Azonosítani a hullát – Véget ért a liberalizmus kora?

2015. november 29. 13:26

Van-e alternatívája a liberalizmusnak? Meg kell különböztetni a nyugati világunkat átható liberális metaideológiát a mai politikai liberalizmustól? Vagy kár is erről beszélni, mert a liberalizmus térben és időben behatárolt volt, és mára kimúlt? A liberalizmusról vitáztak Budapesten többek között Bába Iván, Szent-Iványi István és Pogátsa Zoltán részvételével a Schöpflin György fideszes néppárti európai parlamenti képviselő által szervezett konferencián.

2015. november 29. 13:26
Stumpf András

„A liberalizmusnak nincs alternatívája. Olyan alternatívája legalábbis nincs, amely ne lenne nagyon ocsmány.”

A kijelentés péntek este hangzott el Budapesten, de akár hiszik, akár nem: korántsem valamely múltba révedő, sebeit nyalogató egykori SZDSZ-es száját hagyta el. Ellenkezőleg: Peter Učeň, a Nemzetközi Republikánus Intézet (IRI) munkatársa mondta ezt. S ha még azt is eláruljuk, hol, teljes lesz a képzavar: egy fideszes európai parlamenti képviselő által szervezett konferencián, annak is a zárszavában.

Jó, nem átlagfideszesről van szó, hanem Schöpflin György professzorról, és annyira azért nem is meghökkentő az idézett kijelentés, mint elsőre látszik. Ennek megértéséhez viszont most visszaugrunk szépen a konferencia legelejére.

A Magyarság Házában az Európai Néppárt támogatásával összehozott rendezvény az „Isten veled, liberalizmus? – Az európai identitás válsága” címet viselte. Nyilván temetni jönnek a liberalizmust, nem dicsérni – nem kellett túl csavaros észjárás, hogy ezt belássuk már a címre pillantva is.

Schöpflin provokál, Bába temet

A házigazda angolul megtartott nyitóbeszédében maga is elismerte, hogy provokálni akart a címmel, aztán kifejtette: a liberalizmus szerinte az elmúlt két évszázadban öt nagy csatát is megnyert. Legyőzte először is a vallást, aztán a fasizmust/nácizmust, később a marxizmust, majd az államot, végül a modernitást is maga alá gyűrte.

Csakhogy szerinte a liberális hegemónia eredménye az lett, hogy a Mill-féle szabadságelvű, toleranciára éppen a viták fontossága miatt hivatkozó liberalizmusából egy vitákat elutasító, kizárólagosságra törekvő irányzat lett, amely mindent, ami nem a saját elvein nyugszik, vagy azoktól eltér, a „populista” címkével lát el és nem hajlandó foglalkozni vele. Olyannyira nem, hogy még a teljesítmény előtt is becsukják a szemüket. Schöpflin itt Szingapúr példáját hozta, amely egy koszfészekből sikeres gazdasági erőddé vált, ám a liberálisok nem foglalkoznak vele, hiszen ott nincs demokrácia. Hasonlóan söprik le szerinte az asztalról a széljobb erősödését: hiába van húsz százalék fölött a francia Nemzeti Front, inkább homokba dugják a fejüket, hogy azzal nem kell foglalkozni, az csak populista szélsőség.

A korábbi nyitottságból és vitákból bezárkózás és tiltások sora lett Schöpflin szerint, s példát is hozott: a minap az ottawai egyetemen a diákszervezet nyomására felfüggesztették a jógakurzust, arra hivatkozva, hogy az indiaiak elnyomást és kulturális népirtást éltek meg a gyarmatosítás és a nyugati fennhatóság miatt. „Nincs senki a liberális elitből, aki felkiáltana: hagyják már abba ezt az őrültséget!” – így Schöpflin, aki kitért a civil szervezetek problémájára is. Ezek szerinte a liberális sémában a kormányzatoktól vesznek át feladatokat, de nem választotta őket senki és az átláthatóságuk sincs megoldva. Összegezve: mára elitügy lett a liberalizmus, amely gyereknek nézi a polgárokat – Schöpflin szerint ezért is nem képes választói tömegeket vonzani.

