Irodalmi műveiben mind anyja korai halála, mind pedig érdeklődése a pszichiátria felé megmutatkozik. Sosem kereste a túlvilágit: tárgyilagos, ám nem lép a valóságon kívülre, cserébe a lehető legmélyebben vizsgálja azt, ami a valón belül van, és leginkább azt, ami az emberen, az elmén belül. Színdarabjait (A Janika és a Hamvazószerda) pozitívan fogadta a kritika, Kosztolányi és Ignotus is (bár utóbbi az elvontabb Hamvazószerdát alig érinti, hozzáállása sejthető {bár ezt Adyról írta}: „Akasszanak fel, ha értem”) elismerően nyilatkoztak róla, sőt, a Magyar Színházban játszották is őket. Ezekben a darabokban is előbukkan a halál, a fanyar humor, és az ópium is.
Későbbi művészetére is igaz, hogy teljesen realista, nem ringatja illúziókban sem magát, sem az olvasót: ehhez természetesen hozzájárult természettudományos szemlélete is.
Novellái mintha esetek lennének, nem történetek. Az elvadult emberi sorsokat keresi. Objektívnek ható novelláit hidegen zárja le, A vörös Eszti vagy A kályha is ilyen. Az Anyagyilkosságban tetten érhetjük azt, ahogy az anya halála körüli passzív szenvedés aktív cselekvéssé, gyilkossággá válik. Tudta, hogy az álobjektivitásnál aligha létezik erősebb kifejezőeszköz. Nem válaszol, hanem kérdéseket tesz fel. Olyanokat, amikre tudunk válaszolni, pedig nem szeretnénk.
„Te ezt már nem értheted, én se értelek titeket”
Csáth folyamatosan veszítette el realitásérzékét, kapcsolatát a külvilággal és saját magával. A gyilkosság utána gyógykezelése közben búcsúleveleket ír, melyekben a címzettet teszi felelőssé öngyilkosságában. Azonban Kosztolányi szerint megjósolható volt, mi fog történni:
a morfinizmust okozatként kezelte, mintegy menekülésként a melankólia elől.
Kosztolányi Dezsőné írásaiból megismerhetjük a még életerős Csáthot: segítőkész, kedves, intelligens, vidám.
Naplóit olvasva egyébként az a benyomásunk támad, hogy egy mennyire sokoldalú ember enged betekintést gondolataiba. Hátborzongató végigolvasni és szép lassan látni azokat a történéseket, amik a teljes összeomlás felé sodorják a tehetséges írót. Ez a fajta összeomlás barátainak, családjának is feltűnt: észrevették, ahogy a kedélyes, segítőkész orvosból és tehetséges íróból egyre igénytelenebb, magányt és morfiumot kereső roncs válik. Aztán egyik pillanatról a másikra az az ember, aki felfedezte Puccinit, Kodályt, Bartókot, kisebb sarkítással Freudot, ott fekszik a földön, miután megölte feleségét és bevette a halálos adag pantopont.
Végre nyugodtan pihenhetett. Húszmillió év alatt is sok lenne ennyi szenvedés.
Képek forrása: Petőfi Irodalmi Múzeum