„Míg a halál fizikailag elpusztítja,
a halál tudata megmenti az embert.”
Irvin D. Yalom
Reisz Gábor nevét a publikum négy éve ismerhette meg, amikor a kétezertízes évek fiatal felnőttjeinek, későn érő harmincasainak ikonikus filmjét, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című moziját megalkotta. A történetet sokan nem kedvelték, de annál többen magukra ismertek benne:
képet adott egy generáció érzelmi állapotáról, gondolatvilágáról, mindennapjairól.
2018-ban Reisz Gábor ismét bevette a mozikat: második filmjét, a Rossz verseket – aminek a VAN-hoz hasonlóan forgatókönyvírója és rendezője, de ezúttal főszereplője is – december 27-én mutatták be. Sokan az előző film folytatásának, de minimum testvérének tekintik, aminek hangulata, egy-egy központi motívuma és témája valóban vissza-visszatér, ahogyan a szereplők között is van átfedés.
Persze van, ami más: a Rossz versek képanyaga hihetetlenül gazdag, az események nem csak térben, de időben is több síkon mozognak, a különböző színterek pedig más-más hangulatot teremtenek – amire rásegít a film zseniális zenéje, illetve az egymást folytonosan követő műfaji váltakozások. A Rossz verseket patikamérlegen mérték minden tekintetben: ott vesz vissza, ahol kell, és ott van túltolva, ahol az jól esik.
A végre-valahára életszerűen megírt párbeszédektől, a hiteles alakításoktól, a szép képektől, a viccesnek szánt és valóban viccesre sikerült jelenetektől, a depresszív, bárkit könnyen önsajnálatra sarkalló, azonosulást segítő események bemutatásától egyaránt vált a Rossz versek az utóbbi évek egyik legjobb magyar filmjévé. Minden tekintetben profi, és
ezzel együtt nyomorúságos, szerencsétlen és végtelenül őszinte.
Központi témája a szerelem, annak nemes és túláradó voltában, az amerikai giccs és a művészfilmi elvontság közötti vékony mezsgyén egyensúlyozva. Másfél órában elmélkedhetünk valakivel az érzelmek születésén, fennmaradásán és érthetetlen elmúlásán –
a szerelem életet szétziláló, irreális, szélsőséges, félelmetes és röhejes voltán.
Heidegger szerint az életet két módon élhetjük: a létezést felejtő és a létezés tudatában lévő állapotban.
A két létforma között minőségi különbség van: az elsőben a tárgyak világában élünk, belemerülünk a rutinba, az örökkévaló egymásutáni mindennapokra vesztegetjük életünket; míg a másodikban folyamatosan tudatában vagyunk önnön létezésünknek, így mulandóságunk felelősségteljes, értelemteli életvezetésre ösztön. Azt, hogy miként kerülünk egyik szintről a másikra, nehéz megmondani, mindenesetre a halállal való találkozás, az elmúlás személyes közelsége átbillenthet bárkit.