Bába Iván egyetemi tanár, volt külügyi államtitkár aztán szépen el is temette a liberalizmust. Szerinte illúzió volt az a nézet, hogy a világ az emberi jogok terjedése felé vette az irányt, ugyanis – ez ma már látszik – a liberalizmus sem az iszlámra, sem Kínára vagy Indiára nem gyakorol nagy hatást. Bába szerint volt kétszáz év, amikor a liberalizmus diadalt aratott térben behatároltan, a nyugati kultúrkörben, de időben is behatárol volt, s mostanra vége. Más civilizációkat nem tud átalakítani, s hiába hívja tehát egyetemesnek az emberi jogokat, azok valójában nem egyetemesek.

Egy liberális az értékrelativizmus és a multikulti ellen

És itt jött az első izgalmas reakció. Szent-Iványi István a Magyar Liberális Párt részéről úgy látta: az emberi jogi alapdokumentumok nem csak úgy, hasraütés-szerűen tartják magukat univerzálisnak, nem az aláírók megállapodása legitimálja ezt, hanem a természetjog. Márpedig - így Szent-Iványi - ha megkérdőjeleznénk ezek természetjogi alapozottságát és univerzális érvényességét, veszélyes vizekre tévednénk. Nem, a liberális politikus nem a fasizmussal jött itt elő. Éppen hogy a multikultival. Szent-Iványi szerint az emberi jogok univerzalitásának megkérdőjelezésével értékrelativista álláspontra kellene helyezkedni, ami pedig veszélyes.

Szent-Iványi szerint a liberalizmus tényleg gondban van manapság, de volt már ez korábban is így, például a harmincas években, aztán mégis újra erőre tudott kapni később. Merthogy olyan alapértékek, mint a szólásszabadság, nem vesztettek létjogosultságukból máig sem, arra pedig már Mill és Tocqueville is felhívták a figyelmet, hogy a demokrácia nem egyszerűen többségi elvű, nem lehet a többség zsarnoksága. Azt a liberális politikus is elismerte, hogy eszmetársai gyakran arrogánsak a velük egyet nem értőkkel és populistáznak, de felhívta a figyelmet a populista és a populáris politika közötti különbségre. A populizmus szerinte elitellenes, intézményellenes és vezérelvű, míg a populáris politika egyszerűen népszerűséghajhászást jelent.

A hulla azonosítása

A konferencia második paneljében is volt egy liberálisként elkönyvelt szereplő: Szelényi Iván Pogátsa Zoltán közgazdásszal és Hörcher Ferenc eszmetörténésszel vitatták meg a liberalizmus egyenlőséghez való viszonyát. Némi zavart okozott, hogy Szelényi az amerikai viszonyokról beszélt, Hörcher aztán felvázolta a két liberális hagyományt: az egyik szerint minden ember egyenlőnek teremtetett, a másik szerint viszont éppen az egyenlőtlenség teremtett, s míg korábban a liberalizmus az egyéni szabadságra helyezte a hangsúlyt, mostanra az egalitárius szempont miatt az egyenlősítés akár állami eszközökkel való elősegítését tűzi ki célul - az egyéni szabadság rovására is.

Pogátsa aztán szétszedte az összes liberális toposzt és balos szemszögből cáfolta azokat - a konferencia legnagyobb utalás- és idézetapparátusát vonultatva fel. Nem igaz például, hogy ha nagyobb az állam, az újraelosztás, az növeli a korrupciót. Sőt, a növekedés is nagyobb a nagyobb újraelosztással bíró államokban, a liberális doktrínák alkalmazása pedig nemhogy versenyhez vezetne, de kiiktatja azt és oligopolisztikus társadalmakat teremt. Pogátsa rámutatott: a konzervatívok is államközpontúak voltak a hetvenes évekig, a magyar liberálisok csupán tudatlanságuk miatt kommunistázzák tehát a Fideszt, amikor az erős állami eszközökhöz nyúl.

