Orbán Viktor pénteki, előrejelezhető bejelentése nyomán Magyarországon hétfőtől leállt a hagyományos tantermi oktatás, és áttérünk a „digitális munkarendre”. Vagyis a kormányzat azt a logikus döntést hozta, hogy nem szakad meg a tanév, hanem online lehetőségekkel kell folytatni azt. A pozitív közegészségügyi konzekvenciákon túl azért is fontos ez a lépés, mert így
lehetőség nyílik a tanév megismétlése nélkül abszolválni a tanulmányokat,
a továbbtanulás esélyét biztosítani és nem utolsó sorban a tanárokat tovább foglalkoztatni – megkímélve az amúgy is alacsony bérezésű pedagógustársadalmat egy jogilag és anyagilag is ingoványos helyzettől.
E megoldás ugyanakkor számos kihívással is jár. Ahogy a NAT-vitáról szóló cikkben is kitértem rá, eddig is komoly feladatot jelentett a pedagógusok szemléletformálása és kompetenciabővítése az IKT-eszközök tekintetében. Márpedig a jelenlegi helyzet digitális kompetenciákat kíván meg tőlük, hiszen a tanított korosztály, az Alfa és a Z generáció már belenevelkedett a digitális világba, nem ők jelentik majd a szűk keresztmetszetet az átállás során. Kínában egyébként már kísérleti jelleggel elindították a távoktatást, és egyelőre sikeresen fut is a projekt.
A helyzet áthidalására több szakmai csoport is alakult a Facebookon, tanárok és tanárjelöltek példátlan összefogása kezdődött meg az oktatási segédanyagok és jó gyakorlatok megosztása érdekében.
Ha az nem is reális forgatókönyv, hogy a pedagógustársadalom teljes kompetenciabővülésen megy keresztül, igenis számos pozitív hozadéka lehet a jelen helyzetnek. Pedagógusok tízezrei ismerkedhetnek meg olyan módszerekkel, amelyektől eddig ódzkodtak, esetleg a látóterükbe sem kerültek.
A koronavírus olyan módszertani megújulást kényszerít a pedagógusokra, amit tíz év alatt se lehetne talán elérni.
Ez az átállás természetesen számos nehézséget és megválaszolatlan kérdést is előhív. Például kétségesnek tűnik, hogy minden diák és pedagógus rendelkezne azokkal az eszközökkel, amik alkalmasak lennének a tanév online alapú folytatására: ehhez laptopok, tabletek és szoftverek biztosítása volna szükséges. Az internet-hozzáférés lehetősége alapvetőnek tűnhet, azonban ez sem mindig valós otthoni opció a legszegényebb mikrorégiókban.
S hogy milyen lesz a digitális munkarend? A vonatkozó kormányrendeletek ideiglenes hiányában azt még nem tudjuk, hogy az óraszámok és a számonkérés jellege hogyan változik, illetve azt sem, hogy mi alapján adminisztrálják majd a tanerők a végzett munkát. A munkaforma is változni fog, hiszen a kontaktórák kiesnek. Egész osztályoknak ugyanis valós idejű videókonferenciával nem lehet biztosítani a hatékony oktatást, ez inkább a nyelvóráknál, kisebb csoportoknál opció.
Ennek tükrében
átalakul a klasszikus tanári szerepmodell is: az óraszervező és megvalósító funkció megszűnik,
inkább egyfajta facilitátorrá válnak a pedagógusok. Ezzel párhuzamosan a diákok jóval több egyéni ütemezésű munkára és kreativitásra lesznek rászorítva, mint korábban. A tananyagok ugyanis digitális formában jelennek meg (videóanyagok, narrált prezentációk, weboldalak, e-könyvek, hangoskönyvek), amihez különböző szoftverek és alkalmazások révén interaktív feladatok társulhatnak. A tanár felelőssége lesz ezek ütemezése, a számonkérés ellenőrzése: akár időzíthető online tesztsorok, akár projektfeladatok segítségével, ahogy ez már a magyar felsőoktatásban is gyakran alkalmazott módszer.
A technikai nehézségek és értékelési bizonytalanságok mellett veszélyforrás lehet a pedagógusok felkészületlensége, motiválatlansága (gondoljunk bele, több tízezer nyugdíj előtt álló tanárnak kell pár hét alatt teljesen új oktatási formát elsajátítania), illetve a diákok önmenedzselési hiányosságai. Vagyis az időgazdálkodási, a tanulásmódszertani, feladat- és stresszkezelési kompetenciahiány – ezek ugyanis fájóan kívül esnek a régi és az új NAT keretein is.
Hasznos lenne tehát tanulásmódszertani, tanulásszervezési modulokat kifejleszteni
ahhoz, hogy hatékony lehessen a digitális munkarend. E munka megindulhat, azonban kevésnek tűnik az elkövetkező két-három hónap a gyakorlati hasznosításhoz.
Jó hír ugyanakkor, hogy a diákok – az egyéni érdeklődés mentén történő haladás mellett – továbbra is végezhetnek online eszközökkel páros és csoportos munkát, illetve az online platform serkentheti a projektfeladatok megjelenését is. Bár a hagyományos szociális kompetenciák gyakorlására nincs lehetőség, de a digitálisakra igen, és az otthoni munkát egyre inkább előtérbe helyező világunkban ennek bizony van előnye. Hozzá kell tenni, hogy az árnyoldal is létezik: a hagyományos iskolai bántalmazás helyett a cyberbullying bukkanhat fel – és ennek kezelésében kevés rutinnal bírnak mind a pedagógusok, mind a szülők.
Érdekes kérdést jelent továbbá az érettségi lebonyolítása is: az iskolalátogatási moratórium elhúzódása esetén az írásbeli és a szóbeli érettségi vizsga is online formában valósulhat meg, ami komoly feladatot ró az oktatásirányításra. Ki kell dolgozni egy olyan érettségirendszert, amely formalizáltságban és követelményeiben a hagyományos vizsgákéhoz közelít. Ha ez a forgatókönyv lép életbe, a végzősök számára különleges és nem feltétlenül igazságos kihívást jelent, hogy az eddigi érettségire való készülést most a megváltozott körülményekre kalibrálják.
Márpedig az érettségi nyelvvizsgákról és továbbtanulásról dönt.
Ugyanígy számos oktatásügyi probléma vetődik fel: elmaradnak ugyanis a pedagógusminősítések, és az egyetemek a gyakorlótanítások lefolytatását sem tudják biztosítani a tanárjelölteknek.
Mindezeket összegezve a digitális munkarend számos bizonytalansággal és kompromisszummal fog járni, azonban lehetőséget kínál a tanév befejezésére, illetve a pedagógustársadalom szakmai megújulására is. Ezzel pedig élni kell.