A Magyar Kockázati– és Magántőke Egyesület (MKME), az M27 Csoport, és a Menedzserek Országos Szövetsége a befektetőkeresésről és a befektetési lehetőségekről szervezett konferenciát 2013. november 28-án Budapesten, a Hotel Presidentben. Az előadók mind a befektetők, mind a tőkét kereső vállalkozások szempontjából körüljárták a vállalkozói tőkebevonás kérdését.
Az osztrák Andreas Reinthalter, az M27 csoport partnere elmondta, hogy egy-egy stratégiai befektetésben, vagy együttműködésben mindig benne van a bukás kockázata is. Ezt egyszerűen nem lehet kiszűrni, hiszen nagyon sok tényező befolyásolja, hogy milyen lesz az együttműködés. Sok múlhat azon, hogy mennyire képes a két vállalkozás azonos nyelvet beszélni, mennyire hasonló a két cég felépítése, struktúrája, erre a Daimler–Mercedes konszernt hozta fel példaként.
Reinthalter véleménye szerint, mivel nincs rizikó nélküli együttműködés, így mindig egyénileg kell értékelni befektetőként, hogy a felvásárlás, a beolvasztás, vagy csak egymás támogatása, egy partnerkapcsolat a legjobb a cégeknek. Ez múlik az üzlet természetén, a cég növekedési potenciálján, és a befektető regionális érdekeltségein egyaránt. A befektetőt kereső vállalkozásoknak viszont ismerniük kell magukat, és nem szabad félniük, mert az akkor bukáshoz vezet. A cégeknek komoly tervezésre van szükségük, egységes tervekkel és menedzsmenttel. Ismerniük kell a saját értékeiket, a piacaikat, az elvárásaikat. Azt is tudniuk kell, hogy ők milyen típusú befektetőt keresnek, mi lenne számukra az optimális megoldás, a legjobb kiszállási lehetőség.
Magyarországi tapasztalatok
Szabó György az egyik legnagyobb magyarországi médiacég, a Sanoma Budapest vezetőjeként szerzett tapasztalatait osztotta meg a konferencia résztvevőivel. Ő a befektetői oldalról közelítette meg a vállalkozások közti együttműködést. Tapasztalatai alapján a piacvezető pozíció az, ami képes elég profitot termelni a vállalkozásoknak. A vezető pozícióhoz, és annak megtartásához azonban folyamatosan fejleszteni kell, és akár új cégeket bevonni a portfólióba. Nem szabad félni attól, hogy leromboljuk a jól menő üzletet, mert néha újat kell építeni. A Sanománál az internetes üzletág volt ilyen, ami 2000-ben indult, és bár a magyarországi reklámköltések már egy ideje stagnálnak, a hirdetési pénzek egy jelentős része a hagyományos médiaplatformokról az internetre került.