Továbbra is népszerűbb a mangalica hús külföldön, mint hazánkban. A Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete szerint a hungarikumot Japánban fogyasztják a legszívesebben, ahol főleg felső kategóriás éttermekben kapható. A hazai tenyésztők a tőkehús 70 százalékát külföldön – többek között Amerikában és Ázsiában – értékesítik, a termelt mennyiségnek csupán 30 százaléka marad Magyarországon. Az egyesület folyamatosan népszerűsíti a hazai mangalica fogyasztást, idén ősszel például food truckokkal összefogva szeretnék megmutatni a termékük sokszínűségét.
Folyamatosan növekszik a hazai mangalicafogyasztás, a hungarikum mégis értékesebbnek számít Japánban, mint itthon. A Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete szerint a termékük külföldön a hús magas zsírtartalma miatt népszerű, itthon pedig éppen ezért keresik kevésbé a fogyasztók.
„A mangalica hús és zsír aránya a sertéshez képest fordított: 30 százaléka színhús és 70 százaléka zsír. Mi magyarok pedig, bár imádunk szalonnát sütni, vagy zsíros kenyeret enni, a zsíros húsokat mégsem kedveljük annyira. Eközben világszerte csak a legdrágább, felső kategóriás éttermek teszik fel a mangalicát az éltalpra, a spanyolok pedig prémium minőségű sonkának vásárolják fel” – mondta el Veégh Attila, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének kommunikációért felelős partnere.
Az egyesület adatai szerint a mangalica a hazai sertésállomány mindössze két százalékát teszi ki, jelenleg körülbelül kétszáz tenyésztő foglalkozik vele az országban. Többségük exportra szánja a termékét, az itthon maradó 20-30 százalék nagy részéből pedig valamilyen szárazáru, kolbász, szalámi és szalonna készül.
Az egyesület folyamatos kampányokkal és aktivitásokkal próbálja közelebb hozni a mangalicát a magyar fogyasztókhoz, ezért a hungarikumot már a hazai felsőkategóriás éttermek is szívesebben használják. Veégh Attila szerint a mangalica már ott van a legjobbnak tartott fővárosi éttermekben, ezért idén a street foodokon keresztül próbálják megkedveltetni a mangalicát.