átalakul a klasszikus tanári szerepmodell is: az óraszervező és megvalósító funkció megszűnik,
inkább egyfajta facilitátorrá válnak a pedagógusok. Ezzel párhuzamosan a diákok jóval több egyéni ütemezésű munkára és kreativitásra lesznek rászorítva, mint korábban. A tananyagok ugyanis digitális formában jelennek meg (videóanyagok, narrált prezentációk, weboldalak, e-könyvek, hangoskönyvek), amihez különböző szoftverek és alkalmazások révén interaktív feladatok társulhatnak. A tanár felelőssége lesz ezek ütemezése, a számonkérés ellenőrzése: akár időzíthető online tesztsorok, akár projektfeladatok segítségével, ahogy ez már a magyar felsőoktatásban is gyakran alkalmazott módszer.
A technikai nehézségek és értékelési bizonytalanságok mellett veszélyforrás lehet a pedagógusok felkészületlensége, motiválatlansága (gondoljunk bele, több tízezer nyugdíj előtt álló tanárnak kell pár hét alatt teljesen új oktatási formát elsajátítania), illetve a diákok önmenedzselési hiányosságai. Vagyis az időgazdálkodási, a tanulásmódszertani, feladat- és stresszkezelési kompetenciahiány – ezek ugyanis fájóan kívül esnek a régi és az új NAT keretein is.
Hasznos lenne tehát tanulásmódszertani, tanulásszervezési modulokat kifejleszteni
ahhoz, hogy hatékony lehessen a digitális munkarend. E munka megindulhat, azonban kevésnek tűnik az elkövetkező két-három hónap a gyakorlati hasznosításhoz.