Így tette le a meghibásodott Gripent a kitüntetett pilóta

2015. június 12. 10:52

Videofelvétel készült a meghibásodott Gripen kényszerleszállásáról. Az életét kockáztató Kádár Sándor őrnagyot Hende Csaba a Hazáért érdemjellel tüntette ki.

2015. június 12. 10:52

Az orrfutóműve hibásodott meg a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen vadászgépének, amely kényszerleszállást hajtott végre szerdán a kecskeméti bázison. Miután a pilóta, Kádár Sándor őrnagy észlelte a hibát, a honvédség műszaki alakulátan segítségével több mint egy órán át, a levegőben próbálta elhárítani a hibát – sikertelenül. 

Végül úgy döntött, ahelyett, hogy a biztonságosabb, levegőben történő katapultálást választaná, életét kockáztatva leteszi a gépet félig kinyílt orrfutóművel. Mikor a manőver közben a gép balra kitört, aktiválta a katapultrendszert. Mivel az ejtőernyőnek így nem volt elég ideje lefékezni a zuhanást, a pilóta gerince súlyosan megsérült. Kádár Sándor a Magyar Honvédség legtöbb órát repült pilótája. 

Hende Csaba honvédelmi miniszter hősies helytállásáért a Hazáért érdemjellel tüntette ki Kádár őrnagyot, aki csak fekve tudta átvenni a kitüntetést. 

