Kiderült a tanulmányból: így zárkózhat fel Budapest egy fontos ágazatban Bécshez
Bécsben hatezernél is több konferenciát rendeznek egy évben, míg hazánk fővárosában nyolcszázat sem. Mit tud Bécs, miben fejlődhet Budapest? Utánajártunk.
Hogyan keressünk sikeresen befektetőt a vállalkozásunkhoz? Mi az, amit a befektetők keresnek? Milyen beszállási lehetőségek vannak? Az MKME, az M27 Csoport és a Menedzserek Országos Szövetségének közös konferenciáján jártunk, ahol magyar és osztrák szakértők mondták el a tapasztalataikat a startupokkal és a stratégiai befektetőkkel kapcsolatban.
A Magyar Kockázati– és Magántőke Egyesület (MKME), az M27 Csoport, és a Menedzserek Országos Szövetsége a befektetőkeresésről és a befektetési lehetőségekről szervezett konferenciát 2013. november 28-án Budapesten, a Hotel Presidentben. Az előadók mind a befektetők, mind a tőkét kereső vállalkozások szempontjából körüljárták a vállalkozói tőkebevonás kérdését.
Az osztrák Andreas Reinthalter, az M27 csoport partnere elmondta, hogy egy-egy stratégiai befektetésben, vagy együttműködésben mindig benne van a bukás kockázata is. Ezt egyszerűen nem lehet kiszűrni, hiszen nagyon sok tényező befolyásolja, hogy milyen lesz az együttműködés. Sok múlhat azon, hogy mennyire képes a két vállalkozás azonos nyelvet beszélni, mennyire hasonló a két cég felépítése, struktúrája, erre a Daimler–Mercedes konszernt hozta fel példaként.
Reinthalter véleménye szerint, mivel nincs rizikó nélküli együttműködés, így mindig egyénileg kell értékelni befektetőként, hogy a felvásárlás, a beolvasztás, vagy csak egymás támogatása, egy partnerkapcsolat a legjobb a cégeknek. Ez múlik az üzlet természetén, a cég növekedési potenciálján, és a befektető regionális érdekeltségein egyaránt. A befektetőt kereső vállalkozásoknak viszont ismerniük kell magukat, és nem szabad félniük, mert az akkor bukáshoz vezet. A cégeknek komoly tervezésre van szükségük, egységes tervekkel és menedzsmenttel. Ismerniük kell a saját értékeiket, a piacaikat, az elvárásaikat. Azt is tudniuk kell, hogy ők milyen típusú befektetőt keresnek, mi lenne számukra az optimális megoldás, a legjobb kiszállási lehetőség.
Magyarországi tapasztalatok
Szabó György az egyik legnagyobb magyarországi médiacég, a Sanoma Budapest vezetőjeként szerzett tapasztalatait osztotta meg a konferencia résztvevőivel. Ő a befektetői oldalról közelítette meg a vállalkozások közti együttműködést. Tapasztalatai alapján a piacvezető pozíció az, ami képes elég profitot termelni a vállalkozásoknak. A vezető pozícióhoz, és annak megtartásához azonban folyamatosan fejleszteni kell, és akár új cégeket bevonni a portfólióba. Nem szabad félni attól, hogy leromboljuk a jól menő üzletet, mert néha újat kell építeni. A Sanománál az internetes üzletág volt ilyen, ami 2000-ben indult, és bár a magyarországi reklámköltések már egy ideje stagnálnak, a hirdetési pénzek egy jelentős része a hagyományos médiaplatformokról az internetre került.
Magyarországon Szabó szerint a vállalkozók gyakran szerelmesek a saját termékeikbe, vállalkozásukba, ami káros. Nem szabad piaci csodára várni, és illúzióra építeni. Szerinte ezért is szokták a magyar vállaltokat gyakran túlértékelni. Ha befektetőként egy nemzetközi céget sikerül megnyerni, akkor számolni kell azzal, hogy a döntési folyamat lassú lesz, és a cég központjából gyakran felülírhatnak egy-egy számot. Ezekre azonban fel kell készülni. Ráadásul azt is érdemes látni, hogy a magyar piac egy olyan nemzetközi cég szintjén, mint a Sanoma, nagyon kicsi. Hiába a legnagyobb magyar médiavállalkozás, a teljes cégcsoportnak csak a három százalékát teszi ki a magyarországi Sanoma.
