Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a taxis szervezetekkel való tárgyalások után sajtótájékoztatón számolt be arról, hogy az Uber távozása után is folytatják a fuvarozás ellenőrző rendszerének fejlesztését. Ennek keretében összehangolják az ellenőrző szervek munkáját és egységes rendszerbe foglalják a taxisok és a teherszállítás szakmai ellenőrzését. Fónagy kitért arra is, hogy az Uber az adóelkerülés miatt távozott az országból, míg a holland székhelyű cég szerint az Uber bevételarányosan jóval több adót fizetett, mint a nagy taxitársaságok. Az államtitkár kiemelte még, hogy a taxistársaságok nagy részének is van már mobil alkalmazása. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke azt mondta, hogy a mostani tárgyalásokon a minisztérium stratégiai partnerei vettek részt.
Az Uber magyarországi kivonulásával nem szűnik meg a taxisok ellenőrzése, centralizálják a személy- és teherszállítás szakmai ellenőrzéseit – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára hétfőn a taxis szervezetekkel folytatott tárgyalást követő sajtótájékoztatón Budapesten.
Fónagy János kiemelte, az elmúlt fél-egy év ellenőrzési tapasztalatai azt mutatják, hogy össze kell hangolni, egységesíteni kell az ellenőrzést végző intézmények (Belügyminisztérium – BM, Nemzeti Adó- és Vámhivatal – NAV, közlekedési hatóság, NFM) munkáját. Ez szolgálja az utasok védelmét, az egységes ellenőrzési normák kialakítását és lehetőséget ad az illegálisan működő taxisok kiszűrésére.
Fónagy: Lebuktak!
Az államtitkár szerint az Uber a magyar piac elhagyásával elismerte, hogy diszpécserszolgáltatással egybekötött taxis szolgáltatást nyújtott. Fónagy János felidézte: másfél-két hónappal ezelőtt a NAV, a BM, az NFM és a közlekedési hatóság közösen tárgyalt az Uber amszterdami képviselőivel. A megbeszélésen azt javasolták a cégnek, hogy kérjen diszpécser engedélyt. Ehhez minden segítséget fel is ajánlottak a magyar szervek. Az Uber azonban ezt nem tette meg, ugyanis a diszpécserengedély kikérésével adóznia kellett volna.
Magyarországon sem a cég leányvállalata, sem az amszterdami központ nem fizetett adót, tette hozzá a parlamenti államtitkár. Arra azonban rámutatott, hogy az uberes sofőrök egy része magánvállalkozóként fizetett adót. Hétfőn a HVG tolmácsolta az Uber közleményét, ami szerint a cég „2015-ben 15 millió forint adót fizetett, amely bevételarányosan messze meghaladja a taxiscégek által befizetett adó mennyiségét”.
Haladunk a korral
Az Uber kezdetben 80 000, majd 120 000, végül 160 000 havi fuvarszámról számolt be az államtitkár, míg a fővárosi taxis cégek havonta mintegy egymillió fuvart bonyolítanak le.Fónagy arra is felhívta a figyelmet, hogy a budapesti taxis vállalatok jelentős része már rendelkezik az Uberhez hasonló telefonos applikációval.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elmondta, hogy a tárgyaláson azok a taxis szervezetek vettek részt, akik évek óta stratégiai partnerei az NFM-nek. Példaként említette a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségét (FuVOSZ), a kamarákat és a nagyobb fővárosi taxis társaságok vezetőit.
Az Uber június 24-én szüntette be tevékenységét Magyarországon, miután életbe lépett a működésüket szerintük ellehetetlenítő jogszabály. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója sajtótájékoztatón elmondta: a jogszabály nyomán bevonhatják az autósok jogosítványát, elvehetik rendszámukat annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek. Nem szeretnék ennek kitenni 1200 egyéni és kisvállalkozó autósukat.