Összesen 50 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
predator
2015. június 13. 15:15
Korábban többen írták itt,hogy az orosz katapultülések a legjobbak a világon. Nos ez így van. Az orosz Zvezda K-36 (jelenlegi legmodernebb változatai K-36D-3.5, 3.5M és K-36D-5) ülései a világ legjobb katapultülései. 2007-ben Peszeki Zoltán, nagyon hasonló helyzetből,szintén a betonon csúszó MiG-29 gépből katapultált. A gép utána a laktanya kerítését átszakítva átcsúszott a 44-es úton, majd egy szántóföldön állt meg. A Zvezda K-36DM ülés ott tökéletesen működött, normálisan végigment a katapultálási folyamat, a leválasztó automatika megfelelően működve leválasztotta az ülést a pilótáról, aki sikeresen földet ért. Peszeki Zoltán az eseménye után még évekig repült a 29-esen mert nem szenvedett olyan gerincsérülést ami lehetetlenné tette volna a vadászpilóta pályafutása folytatását. Itt az volt a baj, hogy Kádár őrnagyról nem vált le a Martin-Baker ülés. Azzal együtt ért földet. A Zvezda cég vadászgépekre szánt ülései 80-100 kg súlyúak a mentőkészlettel együtt. A Martin-Baker ülései 70-90 kg súlyúak, ha az ülés nem válik le, az jelentősen megnöveli az ejtőernyő igénybevételét, és merülősebességét.Összeadódik a pilóta és az ülés súlya és már olyan az egész mintha egy egy főre megtervezett ejtőernyő 2 embert kéne tartson. Nem véletlenül drágák a tandemugrások. Ahhoz ugyanis olyan speciális ernyők szükségesek amik 2 ember súlyát is meg tudják tartani, mert a tandemugró, hozzá van hevederezve a tandempilótához(tapasztalt ejtőernyős oktató) akinek az ejtőernyőjén lógnak mindketten.Egy ilyen nagy igénybevételekre készült tandemernyő pedig rendkívül drága.A Martin-Baker ülések ernyői pedig kiváló, erős szerkezetű ernyők (a Zvezdáé is) de csak 1 főre vannak tervezve. Kádár őrnagy láthatóan szinte becsapódott,olyan gyorsan jött, és még az alatta lógó ülésre is ráesett, aminek aztán végképp semmi keresnivalója nem lett volna már ott. A Martin Baker ülések híres, jó katapultülések, de a Zvezda ülései a legjobbak. Olyan extrém körülmények között is mentettek pilótákat Zvezda ülések, ahol a MB ülései még soha.Lvov, 2002 pilóta és szervezői hibák sorából következő Szu-27UB baleset, ahol a hátsó ülésben ülő hajózó a földön csúszó gépből.(két üléses gép esetén mindig az első ülésben ülő katapultál másodszorra, nehogy a katapultülésének rakéta lángja elevenen elégesse a hátul ülő kollégát/kolléganőt, ezt a sorrendet a gépbe épített rendszer vezérli attól függetlenül,hogy ki húzza meg a katapultfogantyút elsőnek).Az első ülésben ülő pilótatársa már az oldalán cigánykerekező,darabokra hulló gépből katapultált, az előbb leírtak miatt. Mindketten túlélték az esetet könnyű sérülésekkel, a közönség tagjai közül sajnos 77 ember a helyszínen, 6 pedig a kórházban halt bele a sérüléseibe. A pilótát 15 év a másodpilótát/navigátort pedig 10 év börtönre ítélték. Rajtuk kívül szervezőket, tábornokokat is lecsuktak, mert az éles bemutató előtt nem engedtek gyakorlófelszállást a pilótáknak, akik életükben először jártak azon a bázison, így ismeretlen volt nekik a környék. Az érkezéskori orientációs repülést sem végezhették el (jellegzetes levegőben történő tereppontok memorizálása, hogy ahhoz fel tudják építeni a bemutatót),hanem rögtön le kellett szálljanak és legközelebb csak az éles bemutató során szállhattak fel újra. További szervezői hiányosság volt, hogy a pálya mindkét oldalára állítottak közönséget, így a pilótahiba(eggyel több palástorsó süllyedésben,mint kellett volna) a hajózószemélyzetnek a legjobb szándéka ellenére sem volt esélye a közönség kikerülésére. Beestek a nézők közé a 30 tonnás géppel. A Zvezda K-36 üléseket egyébként az amerikai légierő is rendszeresíteni kívánta a 2000-es évek elején. Nem csupán oroszimádók legendája ez, hanem a nagy vízen túl élő repülős szakemberek is felfigyeltek az orosz ülések megbízhatóságára, eredményeire. Az F-22 és F-35 típusokra is. Az ülésekből vásároltak több példányt, amit az USA-ba szállítottak, és a katapultülések tesztelésére való rakétaszán pályán próbáltak ki, különböző körülmények között, F-16-os kabinokból. A tesztek jó eredménnyel zárultak,de a Bush kormányzat végül nemzetbiztonsági indokokra hivatkozva megtiltotta az üzlet létrejöttét. Több repülési szaklapban is volt erről cikk. A kormányzati tiltás hatására az amerikaiak maradtak