Eldőlhet az EU sorsa, lélegzetvisszafojtva figyel a világ: szemtől szemben tárgyal Trump és Von der Leyen

Az Európai Bizottság elnöke pénteken bejelentette, hogy vasárnap Skóciában találkozik az amerikai elnökkel.

Az Egyesült Államoknak saját nemzetközi pozíciói megtartásához és saját biztonságának garantálásához vissza kell adnia közép-kelet-európai szövetségeseinek a nagypolitikai értékét – ez a kép rajzolódik ki Wess Mitchell külügyi államtitkár még külpolitikai elemzőként publikált munkáiból. Amellett, hogy az USA egy erős Közép-Kelet-Európában érdekelt, hozzáállását is újra kell definiálnia a régióhoz – így Magyarországhoz is.
Árok Norbert László, a Századvég Alapítvány kutatójának, a Külügyi - és Külgazdasági Intézet külsős szakértőjének írása
A kiváló gazdasági és katonai kapcsolatok mellett a magyar-amerikai viszonyrendszer neuralgikus pontja az amerikai külügyi tárcával már évek óta fennálló feszült viszonyrendszer. Ahogy a megelőző elnökségek, úgy a Trump-éra jellemzője is, hogy az amerikai külpolitika egy többszereplős rendszer, amelyben a Fehér Ház és az elnökhöz igen közel álló Mattis-McMaster-Kelly „tábornoki trió” fontos szerepet játszik (a tábornokok szerepéről kollégáim a Külügyi - és Külgazdasági Intézetben már tartottak egy érdekes előadást). Mellettük hasonló súllyal van jelen az amerikai törvényhozás vagy éppen a védelmi szaktárca. Összességében azonban elmondható, hogy a bilaterális kapcsolatok mikro-menedzsmentjét egyértelműen a külügyminisztérium látja el. Így az európai és eurázsiai ügyekért felelős államtitkár személye talán a legfontosabb Magyarország szempontjából.
A korábban Victoria Nuland által betöltött pozíció sokáig állt üresen, majd tavaly októberben került kinevezésre Wess Mitchell. Kinevezése kapcsán a magyar sajtó sokat írt az új államtitkár hátteréről: a térségünkkel foglalkozó washingtoni székhelyű, nagynevű és befolyásos CEPA think tank vezetője volt kinevezéséig – itt tölt be most ügyvezető alelnöki posztot egykori washingtoni nagykövetünk, Szemerkényi Réka is. Elemzői körökben gyakran esik a „szakmai sarlatánság” kategóriájába az, ha egy-egy politikai szereplő személyes múltjából próbálunk meg az általa vitt politikai stratégiáról rendszerszintű következtetéseket levonni. De azt hiszem mégis csak fontos az a tény, hogy doktori tanulmányai során éveket töltött el Németországban és Közép-Kelet-Európában. Saját tapasztalatból is biztosan állíthatom: egy külügyekkel foglalkozó szakember lényegesen jobban meg tudja érteni egy-egy ország vagy régió politikai berendezkedésének elementáris alapjait, ha hosszabb időt él az adott térségben. Közelebb kerül az országok „észjárásához” – ezt egyébként a kinevezését megelőző szenátusi meghallgatásán maga Mitchell is kiemelte.
Külpolitikai elemzőként fontos feladatunk egy-egy döntéshozó várható politikai elképzeléseinek előzetes feltérképezése. Az ilyen feladatok során pedig ha nem is megkönnyíti, de pontosabbá teszi a munkánkat, ha egy akadémiai vagy „szakmabeli” hátterű személyről van szó. Hiszen a különböző publikációi egy jól dokumentált és viszonylag konzisztens képet adnak és jól kijelölik politikai stratégiájának jövőbeli vektorait.
Tehát milyen percepciókkal él Mitchell államtitkár rólunk, a régiónkról illetve a legfontosabb regionális szereplőről, Oroszországról?
Az Egyesült Államok szövetségi rendszereinek, akár Európáról, a Közel-Keletről, vagy akár Délkelet-Ázsiáról beszélünk, fontos szerepe van az ország biztonságának garantálásában. A szövetségi rendszerek, így elsősorban a NATO, igenis fontosak.
