Az új történelem kerettanterv csökkentette a megtanítandó tananyagot

2020. március 02. 07:55

Így tehát az eddiginél valóban több idő juthat a kompetenciafejlesztésre és tevékenység alapú oktatásra is.

2020. március 02. 07:55
Történelemoktatók Szakmai Egyesülete

„A Nemzeti Alaptanterv megjelenése óta folyik a latolgatása a történelem tantervi szabályzásban foganatosított tananyagcsökkentés mértékének. Egyesületünkön kívül más szakmai szervezetek is egyetértettek abban, hogy a NAT-ban szereplő témakör felsorolás hozhat tananyagcsökkentést, de jogos szakmai vélemény volt, hogy erről csak a kerettantervek megjelenése után lehet érdemben beszélni. Ennek értelmében egyesületünk alapos elemzést végzett, melynek adatait jelen bejegyzésben tesszük közzé.

Tananyagcsökkentés a számok tükrében, az új történelem kerettantervben

1. Témakörök

A 2012-es rendszerben a megtanítandó témák száma minden szinten bővült: a Nemzeti Alaptanterv általános iskolában 66 / gimnáziumban 62  témakört jelölt ki, az ebből levezetett kerettantervben ezek száma már 124-re (általános iskola) / 148-ra (gimnázium) nőtt (tehát nagyságrendileg megduplázódott), majd a vizsgálatunk során mintaként választott OFI által fejlesztett Újgenerációs tankönyvekben ebből 175 (általános iskola) / 184 (gimnázium) lecke készült.

A 2020-as NAT és a kerettanterv témakörei, valamint témái szó szerint megegyeznek, a kerettanterv altémái csupán pontosítják, ezáltal szűkítik a témák tartalmát. Egy-egy téma ráadásul nagyjából többnyire egy-egy tankönyvi lecke tananyagmennyiségét fedi le. A NAT-ban, a kerettantervben és remélhetőleg a tankönyvekben ezáltal ugyanannyi, általános iskolában 78 / gimnáziumban 88 téma=lecke szerepelhet. (Az összehasonlíthatóság érdekében a 2012-es témakörök közé sem számítottuk be a 2020-as tantervben önálló tantárggyá váló állampolgári, társadalmi és gazdasági ismereteket.)

Mindebből következik, hogy a jelentős tananyagcsökkentés ténye az adatokat szemlélve vitathatatlan. Nagy kérdés természetesen, hogy a tankönyvszerkesztés során nem fog –e fölhígulni a tantervi csökkentés, ebben egyelőre csak bizakodni tudunk. Mindenesetre az említettek értelmében, a tanterv logikáját követve oldalszámban is jelentősen rövidebb tankönyvek elkészülte várható.

A vizsgálatot demonstráló táblázatos összefoglaló az általános iskolai tantervről ide kattintva,  a gimnáziumi tantervről pedig ide kattintva tölthető le.

2. Lexika

A történelem kerettanterveknek egyik – kimeneti követelmények szempontjából – legfontosabb része a kötelező lexika felsorolása. A mai tanári gyakorlatban az érettségi vizsgakövetelmények okán a kollégák is ezt a részét forgatják leginkább a kerettantervnek. Ráadásul ez tömöríti azt a szikár tényanyagot, amit tényleg meg kell tanulni.

A lexika felsorolásában továbbra is négy kategória (fogalmak, személyek, kronológia, topográfia) szerepel, így tehát ezeket célszerű összehasonlítani a 2012-es kerettantervben szereplőkkel. A vizsgálatot elvégezve a következő adatokat kapjuk:

Általános iskola (a százalékos adatok a csökkentés mértékét jelzik):

- fogalmak: 5 %

- személyek: 5,3 %

- kronológia: 35 %

- topográfia: 26,7 %

- átlagolva: 18 %

Gimnázium (a százalékos adatok a csökkentés mértékét jelzik) – a számításnál beleértettük a már általános iskolában is megtanított lexikai elemeket (melyek aláhúzással szerepelnek a kerettantervben). Ha ez utóbbiakat – lévén hogy már általános iskolában kötelező elemként szerepeltek, így előzetes tudásként is lehet rájuk tekinteni – nem számítjuk, akkor sokkal drámaibb mértékű csökkentést lehetne regisztrálni:

- fogalmak: 15,3%

- személyek: 17,5%

- kronológia: 22%

- topográfia: 11%.