Ekkor jött zárszavával a már említett Peter Učeň, s hangzott el a mondat: „A liberalizmusnak nincs alternatívája. Olyan alternatívája legalábbis nincs, amely ne lenne nagyon ocsmány”. Učeň ugyanis megkülönböztette a liberalizmust mint ideológiát és mint politikai irányt, amely verseng a választókért, s amelynek Učeň szerint is volt, van alternatívája.

Aminek nincs, az a liberalizmus, mint rendszereinket mozgató metaideológia. Ez az a keretrendszer, amelyet a nyugati világban mindenki elfogad, amely a világnak ezen a részén meghatározza a politikai viselkedéskultúrát, s amely kifejeződik például a pluralizmusra való törekvésben. Ebben az értelemben a liberalizmus tehát él és virul.

A hulla azonosításához tehát mindenképp közelebb jutottunk a konferencián: kiderült, hogy névegyezőség van, s ha lehet is temetni a liberalizmust, érdemes azt rakni a gödörbe, amely tényleg kimúlt.  

Összesen 439 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ogyebogye
2015. november 30. 12:02
Az, amit ma liberalizmus alatt értenek, köszönőviszonyban sincs a szó eredeti jelentésével. Gyakorlatilag mai szóhasználatban szocializmus, internacionalizmus újratöltve, amit liberalizmusnak hínak.
Dénia
2015. november 30. 06:48
Ez a "töbség zsarnoksága" dolog viszont az alkotmányos demokráciában, ahol biztosítottak alkotmányosan és intézményesen mindenkinek, minden kissebbségnek is és egyénnek is az alapvető liberális jogai, értelmezhetetlen. Mi az, hogy a többség zsarnoksága? Az a többség zsarnoksága, ha a többség által megválasztott kormány politikája érvényesül? Ez nem a többség zsarnoksága, ez a demokrácia. Jogállamban nincs olyan, hogy többség zsarnoksága.
Dénia
2015. november 30. 06:33
Ez a lényeg, hogy ne a liberalizmussal van a baj alapvetően. Bár azon is lehet nyilván vitatkozni, de ma már mindenki elfogadja az emberek jog előtti egyenlőségét, a szólás, gyülekezés, és más szabadságjogokat. Itt azzal a beteges elfajzással van a baj, ami liberalizmusnak nevezi magát, és teljesen elvesztett minden viszonyyítási pontot. Nem hogy a "természetjog"-ot nem veszik figyelembe, ami miatt szerintük az emberi jogok egyetemesek, hanem semmilyen kapaszkodót, fix pontot nem fogadnak el, ami köré, mentén szerveződhet az emberi társadalom. Ezért vesztenek talajt és ezért mennek el olyan őrült és teljesen agyament következtetésekig és tettekig is, amitől minden normális ember csak viszolyog. De ezek már nem is vitaképesek, ezek már olyanok, mint egy őrült szekta. Csak az a baj, hogy megfélemlítésre alkalmasak,mert liberálisnak nevezik magukat. Pedig meg kéne őket különböztetni valamivel, azért hívom az ilyeneket vadliberáltaknak. A másik, a "hagyományos" liberalizmus, ami ma már tényleg széles körben általános és elfogadott, azt valójában minden demokratikus berendezkedésben az összes politiai erő vallja. A jog előtti egyenlőség, az alapvető egyéni és közösségi szabadságjogok. Azt minden jobboldali és populista és nacionalista párt is ugyanúgy vallja. Azért nevezik alapból liberális demokráciának a nyugati berendezkedéseket. A hagyományos liberális alapértékek miatt. A harmadik, és a legfontosabb, és amiről a legkevesebb szó esik a felszíni cirkusz miatt, az a gazdaság. A gazdaságban az ultaliberális felfogás, ami gyakorlatilag fékevesztett vadkapitalizmust jelent, amit már senki és semmi nem tud ellenőrizni. És ami válságokba sodorta a fél világot, amik még most is tartanak. Na, ezen a téren érdemes illiberalizmust hirdetni, ahogy az Orbán tette.
Peter8811
2015. november 30. 04:57
Elengedte Bajnai a libákat?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!