Egy oroszországi videómegosztón a magyarországi felhasználók számát tekintve az 5. helyen vagyunk (ha Ukrajnát és Belorussziát független államnak tekintjük). A 2012 áprilisában alapított cég manapság 50 millió havi egyéni látogatóval száguld, a megosztott videók száma 400 ezer. Egyelőre nonprofit alapon működik a vállalkozás, reklámmentes és ingyenes. A Coubról kérdeztük a Coub embereit.
2014. május 09. 22:52
p
0
0
3
Mentés
Két éves a coub.com. „Ötvenmillió egyedi látogató néz minket havonta. Van egy iOS appunk és honlapunk. Androidunk még nincs. Négyszázezer coubot csináltak eddig összesen” – tudjuk meg felütésként a coubosoktól. De miről is van szó?
A boldog pre-coubos időkben vígan éltem életem a fészbuk-blog-tumblr-youtube négyszögben, itt bőven csillapíthattam tudásszomjamat és közlésigényemet, valamint a napi sikerélmény is megadatott (Olvas! Kommentel! Lájkol! Megoszt! Követ!).
Az olyasfajta modernista újdonságok, mint az Instagram, Vine és Mixbit ismeretlenként elsuhantak a fejlődés országútján, mígnem balszerencsémre belefutottam e videómegosztók orosz mutációjába, a coub.com-ba és elvesztem. A legjobb, ami a gif feltalálása óta történt: a hangos gif! 2 napig hipnotizáltam bámultam a max. 10 másodperces önismétlő (looping) videócskákat, hogy aztán elkapjon a sátáni örvény és magam is elkezdjem gyártani őket.
E rövidke audiovizuális alkotások sikerének titka talán a szellemi tunyaság, az azonnali kielégülés utáni vágy: max. 10 másodpercbe egy film vagy más vizuális alkotás legjobb pillanatai, egy geg, egy aranyköpés, egy mosoly, egy arcraesés. A besztof, amire mindenki emlékszik. Nem kell egy egész könyvet elolvasni filmet végignézni, megkapjuk azonnal azokat a legjobb részeket, amelyekre épül a film, amelyek eladhatóvá teszik a hosszadalmas műalkotást. Modern zanzakultúra, szeretem.
„Rabjai vagyunk a saját, folyamatos tömörítésre és azonnali szenzációra vonatkozó igényeinknek” (consequenceofsound.net)
A coub.com kezelőfelülete egyszerű, egy parlamenti képviselő nyomógombos munkaasztalához hasonló kihívás. Két módon juttathatunk a coub szerverére mozgóképet. Számítógépünkről (vagy iPhone-ról, egyelőre csak iTunes app-pal működik) tölthetünk max. 10 perces anyagot (videófájlok mellett 300x100 gifeket is), amiből aztán egy csúszka segítségével kivághatjuk a megosztani vágyott max. 10 másodpercet. A másik lehetőség: Vimeo és Youtube (ugyancsak max. 10 perces) videofájlokat egyszerű URL beillesztésével lehet importálással a coub.com szerverére feltölteni (a cégtől érdeklődésemre közölték, hogy bár még nem frissítették a kezelőfelületet, de már Vine, Instagram, Facebook, DailyMotion, CollegeHumor, FunnyOrDie, LiveLeak, Wimp, Vkontakte, Odnoklassniki és a Carambatv is jöhet, az Indavideóra és Videára ezek szerint még várni kell).
Ha az eredeti hang nem tetszik, alávághatunk bármilyen más hanganyagot, amivel igen vicces remixeket, szürreális, neadjisten társadalomkritikus üzeneteket lehet létrehozni. Az eredeti képanyag új hanggal új értelmet kap, átértelmeződik. Mindenki lehet művész, vágó, DJ, VJ, némi invencióval bárki begyűjthet néhány ezer lájkot (próbált ön hasonló sikereket pl. a tumblr-en elérni?). A legnézettebb felhasználó, Nazar Drakhenberg összesen 421 coubjára 142 millió néző volt kíváncsi, a legnézettebb coub egy kijevi kiscsaj, egy bizonyos Nastik Kitsan youtube-os lelkes seggrázása, amely a coubon új zenét és két nagyságrenddel több nézőt kapott (youtube: 300e, coub: 10 millió). A legnézettebb magyarországi felhasználó Farkas Vagyim 2 millió nézővel és 173 követővel a szokásos kozmopolita nyuszis-aranyköpéses felhozatallal (bár a Hungarian Race Car videója mutat nemzeti jellegzetességeket. A coub összes felhasználójának 68 százaléka Oroszországból érkezik. „Nos, ha az első tízet kiemeljük, akkor Oroszország 68 százalékot tesz ki, második Ukrajna, harmadik Belorusszia, aztán Kazahsztán, és utána ti jöttök, srácok. Amerika, Németország és a balti államok következnek utánatok. Van közönségünk Brazíliában és Spanyolországban is.”
