A Kuncze–Csillag-duó durván megerőszakolta a valóságot
Az egykori SZDSZ kártékony szellemisége még most is jelen van, és rombolni próbál, vigyázzunk!
Bíró Zoltán irodalomtörténész, az MDF első elnöke, Molnár Tamás, az INCONNU művészcsoport alapító tagja és György Péter esztéta beszélgettek az Ez itt a kérdésben.
Az M5 csatorna Ez itt a kérdés című műsorának legújabb adásában a résztvevők arra keresték a választ, hogy vajon 1989 elhozta-e a rendszerváltozást a kultúrában. A beszélgetés folyamán természetesen nem pusztán ezt a témát vesézték ki: volt szó a besúgókról és a nyugati befolyásról is.
Milyen volt a rendszerváltozás éveiben?
Bíró Zoltán irodalomtörténész, az MDF első elnöke elmondta, hogy remélték: a rendszerváltozással a kulturális élet is felszabadul a rejtett cenzúra alól. „Ebből annyi lett, mint az egész rendszerváltásból” – fűzte hozzá. Molnár Tamás, az INCONNU művészcsoport alapító tagja úgy emlékezett vissza, hogy letisztultabb volt a kép akkoriban, mert úgy hitték: egy közös ellenségük van. Kifejtette, hogy permanens, pezsgő harcra készültek, de 1989 után befejezték, mert be kellett látniuk: beteljesedett a munkájuk, és elérték azt, hogy demokrácia legyen az országban.
György Péter esztéta, az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének igazgatója aképpen emlékezett vissza: nem látták, hogy jön a rendszerváltás. Hozzátette, hogy szerinte a felépített világ nem összeomlott, hanem szétesett.
Érezhető volt a nyugati befolyás
Bíró egyetértett Molnár Tamás korábbi megállapításával: érezhetőek voltak az időszakban a nyugati befolyási kísérletek. Például többen is – köztük Soros György – azt szerette volna, ha az SZDSZ és az MDF összeolvad.
Bíró Zoltán szerint a kultúra állapotáról '89-ben sokat mond az, hogy megjelent az első független folyóirat, a Hitel. A lap az első időszakban szenzációnak számított – ezt a tényt jól sugallja, hogy több tízezres példányszámban kelt el. Viszont később a lap hanyatlásnak indult, nem csak egy okból. „Rájöttünk valamennyien, hogy a szabadság nem jelent feltétlenül szabadságot, a pénz hiányában elkezdtünk pusztulni” – fejtette ki.
György Péter úgy gondolta, hogy bár érezhető volt a nyugati befolyásolás, de „nem az volt a döntő”. Szerinte viszont fontos kiemelni, hogy a rendszerváltás előtt az állam tartotta el a magaskultúrát – a piac viszont negatív módon változtatta meg ezt és „jött a kiábrándulás időszaka”.
Molnár Tamás kifejtette: az időszakban a budapesti élet ragyogott, és tartalmas színházi előadásoktól zsongott a város, és sorban nyíltak az egyetemi klubok.
Művészek és ügynökök a politikában
A műsorvezető felvetette a kérdést, hogy a művészeket felhasználták-e politikai pártok céljaik elérésében? Bíró szerint az MDF esetében főleg az irodalmárok vitték a főszerepét – de ez inkább az első ciklusra volt jellemző.
Molnár Tamás elmondta, hogy művészemberként neki elvei és ideái voltak és mindegyik párton lehetett látni – még az MDF-en is –, hogy tele volt ügynökkel, és ezért nem volt képes együttműködni.
Bíró szerint a pártokba befészkelődő ügynökök akadályozták azt, hogy legyen egy valódi rendszerváltozás és számonkérés. Elmondta: tulajdonképpen mindennapos volt az, hogy az előző rendszer emberei befolyásolni próbálták az új pártok működését. Ezeket a beépített embereket a kommunista párt vagy a titkosszolgálat küldte, és ott voltak azok a külföldiek is, akik a háttérből igazgatták ezeket a személyeket és egyéb szervezeteket.
Molnár Tamás elmondta, hogy a magyar gazdaság jól működő elemeit – például az élelmiszer-feldolgozást – tönkretették. Úgy vélte, hogy ez a Nyugat érdekében állt és megjegyezte: súlyos hatalmi harcok dúltak a háttérben. Végzetes hibának értékelte, hogy nem került nyilvánosságra a besúgók listája – szerinte ezt a mai napig egy „véres keresztként cipeljük a hátunkon”.
A művésztársadalom törésvonalai
Arról is beszéltek, hogy a rendszerváltás előtti ellenzéki művészek közössége miért bomlott fel 1989-re, és korábbi harcostársak miért estek egymásnak.
Molnár ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy számára negatív tapasztalat volt azt látni külföldön, hogy a magyar emigráció mennyire megosztott. Úgy vélte: a művészek megtapasztalták Nyugaton, hogy igenis van tétje a művészetnek – és ők ezzel a tudattal is jöttek haza. Hozzátette: lehetséges volt az is, hogy ezek a művészek segítették a nyugati befolyásolást, jól tudták bomlasztani a diktatúrát.
Bíró Zoltán úgy látta, hogy az ellentétek nem csak úgy, hirtelen pattantak ki – hanem voltak előzményei, amelyeket akár a 19.század végéig is vissza lehet vezetni. A főleg nép-urbánus törésvonal nem csak a művészek között volt tapasztalható – tette hozzá – hanem a társadalomban is. Molnár úgy vélte, hogy az akkori és a jelenlegi magyar társadalom törésvonalainak nagyon mély, tragikus gyökerei vannak – bár olyan „egyszerű” okokat is érdemes számításba venni, mint a család és a baráti kapcsolatok, hiszen elsősorban ezek határozzák meg az ember gondolkodását.