Milyen kommentárt lehet fűzni Kádár Gábor, Vági Zoltán és Ungváry Krisztián eljárásához? Először, hogy felelőtlenség, sőt kegyetlenség feltépni a még élő leszármazottak már behegedt lelki sebeit, és azt a téves hitet kelteni bennük, hogy szüleik túlélhették volna a vészkorszakot. Másodszor: Magyarország szégyene, hogy halálba küldte zsidó honfitársait, eléggé nagy ahhoz, hogy számadatok manipulálásával ezt nagyobbítani kellene.
De Ungváry Krisztián egyéb állításai és hivatkozásai is mindkét lábukra sántítanak. Ungváry Lévai Jenő The Hungarian Deportations in the Light of the Eichmann Trial [A magyarországi deportálások az Eichmann-per fényében] című tanulmányára hivatkozva az Endre és Eichmann közötti megállapodásról ír, de feltehetőleg ehhez is a Kádár–Vági szerzőpárostól merítette az ötletet, mégpedig a 152. oldalról. A Yad Vashem Studies V. kötetének 96. oldalán Ungváry szerint Lévai a következőről ír: „Jellemző az is [tehát a magyar fél túlbuzgóságát mutatja], ahogy ebben [ti. a vonatok számában] megállapodtak: Endre Eichmanntól napi hat transzportot akart, míg ő kettőt ajánlott, végül megegyeztek napi négyben, majd a Budapestre utazott Höss tiltakozása miatt kettőben.”
Lévai Jenő az idézett helyen valójában ezt írta: „A csendőrség alezredese, Ferenczy László, akit a csendőrség parancsnoksága és a belügyminiszter nevezett ki a deportálások egész időszakára mint összekötő tisztet Eichmann-nal, 1944. május 15. és július 9. között minden alkalommal, amikor transzportot vittek Magyarországról, egy mindenre kiterjedő jelentést írt. Ezeket a jelentéseket megőrizték, de szó sincs bennük olyasmiről, ami azt mutatná, hogy Eichmann vagy tisztjei valaha is ilyen hatású parancsot adtak volna [ti. hogy ne zsúfolják túl a vonatokat]. Éppen ellenkezőleg, a bírái előtt Ferenczy azt bizonyította, hogy a németek – Eichmann kifejezett parancsára hivatkozva – mindenhol azt kérték tőle, gondoskodjon arról, hogy még véletlenül se maradhasson ki senki a transzportból. A tehervonatok túlterhelését az az a tény okozta, hogy Endre – a számok tekintetében – hat szerelvényt követelt, de Eichmann csak néggyel látta el őt. Ezért a csendőrség tagjai arra voltak kényszerítve, hogy minden deportálási központba összegyűjtött zsidót beerőltessenek a vonatokba.” Lévai Jenő azt is megjegyzi, Eichmann ragaszkodott ahhoz, hogy egy 45 vagonos szerelvénynek 5 ezer embert kell szállítania.
Tegyük hozzá ehhez, hogy Lévai Jenőnek semmi indoka nem volt, hogy jóindulatúan elfogult legyen Endrével szemben. Mint újságírónak számos konfliktusa volt vele, mert a húszas években az Est-lapok hasábjain cikksorozatban támadta meg az akkor a gödöllői szolgabíró tisztét viselő Endrét. Ezért Endre őt 1944 őszén a nyilasok kezére juttatta és deportáltatta. Lévai Jenő becsületére válik, hogy ilyen előzmények után mint történész meg tudta őrizni tárgyilagosságát.
Ungváry Krisztián ma Romsics Ignác mellett a leginkább ismert és olvasott történész. Amikor e sorokat írom, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtártól azt az információt kaptam, hogy A Horthy-rendszer mérlege című könyvből hét példányt vásároltak. Egyet visszatartottak helybeni olvasásra, de a többi hat állandóan kikölcsönzött, és alig győzik nyilvántartani az előjegyzéseket. Éppen ezért érthetetlen, hogy egy ilyen jó nevű történész, akinek hadtörténészi teljesítménye elismerést érdemel, hogy hagyhatja figyelmen kívül a tudományos igényű történetírás elemi szabályait.