Amúgy nem folyik olyan fene nagy társasági élet errefelé, a tumblr ehhez képest pletykás vénasszonyok és beszpídezett hajógyári bulizók gyülekezete. Kommentelési lehetőség nincs, lájkolni, megosztani (Facebook, Tweet, Vkontakte, Tumblr, Stumbleupon, Google+, Pinterest, Linkedl) valamint recoubolni lehet, slusszpász, ha meg szimpatikus az illető, akkor követni (follow). Ha meg veszekedni vagy barátkozni akarsz, készíts névre címzett videót, aztán mehet a móka (Anna Liberman már kapott néhány tucat szerelmes videócskát).
A sikerélményt a lájkok és a követők lájkok száma adja meg, a követők és a követettek száma a tumblr-tól eltérően itt nyilvános, egyfajta rangot jelent(het). Ezt azért gondolom, mert némely arcok szorgosan követni kezdenek százszámra más felhasználókat, hogy aztán az udvarias viszontkövetés után jöjjön a sunyi unfollow. Tragikomikus végeredménye a nyomulásnak, hogy viszonylag nagy követőszámra tehet szert bármilyen szellemi erőfeszítés, csupán néhány recoub révén. Ilyen világban élünk, nyomulósoké az egész Galaxis.
Eddig bírtam: szerintem magyarítsuk ezt a coub-ot kobbra. Eleve cobb-nak indult az ötletgazdák szándéka szerint (a Beültetés/Inception c. film főszereplője, a Leonardo diCaprio által alakított Dom Cobb karakteréről elnevezve), de mivel a cobb.com foglalt volt, hát kényszerűen coubnak nevezték a terméket. Hangzása hasonló. Kob? Kobb? Kobbolás? Jó ez a kobbod, lájkolom.
Néhány hasznos tanács kobboló kezdőknek:
Bár az orosz, moszkvai székhelyű coub.com a magyarországi viszonyokhoz képest igen szabad szellemű (elég bármilyen orosz politikus nevét bepötyögni vagy a melegpropaganda-ellenes törvényt kigúnyoló kobbokat keresni stb.), ehhez képest meglepő, hogy már egy pár ciciért jó eséllyel meg lehet kapni a 18+/NSFW jelzést. Csak óvatosan a faszhelikopterekkel, kobbtársak!
Kooperálj! Aki követ, azt kövesd te is. Akit követsz, de cserében nem kezd követ téged, felhagyhatsz annak a hálátlan illetőnek a követésével. Kövesse az ilyeneket a KGB meg a CIA!
Lájkolni érdemes, ezerrel, ész nélkül, bárkit, bármikor! Lájkolok, tehát vagyok: a lájkolásaid azok az életjelek, amivel a kapcsolatot tartod az itteni világ lakóival. A lájkjaidból észreveszik a létezésed, megnézik, szerencsés esetben megosztják a kobbjaidat, ezáltal növekszik a nézőszámod, dagad a kebled. Minél több nézője és követője van valakinek, annál kevésbé szorul arra, hogy rekobbolja mások anyagát,annál menőbbnek számít ebben a fura közösségben. A nagymenők már csak saját anyagukat osztják (értsd: a netről összeszedett, de nem kobbos rekobb, recirkálás), aztán hátradőlve, elégedetten besöprik a lájkok és rekobbok ezreit. Ha igyekszel, te is lehetsz nagymenő!
Ha a second hand művészetet cikinek találod, próbálkozhatsz saját kútfőből saját gyártmánnyal, de akkor valóban tehetségesnek kell lenni, hogy felfigyeljenek rád. Ebben az esetben rekobbal nem érdemes foglalkozni, mert csak így jelezheted a reménybeli rajongók számára, hogy otthon megvágott, megcsócsált saját cuccokkal nyomulsz. Nehéz pálya, nehéz rekobb nélkül haverokat szerezni, de egy tehetséges művészt előbb-utóbb felismernek, pl. posztumusz.
A tumblr-ről ismerős tragikomikus sikerhajszolás (nézők, megosztások, követők) egyik trükkje, hogy némely elvetemültek előbb a saját gépükre töltik le a youtube-os fájlokat és onnét fel a szerverre, mintha az saját lenne. Így csak megosztani lehet a forrás ismeretének hiányában az anyagot, pláné, ha az újravágás/felhasználás letiltva a sunyulva menőző által.
