Korábban beszélt arról, hogy a PFZ a legtöbbet dolgozó zenekar. Ez továbbra is így van?
Mások is sokat dolgoznak, és mi is változatlanul sok kötelezettségünknek teszünk eleget, természetesen örömmel. Az új időszakát élő Nemzeti Filharmonikusok is elképesztően sokat dolgozik, tehát mennyiségileg már nem biztos, hogy mi vagyunk legelöl, de ez nem verseny. Rengeteg koncertünk van és szinte kivétel nélkül mindegyik teltházas – ez egy nagyon fontos mutató, akkor is, ha alapvetően nem ez adja a minőséget.
Ez a mutató viszont akkor lesz igazán szép, ha hozzátesszük: a Pannon Filharmonikusok művészzenekarként definiálja önmagát. Engedje meg, hogy ismét párhuzamot vonjak a színházak és a zenekarok között. Mindenki számára evidens, ha például a budapesti színházi életet vesszük, hogy ebben a gyönyörű városban vannak művész színházak, szórakoztató színházak, népszínházak – ezek releváns fogalmak és valódi tartalom van mögöttük. A zenekarokra nem szoktuk használni ezeket, miközben köztük is vannak művészzenekarok és olyanok, akik nagyon magas színvonalon ugyan, de közönségigényt szolgálnak ki. Mi egyetlen műsort sem játszunk csak a bevételért vagy csak azért, mert arra közönségigény van. Egy művészzenekarnak ugyanis más az origó, ahonnan ránéz egy évad szerkesztésére.
Nekünk nem dolgunk népszerű és unásig játszott műveket háromezerszer eljátszani
vagy stadionkoncerteket adni, de például feladatunk, hogy a magyar alkotóművészetnek terepet biztosítsunk, kortárs zenét játsszunk. Ez egy vita egyébként a saját szakmánkon belül is, mert tradicionálisan mindenki azt gondolja, hogy egyformák vagyunk. Pedig már nem vagyunk azok. Volt, hogy bár épp nagyon kellett a pénz, de nem vállaltunk be egy jól fizető turnét, mert olyan karmesterrel kellett volna dolgoznunk, aki egyébként kétbalkezes. Az a meggyőződésem, hogy nem lehet a különböző szerepekből ki-be ugrálni, ezt nem tudja csinálni egy művész. Igazán büszke pedig arra vagyok, hogy bár művészzenekar vagyunk, mégis teltházas koncerteket adunk – miközben a műsor bőven kínál kortárs műveket is.
2017-ben egy londoni koncertjük után a nemzetközi kitörés lehetőségét vetette fel. Sikerült?
Nem. Azzal együtt sem, hogy van minden évben három-négy olyan pillanat, amikor meg tudunk jelenni külföldön. A soron következő például a bécsi Musikverein, ami a zenei élet egyik legfontosabb színtere.
Mindenkinek fontos, hogy meg tudjon jelenni külföldön,
és a magyar együttesek erre egytől-egyig alkalmasak is – senki nem hozna szégyent Magyarországra. Az már egy magasabb szint, amikor koncepcionálisan, stratégiailag áll egy zenekar készen arra, hogy az ország kulturális brandjét népszerűsítse és exportcikként viselkedjen. Ugyanakkor összesen egy olyan nagyzenekara van Magyarországnak, amelyik ebbe a közegbe valóban be is épült – a Budapesti Fesztiválzenekar. Mögöttük van 30 év külügyi menedzsment-munka és természetesen nagyon professzionális szakmai színvonal. Két-három olyan együttes van még rajtuk kívül, amelyek megfelelő támogatással ugyanennek a kiépítésére alkalmasak lennének, és én ezek közé sorolom a Pannon Filharmonikusokat is.
2017-ben még tudtam hinni abban, hogy saját hatáskörben képesek leszünk ezt kiépíteni. Két év eltelt, és ma már azt látom, hogy ez kevés – összefogásra van szükség és arra, hogy jól tudjuk bemutatni a saját értékeinket a magyar kultúrpolitikának. Egy szűk, elit piacra akarunk betörni egy új termékkel, a Pannon Filharmonikusokkal. Ha a magyar állam egy nemzeti termékkel akarna betörni a piacra, akkor e mögött elképesztő méretű dotáció lenne. A magyar együttesek önerőből addig tudnak eljutni – és a PFZ is eljutott eddig –, hogy a szakmai munkájukat a megfelelő szintre emelik ahhoz, hogy külföldön is megállják a helyüket. Amikor Londonban léptünk fel Eötvös Péter vezényelte az együttest, telt ház fogadott minket és állva tapsolt a közönség. Kaptunk tehát szimbolikusan egy minőségi pecsétet arról, hogy szakmailag rendben vagyunk. Innentől kezdve a külföldi karrier viszont üzleti kérdés. Többen kezdeményezzük a magyar kulturális kormányzatnál, hogy legyen proaktív és vállaljon a kulturális exportban markáns szerepet. Mindaddig, amíg magunkra vagyunk hagyva, azt tudjuk tenni, hogy
azt a két-három külföldi szereplésünket nagyon megválogatjuk, hol és hogyan vállaljuk el.
El tudnánk menni Szicíliába több hónapos turnéra és néha napozhatnánk a tengerparton, de mi nem ezt akarjuk, hanem a legfelső szintre akarunk bekerülni. Inkább kevesebbet vagyunk kinn, de az nagyon magas minőség legyen.
Amellett, hogy a zenekar igazgatója, trombitaművész is. Szokott még játszani a zenekarban?
Igen játszom. Mindig is gyakoroltam és minden hónapban játszom egy produkcióban. Egyszer volt egy betegség a zenekarban, nem tudtam kisegítőt hozni és nekem kellett beugranom egy koncert erejéig a Müpában – több év kihagyás után a színpadon azt hittem, hogy el fogok ájulni az izgulástól. Rádöbbentem, hogy azt, amit hatéves koromban elkezdtem, ami jól ment és az anyanyelvem volt, amivel kapni és adni tudtam, azt nem szabad veszni hagyni, ezért azóta kikényszerítem magamból az időt a próbákra, a fellépésre. Ez egyébként az együttes szempontjából is jó – nem csak vezetőként, hanem muzsikustársként tekintenek rám, ami segít abban, hogy a zenekart közösségként tudjuk megtartani.