Rakonczai amellett érvelt, hogy felső kényszer nélkül nehezen érhetőek el változások a fenntarthatóság ügyében. Pozitív példának az ózonréteg pusztításának megállítását hozta fel, de a Kiotói Egyezmény hatályvesztéséről beszélve már pesszimistábban látta a jövőt. Chikán ezzel szemben kiemelte, az intézményi közgazdaságtan arra int, a központosított megoldási kísérletek helyett sokszor inkább autonómiát kéne adni a helyi közösségeknek. A decentralizációnak köszönhető rugalmasság sokkal inkább felkészít a várható változásokhoz való alkalmazkodásra. Itthon sajnos pont ellentétes trendek láthatóak – tette hozzá.
Oktatás és demokrácia
A hatásgyakorlásra és felelősségvállalásra civil szervezetek, helyi kezdeményezések bemutatkozásai szolgáltak például a szegedi találkozón. Az oktatás kiemelt téma volt, érintve a tanulás folyamatát, a pszichológiai vonatkozásokat, a digitalizációt és a tudás szerepét a jövő társadalmában.
Több workshop is az oktatás és a demokrácia kapcsolatát érintette. Czabán Samu, az ELTE jogi karának HÖK-elnöke a saját tapasztalatairól mesélt pénteken. Elmondta, az Új HÖK Mozgalommal leváltották a régi „egyetemi elitet” a tavaszi választásokon. Az ELTE-ÁJK korábbi hallgatói önkormányzatát, az ország sok egyetemi HÖK-jéhez hasonlóan egy feudális rendszerként jellemezte, ahol lojalitás alapon történik a kiválasztás és egy holdudvaron belül öröklődnek a pozíciók. Elmondása szerint a nagypolitikát tükrözi az egyetemi „demokrácia” is Magyarországon. Nincs verseny, ahogy professzionális érdekképviselet sem működik a verseny hiányából fakadóan, pedig a hallgatói önkormányzatban kifejezetten nagy lehetőségek rejlenek, az egyetemi döntéshozatalban birtokolt jogköreiken keresztül. Samuék kívülről szervezett csapata a transzparencia és elszámoltathatóság ígéretével kerültek a Hallgatói Önkormányzat élére tavasszal a jogi karon.
A Tanközlöny középiskolásokból és felnőtt mentoraikból álló csapata a tavaszi projektjüket mutatták be szombaton. Egy olyan kiadványt írtak közösen, amiben a mai magyar oktatás hibáit vizsgálták. Többek között elemezték a központi kerettantervet, a tankönyveket, azok hibáit, de kiemelték a hierarchiára épülő oktatás hátrányait és a demokratikus működés hiányát is. Elmondták, az egész projektet még a tanártüntetések előtt kezdték és legalább annyira fontos volt nekik a kiadvány szerkesztésének folyamata, mint a kritikákkal teli tartalom. Egy vitára és közös döntésekre épülő alternatív pedagógiai módszert alkalmaztak a munka során a mentoraik segítségével. Most a módszer elterjesztése a cél.