Elárulta a MÁV főigazgatója, mi lesz a vasútállomásokkal
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Nyolcvan milliárdos büdzséből épülhet meg a régóta tervezett, Hódmezővásárhelyet Szegeddel összekötő helyközi villamosvonal. A vonalon dízel-elektromos, hibrid szerelvények közlekedhetnek majd.
Hamarosan elkezdődhet a Hódmezővásárhelyet Szegeddel, majd Szabadkával is összekötő tram-train (helyi érdekű vasút) építése – írja a Zoom.hu a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat alapján.
A tram-train, melynek építésére 80 milliárd forintot biztosít a magyar kormány, lényegében egy olyan vasút, amely városon belül képes villamos üzemben közlekedni. Mivel pedig a Hódmezővásárhely – Szeged vasútvonalat nem akarják a tram-train kedvéért villamosítani, úgynevezett hibrid (dízel-elektromos) szerelvényekre lesz szükség.
A beruházásra elsősorban azért van szükség, mert Szeged és Hódmezővásárhely között napi 15 ezer ember ingázik rendszeresen autóbuszokkal, de a gépjárműforgalom is számottevő.
A tram-train megépülése után a kulcskérdés az lehet, sikerül-e autósokat is a tömegközlekedésre átcsábítani – ezzel a vonal megépülése után akár napi 20 ezer utassal is számolhatnánk.
Ami az anyagiakat illeti, a vonal üzemeltetéséhez szükséges 8 tram-train szerelvényt 17,6 milliárdból vásárolnák meg. Szegeden 5 milliárdból új járműtelepet építhetnek, de további 1,2 milliárd mehet el egy új Tisza-híd tervezésére is – azonban megépítésének költsége már nincs benne a teljes, 80 milliárdos keretben. 3,2 milliárdot költenének továbbá a Szeged-Békéscsaba, és a Szeged-Röszke-Szabadka vasútvonal szűk keresztmetszetének kiváltására – vagyis annak előkészítésére, hiszen a büdzsé ezt nem tartalmazza.
A fentieken kívül a legnagyobb kiadást viszont kétségtelenül a Hódmezővásárhely-Szeged vasútvonal építése, illetve felújítása jelentené: erre 48,6 milliárd mehet el a teljes keretből.