Az Obama-adminisztráció ebben a kontextusban egészen új irányt vett: a szövetségi rendszerek megerősítését, azok fontos politikai szövetségesként való kezelését felváltotta a nagyhatalmi alkuk stratégiája. Vagyis a szövetségesek feje fölött átnyúlva igyekezett valamilyen megállapodásra jutni a nagyobb regionális vetélytársakkal – így például Oroszországgal. Az igazság kedvéért – különösen Oroszország kontextusában – érdemes megjegyezni, hogy ez a Barack Obama elnöksége idején intézményesült „reset” politika nem volt egyedülálló. Ahogy az USA-ban dolgozó orosz származású Andrej Cigankov megállapítja: a kelet-európai rendszerváltásokat követően minden amerikai kormányzat Oroszország-politikája egy matematikailag is értelmezhető görbe mentén alakult. Vagyis az új adminisztráció átfogó módon igyekezett Oroszországgal jó kapcsolatokat kiépíteni, számára koncessziókat tenni. Majd a kapcsolatok minőségének gyors felívelését követően a folyamatok megrekedtek, a politikai kapcsolatok devalválódtak és egyfajta „szelektív elköteleződésen” alapuló, néhány ponton együttműködésre kényszerülő (lásd: afganisztáni háború), de alapvetően rivalizáló állapotban került nyugvópontra a kapcsolatrendszer.
Az elmúlt nagyjából tíz évben Amerika és szövetségi rendszereinek biztonsági környezete radikálisan átalakult. Mitchell olvasatában a regionális hatalmak, így például Oroszország, közvetlen kihívóvá váltak – ez a koncepció jól visszatükröződik például a tavaly decemberi, új amerikai Nemzetbiztonsági Stratégiából is. A dokumentum, erős amerikai neokonzervatív politikai ismérveket felmutatva, az Obama-kormányzathoz képest már stratégiai szintű kihívás szintjére emeli Oroszországot és Kínát.
Ez azonban radikálisan más tartalmú kihívás, ugyanis a hidegháborúval ellentétben nem ugyanolyan mértékben érinti a szövetségi rendszer minden tagját. A kihívásoknak pedig a közép-kelet-európai szövetségesek a leginkább kitettek. Ezzel párhuzamosan viszont az elmúlt években a közép-kelet-európai szövetségesek az amerikai külpolitika peremterületeire sodródtak, politikai helyiértékük pedig módszeresen lecsökkent. A fenti folyamatokat érzékelve a közép-kelet-európai országok különböző és egyszerre párhuzamos stratégiákat választottak. Igyekeztek regionális együttműködéseiket megerősíteni (például a Visegrádi 4-ek), miközben Oroszországgal radikálisan szemben álló (Lengyelország vagy Románia), vagy vele pragmatikus (Csehország, Magyarország, Szlovákia) kapcsolatokat igyekeztek kialakítani.
A kérdést a legrészletesebben a The Unquiet Frontier című könyvében taglaló Mitchell szerint ezek a stratégiák, illetve a régió összekovácsolására és megerősítésére tett lépések alapvetően nem hibásak. Ebben a politikai környezetben – emeli ki Mitchell – egy említett ország sem kérdőjelezte meg szövetségi orientációját. Azonban az Egyesült Államoknak – ez pedig összecseng Trump elnök varsói beszédével – vissza kell adnia a térségbeli szövetségeseinek nagypolitikai értékét. Ez pedig az USA alapvető biztonságpolitikai érdeke is.
Mitchell szerint az amerikai diplomácia feladata, hogy katalizálja a térség folyamatait a saját javára. Eltérően viszont a Nuland-érától tartózkodnia kell a nyílt diplomáciai offenzíváktól, a szövetségesek nyílt és erőteljes megbélyegzésétől. Az amerikai sokszereplős külpolitikának összességében pedig a közép-kelet-európai szövetségeseit nagypolitikai értéküknek megfelelően kell kezelnie.
Elemzőként a „hurráoptimizmustól” azért óvva intenék. Hiszen valószínűleg vitás pontok továbbra is lesznek a magyar-amerikai politikai kapcsolatokban. Az elmúlt éveket inkább az jellemezte, hogy a politika színpadára a két fél közötti vitás kérdések kerültek, miközben a szövetségesi viszony csak a színpad széli páholyban foglalhatott helyet. Azt hiszem, joggal várhatjuk, hogy Mitchell államtitkár alatt ez a viszonyrendszer megforduljon. A másik fontos pont pedig az, hogy az amerikai külpolitika újra felismeri a régiónk politikai és stratégiai fontosságát. Az államtitkár még csak néhány hónapja tölti be a hivatalát, de már most egy egészen más minőségű külpolitikát folytat, hiszen aktívan vesz részt a Magyarország és Ukrajna közötti, a nyelvtörvény kapcsán kialakult konfliktus mediációjában.