„Itt vagyok, engem küldj!” – Salkaházi Sára emlékezete

2018. április 13. 08:40

Szabadelvű, önálló, modern nő volt, aki végül szociális munkát végző apácaként találta meg hivatását. A náci diktatúra áldozatait segítve életét áldozta az elveiért. Bátor volt, magyar hős.

2018. április 13. 08:40
Wirthné Diera Bernadett

A Magyar Hősök-sorozatunk eddigi írásait itt olvashatják.

***

Salkaházi Sára (1899–1944) a felvidéki Kassán született. Megtapasztalta a kisebbségi lét megbélyegzettségét, mellőzöttségét és kitaszítottságát, s hamar megmutatkozott, hogy érzékeny a szegények, a szükséget szenvedők sorsa iránt.

A XX. század megpróbáltatásai és embertelen eseményei közepette – gyökereit meg nem tagadva – megmaradt elkötelezett embernek, aki tudatosan vállalta sorsát: életét adta az üldözöttekért.

A családi fészek: Kassa

A Schalkház család osztrák eredetű volt, Sára nagyapja a XIX. század negyvenes éveiben érkezett Kassára. Fogadót nyitott, amelynek egyik különtermében rendszeresen lehetőséget teremtett, hogy hangversenyeket, színielőadásokat tekintsenek meg a vendégek. Ebben a pezsgő társadalmi és kulturális közegben született és nevelkedett testvéreivel együtt Salkaházi Sára. Tanítóképzőt végzett, rövid ideig tanított, de a Monarchia összeomlása után kénytelen volt megválni hivatásától, mert nem volt hajlandó felesküdni az új csehszlovák államra.

A család úgy döntött, hogy nem emigrálnak Magyarországra, hanem Kassán maradva őrzik magyarságukat, és erősítenek ebben másokat is. A korban szokatlan volt, a kassai miliő mégis lehetővé tette számára, hogy álmát megvalósítsa és újságíróként saját egzisztenciát teremtsen. „Önállóság, cigaretta, kávéház, csavargás a nagyvilágban hajadonfőtt, zsebre dugott kézzel, friss vacsora egy kis kocsmában, cigányzene…” – írta Salkaházy Sára visszaemlékezve.

Munkája mellett különböző lapokban publikált, novellákat írt, 1926-ban Fekete furulya címmel önálló kötete is megjelent. Salkaházi, miközben a modern nő életmódját követte,

kiemelt figyelmet szentelt a társadalmi egyenlőtlenségek és igazságtalanságok megszüntetésére irányuló törekvéseknek.

Az 1920-as évek elején könyvkötőként dolgozott, ekkor ismerte meg a kétkezi munkások világát. A szociális kérdés nem hagyta nyugodni, ezért 1926-tól az Országos Keresztény Szocialista Párt kassai irodájának munkatársa lett, a párt lapját, a Népet szerkesztette.

A fordulat

A szegények és a munkások segítését továbbra is fő feladatának érezte, ezért folyamatosan kereste a módját, hogyan tudna tenni valamit. Ez juttatta el egy szociális és népgondozó tanfolyamra, amelyet a néhány évvel korábban alakult Szociális Testvérek Társaságának tagjai tartottak. A tanfolyam fordulópontot jelentett az életében: „Csak nézed az előtted beszélő testvért, mintha egyedül neked beszélne… és egyszerre megnyugszol, mint aki megtalálta, amit keres”. A tanfolyam után fél évvel felvételét kérte a szociális testvérek közé.

Megkezdődött egy hosszú évtized, amelynek két sarokpontja az első fogadalom volt 1930-ban, valamint az örökfogadalom 1940 pünkösdjén. Sára testvér lelki útját mindennél jobban kifejezi, hogy a társaságba való belépésekor feltette az alapvető kérdést: „Miért jöttem?” Majd örökfogadalma letételekor – Izajás próféta nyomán – megadta a választ: „Itt vagyok! Engem küldj!”.

Ez az időszak hatalmas munkában és lelki formálódásban telt: Kassán, majd Komáromban szervezte a karitász munkáját, személyesen látogatta és segítette a nélkülöző családokat, gróf Esterházy Lujzával – Esterházy János nővérével – a felvidéki magyar nők helyzetének javítása érdekében megalapította a Katolikus Nőszövetséget.

A harmincas évek végétől

egyre erősödő német nyomás ellen nemcsak Sára testvér, hanem az egész társaság is több szinten felvette a harcot.

Slachta Margit, a Szociális Testvérek Társaságának alapítója és elöljárója élesen elhatárolódott a náci fajelmélettől, a Lélek Szava című lapban rendszeres felszólalt a zsidók megkülönböztetése ellen. 1939-ben a Magyar Szent Kereszt Egyesület társelnöke lett, amely nagy szerepet vállalt az embermentésben. Ebben a munkában odaadó társra talált Sárában, aki szimbolikusan is kifejezte szembenállását a náci Németországgal: 1942-ben nevét Schalkházról Salkaházira magyarosította.

Az életfelajánlás

Ahogy a deportálások megkezdődtek, egyre sürgetőbbé vált az üldözöttek konkrét segítése. Slachta Margit még XII. Piusz pápát is felkereste, hogy megakadályozza a szlovákiai zsidóság deportálását. A testvérek otthonaikban, valamint a kezelésük alatt álló intézményekben folyamatosan menedéket nyújtottak a hozzájuk fordulóknak.