- átlagolva: 16,5 %

Mindebből tehát egyértelműen látszik, hogy jelentős mértékű tananyagcsökkentés valósult meg az új kerettantervekben.

Természetesen könnyen elvárható lenne még nagyobb mértékű csökkentés is, ugyanakkor koránt sem egyértelmű, hogy az ennél jelentősebb léptékű, hirtelen változtatásra kellően fölkészült –e a történelem tanári szakma, a szülők, általában pedig az országos közvélemény – gyaníthatóan nem. Minden összegezve tehát az új történelem kerettanterv az óraszámok változatlanul hagyása (sőt, az állampolgári ismeretek önálló tárgyként való megjelenésével bővülése) mellett csökkentette a megtanítandó tananyagot, így tehát az eddiginél valóban több idő juthat a kompetenciafejlesztésre és tevékenység alapú oktatásra is.

A lexikai adatok részletes összefoglalója ide kattintva tölthető le.”

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Rony Tronco
2020. március 02. 21:26
Kompetencia= verseny , versenyképesség Mit kell történelemből versenyezni? Először magyarul tanuljon meg beszélni a nyilatkozó.
Rony Tronco
2020. március 02. 21:25
Kompetencia= verseny Mit kell történelemből versenyezni? Először magyarul tanuljon meg beszélni a nyoilatkozó.
Pierre
2020. március 02. 12:29
"Az egyházi iskolai pedagógusok kommunikációs arcon rúgása új mérföldkő a fideszes erőpolitika dicstelen történetében. A minisztérium olyasmit üt, ami a legfontosabb kellene, hogy legyen. A pofon ezer (+n) pedagógus arca felé indult, de mindenkin csattan, aki ma polgárként gondol magára Magyarországon. (...) A tanárok közleménye ugyanis nem volt más, mint autonóm, magabíró, önmagukért és közösségükért felelősséget viselő polgárok hangja. Pontosan azért váltottunk rendszert 30 évvel ezelőtt, hogy ezt a hivatalosság részéről soha többé ne lehessen aknamunkának minősíteni." "Propagandáról magyarra fordítva: a tanárok nemcsak ostobák, mivel nem tudják megkülönböztetni a gyurcsányista adatgyűjtést a petíciótól, de vakok is, hiszen képtelenek észrevenni jó dolgukat. "Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy!" És még kevesen is vannak, erről pedig mi sem tanúskodik jobban, mint a csendes többség bölcs hallgatása. Mindez egyben, a rémesen pongyola, elütésekkel terhelt minisztériumi közleményben, melyből tónusában hol az ötvenes évek pártsajtója ("aknamunka"), hol a sértett házastárs vagdalkozása köszön vissza. A miniszterelnök január elején azt mondta, a kampánynak vége, két év kormányzati aprómunka következik. Lehet, hogy így lesz, de még itt minden elemében a Rogán Antal-féle kampányvonat zakatol. A Lokál-Ripost szennylapok írnak úgy, ahogy a minisztérium több mint ezer egyházi iskolai tanárral beszél." https://www.valaszonline.hu/2020/03/02/egyhazi-iskolai-pedagogusok-nat-vita-velemeny
Pierre
2020. március 02. 11:58
...es ey masik (2019. 11. 11.): Listázta a nagykövetségeknek a kormány, kiket ajánlatos meghívni a rendszerváltás megünneplésére. "Az ajánlottak között van Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete elnöke, valamint Schmidt Mária és Tallai Gábor, a Terror Háza programigazgatója. Nem hiányzik a Horthy Miklósért nyíltan rajongó Takaró Mihály, akinek szélsőséges nézetei miatt több szakértő lemondott a Nemzeti Alaptantervet előkészítő bizottságban, de ott van Tóth Eszter Zsófia is, aki a nők rendszerváltás előtti helyzetének egyik legelismertebb kutatója." https://index.hu/belfold/2019/11/11/listazta_a_nagykovetsegeknek_a_kormany_kiket_ajanlatos_meghivni_a_rendszervaltas_megunneplesere/
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!