Kétféle konzervativizmust különböztet meg Scruton: a metafizikai és az empirikus konzervativizmust. A metafizikai konzervativizmusnak vallási gyökerei vannak, elsősorban a kontinentális Európában dívik, és olyan gondolkodókhoz kapcsolódik, mint de Maistre, Hegel, Voegelin vagy Simone Weil. Ezzel szemben az empirikus, gyakorlatias konzervativizmus az angolszász világ sajátja, Scruton Hume-ot, Burke-öt, Jeffersont, Oakeshottot és Hayeket sorolja ebbe az iskolába.
Scruton szerint ahhoz, hogy a 21. században sikeres konzervatív politikát lehessen megteremteni, különböző alapvető összetevőkre van szükség.
A szeretet erejével
Az első a „hihető” konzervativizmus megléte: hihető és gyakorlatias megoldásokból induljon ki, építsen a meglévő világ iránti szeretetből, ne csak a kritikából. Scruton szerint alapvető emberi természetünkhöz tartozik a kapcsolódás, a birtoklás iránti vágy, ami a szereteten alapul – szemben azzal a baloldali propagandával, amely a szándékokat kifordítva negatív érzésekkel akarja megtölteni ugyanazokat a fogalmakat. Így próbálják a pozitív nemzeti érzéseket xenofóbiának, idegengyűlöletnek lefordítani, a szeretetet gyűlöletté változtatni. Ez Scruton szerint a baloldal „morális inverziója”, amely a pozitív dolgokat negatívumba fordítaná.
A konzervatív gondolkodás alapeleme a nemzetállamokban való gondolkodás. Minden politikai közösség a „mi” meghatározásán alapszik. A törzs, a vallás, a nemzet és a birodalom is egy közösség. A birodalmaknak leáldozott; a törzsi identitás túlontúl homályos, nomád; a vallási identitás pedig univerzalitásra törekszik Scruton szerint. A brit előadó úgy látja, a nemzeti identitás adja a terület, a szokások és a nyelv teljes egységét, és ebből születhet a stabilitás és a béke. Ezzel szemben az EU nem tudott egységes identitást adni az európaiaknak.