Sára testvér és társai számára egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az életüket teszik kockára tevékenységükkel. Hitük, elkötelezettségük erőt adott nekik, Sára pedig mintegy áldozatként 1943 szeptemberében felajánlotta magát: „Ma a Társaság és a Testvérek iránti hálából és szeretetből felajánlom magam, mint a Társaság áldozatát azon esetre, ha Egyházüldözés, a Társaság és Testvérek üldöztetése következne be.”

Az embermentés Magyarország német megszállása, valamint az 1944 októberi nyilas puccs után nagyságrendekkel veszélyesebb lett. ’44 telére a társaság pesti házai megteltek a befogadott üldözöttekkel. A testvérek közül csak néhányan, az ellátás szervezői maradtak korábbi helyükön. A többiek egy zugligeti villában vészelték át az ostromot.

Sára testvér vitte a híreket a társaság otthonai között, s eközben erőt is adott az ott bujkálóknak.

Egy ilyen útjáról tért vissza 1944. december 27-én, s már az utcán látta, hogy nyilas igazoltatás zajlik a rábízott Bokréta utcai otthonban. Ennek ellenére rögtön az intézet vezetőjeként jelentkezett, ezért négy gyanúsnak talált emberrel és Bernovits Vilma hitoktatóval együtt elhurcolták. Sorsa még aznap este beteljesedett…

Halála után

A testvérek sokáig nem tudtak biztosat Sára sorsáról. Az 1967-es zuglói nyilasper egyik vádlottjának vallomása szerint 1944. december 27-én egy nő kivégzése előtt a Duna-parton hóhérai szemébe nézve keresztet vetett magára. Minden valószínűség szerint ő volt az. 1969-ben a jeruzsálemi Jád Vásem Intézet a Világ Igaza címmel tüntette ki, 2006-ban pedig a katolikus egyház boldoggá avatta.

 

A sorozat a Nemzeti Emlékezet Bizottságának segítségével készül.

Összesen 103 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
syphax
2018. április 14. 06:32
Egyébiránt Salkaházi Sára SSS nővér legjobb barátnője gróf Eszterházy Lujza volt, aki gróf Eszterházy János leánya , és aki ABSZOLÚTE HITELES minden információ tekintetében, s talán még ma is él, de lehet hogy mostanában meghalt. Pesze ha még él, akkor olyan nagyon fiatal már nem lehet--bár igazi hölgyek esetében ilyet mondani nem illik.
Akitlosz
2018. április 13. 22:38
"megakadályozza a szlovákiai zsidóság deportálását." Ez pontosan hol és mikor volt? Mikor tevékenykedett Szlovákiában? Az nem lehet, hogy egyszerűen a cikkíró hazudja Szlovákiának Magyarországot?
syphax
2018. április 13. 21:55
Azért az a szó és fogalom, hogy "szabadelvű", pláne liberális Salkaházi Sára fiatalsága idejében TELJESEN és ABSZOLÚTE MÁST jelentett, mint amit jelent ma. Kassán ahol a Schalkház család élete valóban a dualizmus Magyarországán egy, legjobb értelemben vett polgári-nagypolgári ésagyar-német intellektuális tartalmakkal légkörben élő nagycsalád volt. Itt az ifjú Sára szüleinek hatalmas hirű kávéháza volt, ahová Máraiék is jártak és sokkan mások is--akik a korabeli Kassán "valakiknek" számitottak. Ennek a hires Schalkház kávéháznak pomtosan a helyén áll ma is a Slovan szálló és étterem, totál vasbetonból és persze szlovákos gondossággal kerülve róla és benne mindent, ami hagyomány és magyar. Midezek ellenére a Schalkház kávéház még a lebontása után is fogalom volt a kassaiak körében sőt, foggalom még ma is. Sára édesapja Schalkház Lipót viszonylag fiatalon meghalt, így a Kávéház vezetése az édesanyjára hárult, akinek a tevékenységéből az ifjú Sára sok önállóságot és öntevékeséges leleményt tanult. Ennek is folyománya, hogy Sára először a nővére kalapszalonjában próbált elhelyezkedni, majd újságirói sőt írót húrokat kezdett pengetni. Kezdeti irodalmi, prózairói munkái a korabeli női élet és lét problematikáit dolgozta föl--nem is tehetségtelenűl mindaddig mignem meg nem hallotta ISTEN HIVÁSÁT az apácai hivatásra. Ekkor kutatni kezdte a Katolikus Egyházon belül a legkülönfélébb (NŐI SZERZETES) RENDEKET, mígnem rátalált a Farkas Edit nővér által alapitott Szociális Testvérek Társasága Rend-re. Ide "vezetett" az Ő szabdelvűsége, amelyet egyébként nem tagadott meg soha, DE EZ SZIGORÚAN KERETEKEN BELÜLI ú.n. "szolid liberalizmust" jelent, és SEMMIKÉPPEN SEM MAI ÉRTELEMBEN ÉRTETT-ET. Jellemző a fentiekre, hogy például a Sára testvér "szabadossága" arra terjedt ki--a nagy-nagy liberalizmusán belül--hogy nő létére elég sokáig dohányzott, méghozzá szenvedélyesen. Igy az arról--a dohányzásról--való leszokás nagyon nagy teljesitménynek számitott az Ő szerzetes és hivő életében.
Rugo
2018. április 13. 16:29
Ugye kedve Mandi tudjátok, hogy a magyar hősök sorozatotok igazából a Halál kultusza sorozatnevet érdemelné? Nincs szükségük ilyen sorozatra, Krisztus nem feláldozta magát a nyomorult emberekért, hanem vállalta a halált, hogy az arra méltókat megmentse.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!