A rugalmasság előre visz
Oszkó Péter, a PortfoLion-csoport elnök-vezérigazgatója a rugalmasság fontosságát emelte ki a startupok esetében. Az utóbbi években a magyar startup-piacot a Jeremie alapokból befolyó tőke erősen felpörgette, de ettől még a legtöbb friss magyar startup csak egy ötlet, ami még nem elég: az ötletet önmagában nem lehet eladni. Szükség van arra, hogy az ötletből a céget is felépítsék, kell a tudás, és az, hogy a cégnél rugalmasan kezeljék dolgokat, és képesek legyenek váltani. Példájában egy olyan vállalkozást mutatott be, amelyik egy speciális termékkel igyekezett piacra lépni, azonban nehéz volt azonosítani a felvevő piacot. Viszont mellette készült egy olyan melléktermék, amire sikerült vevőket találni, és nagy igény volt rá a piac részéről. Ezután a cég a melléktermékre ráállva lett igazán sikeres vállalkozás, és állt egy folyamatosan növekvő pályára. Később a cégnek, mikor egy befektető megvásárolta őket, újra képesnek kellett lennie a váltásra.
A sztori és az üzleti terv a kulcs
René Berger, a Mercedes AMG Grand Prix elnökségi tagja szerint egy befektető számára az a legfontosabb, hogy a cégnek legyen saját sztorija. Ha emlékszik arra a befektető, hogy mit akar a cég, mi az, amit el akar adni, akkor az már egy hatalmas segítség. Elmondta, hogy befektetőként nem az a fontos, hogy pontosan mivel foglalkozik az a cég, hanem hogy az üzleti terv megfelelő legyen.
Az osztrák befektető szerint egy vállalkozónak mindig hinni kell a csodákban, de a lehetséges kimeneti, kilépési stratégiákon is gondolkodnia kell. Ehhez teljes rugalmasság és alkalmazkodókészség kell. Meg kell tanulni közös nézőpontra kerülni a befektetővel, de úgy, hogy nem szabad a saját elképzelésünkből engedni. Ha 30 százalékot akar valaki elérni, akkor annyit kell kiharcolni. Ha a cég egy része kerül csak eladásra a befektetőnek, akkor érdemes lehet egy vételi opciót a szerződésbe venni. Ha esetleg bekövetkezne a csoda, és szárnyalni kezdene a vállalat, akkor fontos, hogy minél előbb vissza lehessen szállni a vállalatba, ha azt megtehetjük.
René Berger elmondta azt is, hogy nincs két egyforma helyzet, így nincs tökéletes recept arra, hogyan lehet a kitűzött célt elérni, és a megfelelő befektetőt megtalálni. A célt azonban sosem szabad elfelejteni. Sőt, a másik oldalról nézve, egy vállalkozásnak nem kell feltétlen nyereségesnek lennie ahhoz, hogy érdemes legyen abba befektetni. Befektetőtársával, Toto Wolffal még 2000-ben karoltak fel egy hacker fiút, akivel közös céget alapítottak. Hosszú időn keresztül csak égették a pénzt, a befektetőkét is, majd eladták, mert a cég technológiája értékes volt a felvásárló számára. Azóta a vállalkozás sok változáson ment keresztül, de újra a kettejük érdekeltségébe került, és Ausztria legnagyobb mobilalkalmazásokat fejlesztő cége lett belőle, és már jövedelmező is. Azonban az ilyen történetekhez mindig a következő befektetőre kell fókuszálni, egyikre a másik után, és minden lehetőséget meg kell ragadni. Az osztrák befektető azzal zárta az előadását, hogy mindig készen kell állni, figyelni kell a tárgyalási partnert, és rögzíteni a saját céljainkat.
Mindenki a saját feladatát végezze
A panelbeszélgetés során a résztvevők igyekeztek összefoglalni az előadások legfontosabb pontjait, és azokról az eszközökről beszéltek, amelyek segíthetik a cégeket egy befektetővel való tárgyalás során. A professzionális tanácsadóknak, jogászoknak fontos szerepük lehet egy-egy befektetés előkészítésében. A tanácsadóknak az a feladatuk, hogy egy lehetséges befektetés során a lehető legjobb feltételeket harcolják ki a vállalkozás számára. Mindenkinek a saját dolgára kell figyelni, nem lehet egy cégvezetőnek a tárgyalások és a papírmunka miatt kiesni a napi rutinból. Természetesen ott kell lennie a tárgyalások egy részén, de nem neki kell végigvinni a legapróbb pontig az üzletet.