prezentációk, weboldalak, e-könyvek, hangoskönyvek), amihez különböző szoftverek és alkalmazások révén interaktív feladatok társulhatnak. A tanár felelőssége lesz ezek ütemezése, a számonkérés ellenőrzése: akár időzíthető online tesztsorok, akár projektfeladatok segítségével, ahogy ez már a magyar felsőoktatásban is gyakran alkalmazott módszer.

A technikai nehézségek és értékelési bizonytalanságok mellett veszélyforrás lehet a pedagógusok felkészületlensége, motiválatlansága (gondoljunk bele, több tízezer nyugdíj előtt álló tanárnak kell pár hét alatt teljesen új oktatási formát elsajátítania), illetve a diákok önmenedzselési hiányosságai. Vagyis az időgazdálkodási, a tanulásmódszertani, feladat- és stresszkezelési kompetenciahiány – ezek ugyanis fájóan kívül esnek a régi és az új NAT keretein is. 

Hasznos lenne tehát tanulásmódszertani, tanulásszervezési modulokat kifejleszteni

ahhoz, hogy hatékony lehessen a digitális munkarend. E munka megindulhat, azonban kevésnek tűnik az elkövetkező két-három hónap a gyakorlati hasznosításhoz.

Jó hír ugyanakkor, hogy a diákok – az egyéni érdeklődés mentén történő haladás mellett – továbbra is végezhetnek online eszközökkel páros és csoportos munkát, illetve az online platform serkentheti a projektfeladatok megjelenését is. Bár a hagyományos szociális kompetenciák gyakorlására nincs lehetőség, de a digitálisakra igen, és az otthoni munkát egyre inkább előtérbe helyező világunkban ennek bizony van előnye. Hozzá kell tenni, hogy az árnyoldal is létezik: a hagyományos iskolai bántalmazás helyett a cyberbullying bukkanhat fel – és ennek  kezelésében kevés rutinnal bírnak mind a pedagógusok, mind a szülők.

Érdekes kérdést jelent továbbá az érettségi lebonyolítása is: az iskolalátogatási moratórium elhúzódása esetén az írásbeli és a szóbeli érettségi vizsga is online formában valósulhat meg, ami komoly feladatot ró az oktatásirányításra. Ki kell dolgozni egy olyan érettségirendszert, amely formalizáltságban és követelményeiben a hagyományos vizsgákéhoz közelít. Ha ez a forgatókönyv lép életbe, a végzősök számára különleges és nem feltétlenül igazságos kihívást jelent, hogy az eddigi érettségire való készülést most a megváltozott körülményekre kalibrálják.

Márpedig az érettségi nyelvvizsgákról és továbbtanulásról dönt.

Ugyanígy számos oktatásügyi probléma vetődik fel: elmaradnak ugyanis a pedagógusminősítések, és az egyetemek a gyakorlótanítások lefolytatását sem tudják biztosítani a tanárjelölteknek. 

Mindezeket összegezve a digitális munkarend számos bizonytalansággal és kompromisszummal fog járni, azonban lehetőséget kínál a tanév befejezésére, illetve a pedagógustársadalom szakmai megújulására is. Ezzel pedig élni kell.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 58 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tiszafa
2020. március 16. 14:32
Gondoljatok bele. Milyen is lesz májusban a digitális ballagás?
Tiszafa
2020. március 16. 14:23
Történelemből és magyarból nem lesz visszaesés. Szinte kizárt. Ugyanis nincs hova! Eddig a liberális oktatásban elhazudták a történelmünket és elhallgatták nagyjainkat. Most, hogy borítékolhatóan semmit nem fognak majd otthon tanulni a gyerekek, lényegében semmi sem fog változni. Ergo, a mai diákság eddigi tudása is egyenlő volt a nullával, de a jövőbeli is az lesz. A reál tantárgyak tudás szintjében viszont nagy lesz a visszaesés. A gyerekek klasszisokkal többet tudnak a digitális világról, mint a tanáraik nagy átlagban jelenleg. Az az, a számonkéréseknél ott verik át őket, ahol akarják. Ha majd a felnőtt tanári kar is profi lesz az okos kütyükben, na akkor már várható lesz fejlődés és valós tudással alátámasztott eredmény a digitális oktatás rendszerében. de addig a tanárokat még jó párszor körberöhögi a diákság.
daermon
2020. március 16. 12:10
Ahogy itt olvasom, kicsit túlzónak érzem néhányak elvárását a digitális oktatással kapcsolatban. Olyan mintha ennek lenne valami nemzetközi v. magyar standardja. De hát ilyen szerintem nincs. Szó sincs róla, pl. h. online kéne streamelni bármit is. Aki még sosem tanított ilyen eszközökkel 1. lépésként szerintem simán elég kiküldeni emailben, h. mit olvasson el a gyerek. Aztán küldeni 10 kérdést. Majd belejön mindenki... Van persze olyan akinek ez még csak döccenést sem okoz majd, mert eddig is használt digitális tartalmakat. De pont úgy, mint offline: van béna tanár meg jó tanár is :)
olajfa1
2020. március 16. 11:36
Úgy tanítsanak "digitálisan" hogy a tanárokat több éves továbbképzésre írják be, hogy a "BASIC" programot megismerjék, meg hogy az ionok hogyan mozognak a félvezetőkben, meg hogy a képernyőn hogyan képződnek a jelek... A viccet és a szomorú valóságot félretéve: Szerintem a gyerekeknek kell megtanítaniuk a tanárokat hogy hogyan használják a számítógépeket, meg a telefonjukat... No meg a gyerekeknek kell megtanítaniuk a tanárokat arra, hogy mit oktassanak, de a legtöbb tanár nem is érti hogy a gyerek miről beszél, ezért elkezdi a "2-es számrendszert"... bár azt ő sem érti, de legalább tudja tanítani!... ("aki tudja az csinálja, aki nem tudja az tanítja")
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!