Átalakítás a közoktatásban: ötvenkilenc kis KLIK jön létre

2016. június 10. 17:44

Tanév közepén variálják át a közoktatás fenntartási rendszerét: 2017. január elsejétől a KLIK területi szervei kiválnak, és az adott tankerületi központba olvadnak be. A Klik ettől az időponttól Klebelsberg Központ néven működik tovább, egyfajta koordinációs szervként, továbbra is széles jogkörökkel.

2016. június 10. 17:44

Megjelent az állami intézményfenntartás átalakításáról, a tankerületek létrehozásról, valamint a Klebelsberg Központról szóló kormányrendelet pénteken a Magyar Közlönyben. A csatolt táblázat szerint 59 tankerületi központ jön létre. A kormányrendelet részletesen rögzíti a Klebelsberg Központ (korábbi Klebelsberg Intézményfenntartó Központ) mint oktatási központ feladatait és átalakítását.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központból a területi szervei 2017. január 1-jével kiválnak, és az adott tankerületi központba olvadnak be. A Klik ettől az időponttól Klebelsberg Központ néven működik tovább. A köznevelési intézmény fenntartói jogait és kötelezettségeit tekintve 2017. január 1-jétől a Klik jogutódja az a tankerületi központ, amelynek meghatározott feladatellátási területén a köznevelési intézmény székhelye található.

A köznevelési intézményben dolgozó pedagógusok, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők, a gazdasági, ügyviteli, műszaki és kisegítő munkakörben foglalkoztatottak, illetve a fenntartással és működtetésével összefüggő feladatokat ellátó személyek átkerülnek az illetékes tankerületi központ állományába szintén 2017. január 1-jével.

A Klebelsberg Központ a továbbiakban felügyel

A központ középirányító szervként érvényesíti, illetve – módszertani segítséget is nyújtva – érvényesítteti a tankerületi központok tevékenységében a közfeladatok ellátására vonatkozó követelményeket. Számon kéri az erőforrásokkal, a tankerületi központ költségvetésével, létszámával, a kezelésében, vagy használatában lévő vagyonnal való szabályszerű és hatékony gazdálkodást.

Felterjeszti a tankerületi központok éves költségvetési javaslatát az oktatásért felelős miniszternek, elkészítteti a tankerületi központok éves költségvetési beszámolóját, és gondoskodik annak határidőre történő benyújtásáról, felülvizsgálatáról, majd az irányító szerv felé történő továbbításáról. Meghatározza a tankerületi központok gazdálkodásának keretszabályait, valamint szervezi, irányítja és ellenőrzi a tankerületi központok gazdálkodását. Meghatározza továbbá a tankerületi központok előirányzatainak felhasználására vonatkozó irányelveket, figyelemmel kíséri a költségvetés végrehajtását, illetve az ellátandó feladatok teljesülését.

Szükség esetén javaslatot tesz az oktatásért felelős miniszter felé az erőforrások tankerületi központok közötti átcsoportosítására, illetve egyéb intézkedésre, folyamatos nyilvántartást vezet a tankerületi központok gazdálkodásáról, különösen az előirányzatokkal és létszámmal való gazdálkodásról. Gondoskodik az irányadó jogszabályok betartásáról, illetve betartatásáról, szükség esetén javaslatot tesz a jogszabályi előírások kiegészítésére, pontosítására az irányító szerv felé.

Centralizált decentralizálás

Jóváhagyja a tankerületi központ szervezeti és működési szabályzatát, illetve – a köznevelési intézményeknek a jogszabályban előírt belső szabályzatait ide nem értve - a kötelező belső szakmai szabályzatát- , továbbá a fenntartói tevékenységére vonatkozó éves munkatervét. Ellenőrzi az államháztartással összefüggő közérdekű és közérdekből nyilvános adatok kötelező közzétételének, illetve igényre történő szolgáltatásának tankerületi központok általi végrehajtását. A beszerzéseket központosított módon folytathatja le, a tankerületi központokra vonatkozó vagyongazdálkodási stratégiát és beruházási tervet készít, meghatározza a tankerületi központok informatikai stratégiáját, kommunikációs tevékenységét.

A központ szakmai iránymutatást ad a tankerületi központok fenntartói feladatainak egységes ellátásához szükséges továbbképzési tervek elkészítéséhez, gyűjti a tankerületi központok által alkalmazott jó gyakorlatokat, és ezek alapján a tankerületi központok részére ajánlásokat fogalmaz meg, koordinálja a Klebelsberg Központ és a tankerületi központok vonatkozásában az egységes státuszgazdálkodás rendszerét. A központ ellátja a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj működtetésével kapcsolatos feladatokat is.

Rögzítették, hogy a tankerületi központ gazdasági szervezettel rendelkező központi költségvetési szerv, amelyet tankerületi igazgató vezet. Kinevezésének feltétele felsőfokú végzettség és szakképzettség, legalább ötéves vezetői gyakorlat, és pedagógus, közigazgatási vagy jogi szakvizsga. A rendelet hatálybalépését követő harminc napon belül az oktatásért felelős miniszter a Klik elnökének javaslatára intézkedik a tankerületi központok létrehozásáról, az igazgató felkéréséről, az igazgató és a tankerületi központ gazdasági vezetője kinevezéséről, megbízásáról. 2016. december 31-ig őket az oktatásért felelős miniszter nevezi ki, menti fel, bízza meg, illetve vonja vissza megbízást; az igazgatóval és a tankerületi központ gazdasági vezetőjével kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat a Klik elnöke gyakorolja.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
liberálzöld.
2016. június 11. 09:06
Kell az állás a nyaloncolnak.
Agnieszka
2016. június 11. 08:02
Az iskolaköpeny vagy egyenruha nem ostobaság, de itt csak a kedélyeket borzolná. Ahhoz képest, h. a közoktatás milyen kiművelt emberfőket bocsát ki és a helyzet évről évre romlik, túl nagy a jajgatókórus hangja. Ha a való helyzet az, h. ha az átlagos színvonal meglehetősen alacsony, akkor nyilvánvaló, h. változtatásokra van szükség. Az, h. az ország tele van szakképzettség és használható szakképzettség nélküli munkavállalóval szintén az oktatás sara. Itt fiatalok tömege megy, nem véletlenül, olyan szakokra, ahol NEM kell reál tárgyakkal "kínlódni" az egyetemi évek során. Más kérdés, h. az így kiválasztott szakok nagy részéből ennyi ember nem fog tudni megélni, mint az már ma is látszik. Az általános nyelvtudás szintén gyenge. Sokat segítene a helyzeten, ha több szinkronizálatlan JÓ, ÉRDEKES filmet vetítenének.
kjkj945
2016. június 11. 08:02
58 ez is kis(i)klikk
2016. június 10. 20:28
KLIKECSKE
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!