Ősszel zárul az a projekt, amely során olyan kérdésekre kereste a választ a Hamburg Media School, hogyan ábrázolta a német sajtó a Wilkommenskulturt, hová helyezte a hangsúlyokat, milyen nézőpontot támogatott a menekültválsággal kapcsolatban. Az eddig rendelkezésre álló adatok szerint 2009 óta a média magáévá tette a politika által bevezetett Wilkommenskultur-narratívát – írja a faz.net.
Ahogy a menekültek beáramlása nőtt, a Wilkommenskultur-tematikájú tudósítások száma robbanásszerűen megnőtt: 2015-ben 19 ezer ezzel kapcsolatos hírt számoltak össze, négyezerrel többet, mint a megelőző hat évben összesen. 2015 júliusától szeptemberig, amikor is a migránsválság elérte a tetőpontját, az újságok egyenként átlagosan hét témának megfelelő cikket hoztak le – áll a kutatásban.
A cikkek 82 százalékában pozitív konnotációban jelent meg a menekülttéma, 12 százalék volt tiszta tudósítás és hat százalék láttatta problémaként a helyzetet. Tehát a média országszerte magáévá tette Angela Merkel mottóját: „Megcsináljuk!” Kérdés, hogy vajon a sajtó megfelelt-e a kritikus megfigyelői szerepének, amellett, hogy a pozitív hozzáállás az emberek hozzáállására is pozitívan hatott.
A meghatározó médiumok csaknem kétharmada szinte figyelmen kívül hagyta, hogy a menekültek nagy számban való átvétele és a nyitott határok politikája új problémák elé állítja a társadalmat. A sajtóorgánumoknak csupán egyharmada foglalkozott a problémákkal is 2015 szeptemberétől kezdve. Ezzel párhuzamosan a társadalmi hozzáállás is megváltozott.
2015 végére a média lemaradt attól, ahogy a népesség érzékelte a helyzetet, s ezzel elvesztette hitelességét. A Willkommenskultur konszenzusfogalmából véleménykülönbséget jelentő fogalom lett – számolt be a kutatás alapján a Wlkfaz.net.