Magyar ember feltalálja magát, kinyomoztam (őszintébben: megkérdeztem a coub.com ügyfélszolgálatát), hogyan lehet a coubokat-kobbokat letölteni. Itt van egy ismeretlen felhasználó által elkészített online letöltő, külön a mozgóképet, külön a hangot, amelyeket aztán reciklálhatsz. Menő zenék, menő videók: hajrá. Egy jó mémmel 10 millás nézőszám is elérhető!
És nem árt angolul tudni, hogy mert a magyar címekre és keresőszavakra nem fognak gyűlni a fogyasztók ezen a globalista, nem magyar szcénán. Oroszul sem árt a tageket/címet beírni, segítségként itt a translate.google.com (tapasztalataim szerint érdemes angolról oroszra fordítani, mivel a Google fordítója minden támogatott nyelvet először angolra fordít, amivel viccesen megnövekszik a félrefordítás esélye).
Tíz percnél hosszabb videókból pl. itt lehet letölteni a kívánt részletet:
De az sem baj, ha internetes pótcselekvés sikerélmények helyett helyett elmentek gördeszkázni vagy kocsmázni a haverokkal, esetleg tanulni és csajozni-fiúzni is lehet.
Végezetül röviden a cégről:
1. Copyright problémáktól nem tartanak, mert egy 10 mp. hosszúságú részlet maximum kedvet csinálhat az eredeti mű megtekintésére (ezen sorok írójának egy 10 másodperces reciklálását felfedezte a Youtube-on közzétett video tulajdonosa, panasza nyomán a coub-om „private” besorolást kapott: csak én láthatom).
2. Nem, nem akarnak 10 másodpercnél hosszabb adásidőt. „Néha úgy gondoljuk, hogy a 10 másodperc is hosszú. Nem osztjuk a pánikot a hosszú, tartalmas média haláláról, amit a halogatás-barát gifes szemét vált fel. A mi tíz másodperces formátumunkat úgy látjuk, mint egy új megoldást filmkek, klipek, reklámom és más videók legjobb részeinek bemutatására. A coubbal terjeszteni lehet egy hosszabb formátum hírét, és mi határozottan nem leszünk hosszabbak. De senki nem tudja, hogyan látjuk majd magunkat fél év múlva.”
3. Kommentelési lehetőség nélkül szerintem nem igazán szociális a média, de jelenlegi fejlesztéseikről egyelőre, érthető okok miatt nem kívántak beszámolni. „Áldatlan dolog arról beszélni, mit tervezünk. A startupok gyorsan változnak, bővülnek vagy csökkennbek funkcióik. Sok mindent tervezünk, és még több kerül a szemeteskosárba. Elég, ha a megjelenő változásokat látod.”
4. A céget a Gladkoborodov testvérpár, Anton (jelenleg CEO, a Look At Me alapítója, közgazdász végzettség) és Igor (a Coub előtt a neves Art Lebedev Design Sudio-nál dolgozott,számtech végzettségű), valamint Mikhail Tabunov (jelenleg CTO, az UnDev tech cégnél dolgozott, ugyancsak számtech végzettségű) trió alapította kb. két éve, 2012 áprilisában (pontosabban április elsején). „Múlt júniusban történt az első, egymillió dolláros befektetés. Az orosz startup piac nem olyan versenyképes, mint az amerikai, tehát itt nem történik olyan sok dolog, és azok mind Moszkvára koncentrálódnak. San Franciscóval szemben nem minden kávézóban ülő macbookos fickó startupper. Mivel a piac nem olyan telített, kevesebb pénzt lehet felhajtani, mint az USA-ban.”
5. 2013-ban sikerült egy kisebbnek nevezett, de nem pontosított tulajdonrészért 1 millió dollárnyi befektetést szerezni a Phenomen Ventures (Hailo, a taximágnes app, Mail.ru levelezés, Fab.com design, Virool SEO, berlini ételkihordás, Onetwotrip helyfoglalás) és a Brothers Ventures (David and Daniil Liberman + 3 testvérük, érdekeltségeik felsorolásától helyhiány miatt eltekintek) részéről.
6. A Coub.com egyelőre nonprofit módon működik, a fejlesztésre koncentrálnak. Szerencsére a hirdetőcégek nem fedezték fel maguknak a 10 másodpercnyi hangos gifben rejlő lehetőségeket, a coub egyelőre még a játékról és a szórakozásról szól.
Balról jobbra: Mike Marked, Dmitry Chernyshev, Igor Gladkoborodov, Anton Gladkoborodov, Anatoly Shakhazizian, Alisa Bloch, Theodore Konukhov and Mikhail Tabunov (forrás: calvertjournal)
Felpörgették az inflációt, elszállt a költségvetés hiánya, leállt a növekedés, a versenyképességet lenullázták a forint árfolyamát összerogyasztották, cserébe loptak sokat.