Putyin nem tett üres ígéreteket: Washington lépésén múlik a világ sorsa
Az orosz elnöki sajtótitkár szerint Moszkva „világosan bemutatta” egy lehetséges válaszlépés körvonalait.
Ha ön szlovák-magyar kettős állampolgár és szeretne magyar jogosítványt, de van szlovák jogsija is, könnyen lebukhat. Ugyan a magyar állam nem értesíti Szlovákiát arról, ki vette fel a szlovák állampolgárok közül a magyart is; azonban nemzetközi szerződések alapján vissza kell küldenie a szlovák vezetői engedélyt, ha egy kettős állampolgárságú személy kiváltja a magyar okmányt. Mi állhat a háttérben, s van-e félnivalójuk a szlovák-magyar kettős állampolgároknak más magyar okmányok kiváltásánál is?
Vajon mi az oka annak, hogy a magyar hatóságok értesítik Szlovákiát arról, ha valaki, akinek szlovák jogosítványa van, szerez magyart is; miközben a magyar állam alapelve az, hogy nem tudatjuk Pozsonnyal, ki kettős állampolgár? És van-e hasonló veszély más okmányok kiváltásánál, például a személyinél, útlevélnél?
A Mandiner utánajárt a kérdésnek. Mint a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságától megtudtuk: a 2006/126/EK irányelv szerint senki nem rendelkezhet egynél több vezetői engedéllyel.
Magyar vezetői engedélyt a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) kormányrendelet alapján csak olyan kérelmezőnek lehet kiadni, akinek a szokásos tartózkodási helye Magyarország területén van. Ha a kérelmező külföldi hatóság, azaz másik ország által kiállított vezetői engedéllyel rendelkezik, az attól függően érvényes a lejártáig vagy pusztán csak egy évig, hogy milyen vonatkozó megállapodás érvényes a kiállító országra. Ha viszonossági alapon (vagy valamilyen más nemzetközi megállapodás keretében) két ország megállapodott egymás jogosítványainak elismeréséről, akkor nyugodtan használható Magyarországon a külföldi jogsi, ám ilyen megállapodások hiányában „külföldi vezetői engedély a Magyarország területén történő tartózkodás kezdetétől számított egy évig jogosít járművezetésre, ezt követően a külföldi vezetői engedélyt kérelemre magyar vezetői engedélyre kell cserélni”.
A szlovák jogosítvány kölcsönösségi alapon a lejártáig érvényes Magyarországon, ugyanis a külföldi vezetői engedély akkor jogosít járművezetésre, ha „a) az az ország, amelyben a vezetői engedélyt kiadták, csatlakozott az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményhez, b) az engedélyt más EGT-államban adták ki”, illetve „viszonosság esetén a más EGT-államban kiadott, nemzeti kategóriában érvényesített vezetői engedély Magyarország területén is jogosít ugyanazon járműkategóriába tartozó jármű vezetésére”.
Az EGT, azaz az Európai Gazdasági Térség tagjai az Európai Unió tagállamai mellett az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) tagjai közül Izland, Norvégia és Liechtenstein.
A szlovák jogosítvány cseréjének tehát nincs akadálya, vizsgázni nem kell; azonban a már idézett, jogosítvánnyal kapcsolatos EU-s irányelv előírja, hogy a vezetői engedély cseréjét a „végrehajtó tagállam visszaküldi a régi vezetői engedélyt a kiállító tagállam hatóságához, és az eljárást megindokolja”.
Egy szlovák-magyar kettős állampolgár tehát akkor úszhatja meg a lebukást, ha egyszerűen csak a szlovák jogsit használja.
Felmerül azonban kérdés, hogy mi történik, ha valaki például Magyarországon lakó ukrán-magyar kettős állampolgár, s így kénytelen egy év után lecserélni a jogosítványát: vajon értesítik-e a kettős állampolgárságot úgyszintén elutasító Ukrajna hatóságait?
A nemzetpolitikai államtitkárság kérdésünkre kifejtette: amikor a külföldi jogosítványt a magyar hatóságok bevonják, azt főszabály szerint nem küldik meg a kiállító ország hatóságai részére, kivéve viszonosság, illetve nemzetközi szerződés alapján – ami a fenti irányelvben testesül meg Szlovákia esetében. Ukrajnával nincs kétoldalú egyezmény, így az ukrán vezetői engedélyek a bevonás után az Okmánytárba kerülnek megőrzésre.
Ha pedig már jogsi, rákérdeztünk más okmányokra is: kiderült, hogy a magyar személyigazolvány és útlevél kiváltása esetében nincs a fentihez hasonló értesítési kötelezettségünk.
Persze van még egy megoldás, ha adrenalindús kalandokra vágyunk: jogosítvány nélkül vezetni, mint az az osztrák férfi, aki 48 évig, 1967 óta vezetett papír nélkül; és csak most, 74 évesen bukott le egy balesetben. Addig egyszer sem állították meg.