az angol Martin-Baker üléseknél. Az üzlet sikere esetén a Zvezda katapultüléseit a BF Goodrich gyárthatta volna licence szerződés alapján az amerikaiak számára. Zvezda K-36 ülés teszt az USA-ban: http://www.ejectionsite.com/ejctpic/K36SLED1.jpg A National Geographic dokumentumfilmje a Zvezda K-36 ülésekről. Sajnos néhol van benne pár élrefordítás pl a MiG-29 végsebessége nem 3.2 Mach, hanem 2.3Mach, vagy az angol "tailslide" kifejezést lefordították átesésnek, miközben van különbség egy sima átesés és egy "tailslide" között, ami gyakorlatilag farokirányú visszacsúszást jelent. A különbség az, hogy sima átesés bármely vadászgéppel végezhető, a "tailslide" vagy ahogy nyugaton leginkább hívják "Tower" manőver pedig csak nagyon kevés nyugati vadászgéppel hajtható végre (Mirage,Rafale,F-22,F-35).A Tower mindig közel függőleges 70-80 fokos emelkedésből indul, majd gázlevétellel lelassul,a gép, egy pillanatra meg is áll a levegőben, majd elkezd farokirányba úgy visszacsúszni,hogy a gép orra továbbra is az ég felé néz. A többi nyugati típuson azért tiltják mert ahogy a gép visszacsúszik, a hajtómű fordított megfúvást kap, és ettől bepompázsol, leáll. Az orosz gépek(MiG-29,Szu-27 és variánsaik,PAK-FA) évtizedek óta végzik ezeket a manővereket, az orosz hajtóművek kibírják a fordított megfúvást. Az oroszok ezt a farokirányú visszacsúszással járó manővert "harang"(kolokol) manővernek hívják. Vári Gyula,Kovács Péter,Szabó Zoltán, és Molnár Gábor is rendszeresen repülte a harang manővert a hazai és külföldi bemutatókon MiG-29-eesel,a közönség nagy örömére. A Zvezda ülés bemutatásakor csak az egyik,a pilóta lábát védő rendszerről beszélnek, arról amelyik megemeli a lábát a térdeknél. Az ülés elé kilógó automatikus láblefogó zsinórokról nem ejtenek szót,de ettől még egy nagyon jó film ez. Halálközelben: MiG-29 https://www.youtube.com/watch?v=N7_JkHCYqK0 A videóban szereplő Anatolij Kvocsur az 1989-es katapultálása után még évtizedekig tesztpilóta maradt, és számos bemutatót is repült a Szu-27 vadászgép valamely változatával. https://www.youtube.com/watch?v=hyBV5qJlI2A A videóban Kvocsur sisakján látható a pápai Griff repülőszázad matricája, amit magyar pilótáktól kapott ajándékba. Anatolij Kvocsur élete,eredményei: http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/emberek/a_repulo_legenda/ A Martin-Baker pedig reméljük, hogy alaposan megvizsgálja az ülést,mert ez nem az első eset, hogy gondok voltak a leválasztással. A leválasztással kapcsolatos legsúlyosabb eset 5 éve történt Spanyolországban, szintén Martin-Baker üléssel. Ott egy kétüléses Eurofighter Typhoonból katapultált a spanyol oktató és egy szaúdi alezredes, az arab pilóta ülésén azonban túl hamar indult el a leválasztási folyamat. A sebesség olyan nagy volt a leválasztáskor,hogy a pilóta mentőernyője szétszakadt a nyitáskor, és a pilóta meghalt. Hosszú videó a 2002-es lvov melletti balesetről, csak erős idegzetűeknek. 2:16-tól látni,ahogy a katapultált hajózó a saját lábán áll fel, semmi baja nincs: https://www.youtube.com/watch?v=2u921pkDslA A másik pilóta is a saját lábán hagyta el a helyszínt: http://www.tribuneindia.com/2002/20020728/wld3.jpg Dokumentumfilm az esetről: https://www.youtube.com/watch?v=Ns9rgWmibg4 Rövid videó az esetről, kiemelve a katapultálást: https://www.youtube.com/watch?v=aRSY-mSbGt4 Képen az egyik hajózó katapultálása: http://www.ukrainebusiness.com.ua/modules/news/images/topics/5d489cfe-1176-c295.jpg Elnézést, hogy ilyen hosszúra nyúlt. Mielőbbi teljes felépülést Kádár Sándornak, utána pedig sok jó leszállást Gripennel! Nagyon bízom benne, hogy sikerül annyira jól felépülnie, hogy sikerrel átmegy az orvosin, és vadászpilóta maradhat!
KannibálTatárÚr
2015. június 13. 09:44
Sok százan, talán ezren is kapnak kitüntetést csak azért, mert sikeresen térnek ki a munka elől. Miért ne érdemelne kitüntetést Kádár Sándor, aki csak az egészségét (életét?) kockáztatta. (Legfeljebb a nave - Kádár - miatt).
terembura
2015. június 12. 14:04
Szép teljesítmény volt, remélem, hogy nem lesz maradandó sérülése. (Mármint civil mértékkel maradandó, mert a vadászpilóta-karrierjének ezzel sajnos biztosan vége van.)
kizökkentidő
2015. június 12. 13:00
A felvételen csak a katapultálás után "tört ki" a gép.Ez némileg ellentmond a pilóta vallomásának.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!