Klaus Iohannisra a kompenzatív magatartás jellemző: pápább akar lenni a pápánál, románabb a románnál. Őrá valóban illik az a meghatározás, ahogyan a Ceaușescu-időkben neveztek bennünket: magyarul beszélő román. Ő egy németül beszélő román. Amint az elmondottakból is kitűnik, egy sokszorosan összetett és bonyolult helyzettel állunk szemben, amelyben nemzetközi segítségre van szükségünk, és természetesen egy mellettünk kiálló anyaországra.
Hogyan vélekedik a Minority SafePack kezdeményezésről?
Amióta itt vagyok az Európai Parlamentben, részese voltam azon erőfeszítéseknek, hogy az Európai Unió alkosson egy kisebbségvédelmi törvényes keretet az őshonos európai kisebbségek védelmére. Ezen erőfeszítéseknek Gál Kinga képviselő-asszony járt az élén, aki kezdettől fogva a néppárti küldöttség tagja volt, és aki erdélyi származása és szakképzettsége is erre predesztinált. Azonban minden próbálkozásunk meghiúsult, nem utolsósorban a kisebbségi kérdések iránt kevéssé érzékeny Néppárt hozzáállása okán. Többször is indítványoztuk, hogy az unió vegye át az Európa Tanács kisebbségvédelmi rendszerét, ezzel komoly jogi eszközt adva az unió lakosságának mintegy hét-tíz százalékát kitevő kisebbségek kezébe. Miután ez nem sikerült, kapva kaptunk azon a lehetőségen, amit az európai polgári kezdeményezés új intézménye jelentett. Az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács és jómagam által elindított kezdeményezés azonban elakadt az Európai Bizottság illetékeseinek eleve elutasító magatartásán. Ezután a Székely Nemzeti Tanács nyújtott be hasonló törvénykezdeményezést, szintén sikertelenül.
Az RMDSZ és a FUEN által kezdeményezett európai kisebbségvédelmi törvénykezdeményezést, a Minority SafePacket viszont részlegesen elfogadták, és elindulhatott az aláírásgyűjtés. Nagyon tiszteletreméltó erőfeszítésnek tartom. Aggodalommal számláltuk a múló napokat, hogy vajon sikerül-e összegyűjteni a kellő számú aláírásokat a szükséges hét országban.
Azt is látni kell, hogy a nyugat-európaiak magatartása nem változott: mint ahogy csak a luxemburgi bíróság révén lehetett rákényszeríteni az Európai Bizottságot arra, hogy zöld utat adjon az aláírásgyűjtésnek, azonképpen, ha összegyűl is a megfelelő számú aláírás, semmiféle garancia nincs arra, hogy abból törvénykezdeményezés is születik. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem kell mindent megtennünk céljaink elérése érdekében. Ha kudarcot vall a próbálkozás, tovább kell folytatni kisebbségvédelmi küzdelmünket, ami még mindig csak minimumát jelentené annak, amire a külhoni magyaroknak szükségük volna.
Mi nem elégszünk meg az emberi jogok szintjén mozgó közösségi jogokkal,
hanem nemzeti közösségi önrendelkezésre törekszünk.
Az európai vitákban a visegrádi négyek igyekeznek saját álláspontot kialakítani és egységesen fellépni az érdekeik mentén. Tudna Románia is az országaink szövetségese lenni ezen a téren?
Ami a tagságot illeti, számomra mérvadó a tagországok álláspontja, hogy nem kívánják bővíteni a szövetséget. Mindazonáltal el tudnék gondolni egy olyan, a megfigyelői tagsággal egyenértékű kapcsolatot a visegrádi országok és Horvátország, Románia és Ausztria között, amely erősíti a visegrádi politikai irányvonalat, és egy minél szélesebb közép-európai egységpolitika irányába vezet. Nagyon hasznos volna, hogy kiegyensúlyozott erőviszonyok alakuljanak ki az Európai Unióban, és a jog- és esélyegyenlőség ne szenvedjen csorbát az unió tagországai és tömbjei között.