Mit kezdenek a közmédia vezetői és a kormányközeli médiumok képviselői azzal a szituációval, amikor a szólásszabadság határairól és a médiában fellelhető értékekről kell nyilatkozniuk? A 24. Bálványosi Nyári Szabadegyetemen egészen érdekes megúszási megoldási stratégiákkal találkozhattunk a Lőrincz Csaba sátorban megrendezett Szólásszabadság és érték a médiában című kerekasztal beszélgetés során, múlt pénteken.
Maksay Ágnes, az MTVA Kós Károly Kollégiumának alelnöke, a kolozsvári Video Pontes Stúdió vezetője a beszélgetés első megszólalójaként egy szívhez szóló és tanulságos történetet mesélt el arról, milyen küzdelmek árán lett belőle újságíró. Saját karriertörténetét a román cenzúra históriájába olvasztotta, amiből kiderült, hogy Romániában 1944-ben vezették be a szovjet cenzúra modelljét. A Sajtófőigazgatóságot 1947-ben állították föl, amelynek a központja két évtizeden át Bukarestben volt, és rendkívül kegyetlen intézkedéseket hozott. Az inspektorok ellenőrizték a vidéken dolgozó delegátusok munkáját, akiknek tilos volt például pánikot keltő dolgokról, balesetekről vagy más szerencsétlenségekről írniuk. Az állami cenzúrahivatalban a kisebbségek eredetileg „felülreprezentáltak voltak”: minden harmadik, negyedik hivatalnok magyar volt, viszont 1956 után ez az arány megváltozott, és háromszor annyi cenzor jutott egy magyar újságíróra, mint egy román kollégára.
1977-ben, az Írószövetség kongresszusán Ceauşescu meglepetésszerűen jelentette be a Sajtófőigazgatóság felszámolását, és a cenzúra eltörlését. A felelősség a kiadványok tartalmáért innentől kezdve a kiadó szervezetekre hárult. A szerkesztőségek viszont a Párt irányítása alá estek, amelyek rövidesen átvették a cenzúrahivatal feladatait. Maksay elmondása szerint a 80-as évek végére elég jó baráti kapcsolatba kerültek a főszerkesztők és a cenzorok, amelynek „következtében kialakult az erős öncenzúra, amit a mai napig nagyon nehezen vetkőznek le az újságírók” — fogalmazott Maksay. Csak 1989-ben léphetett az újságírói pályára, mert a rendszerváltás előtt Romániában csak az lehetett újságíró, aki rendelkezett párttagkönyvvel. Ő viszont erdélyi magyarként ilyet nem kaphatott.
Maksay a jelenkori állapotokat elintézte annyival, hogy „mindannyian tudjuk, hogy ma mi zajlik”. Annyit azért hozzátett, hogy a Freedom House 2012-es felmérése szerint a román sajtó részben szabad, az európai sajtószabadsági rangsorban hátulról a második. Maksay elárulta azt is, hogy „a román médiatörvényt nem mostanában fogják módosítani”. A kolozsvári újságíró szerint bonyolult kérdés, hogy mennyire szabad az erdélyi sajtó. Arra a kérdésre válaszolva, hogy a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) uralja-e a helyi magyar médiát, elmondta: az erdélyi magyar sajtóban a vélemények sokszínűen jelennek meg, a szólásszabadság a nézőkre és hallgatókra is vonatkozik, szóvá tehetik, ha kiegyensúlyozatlanságról van szó — mondta Maksay Ágnes.
Gazsó L.Ferenc az MTVA vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a magyar sajtószabadság él és virul, hiszen a magyar Alaptörvényben szerepel a sajtószabadság és véleménynyilvánításhoz való jog — ezt óriási dologként értékelte. Az már egy másik kérdés, hogy a megvalósításban milyen deficiteket tapasztalhatunk. Szerinte a hiányosságokat részben az okozza, hogy „mi mindig a véleménynyilvánítás és a sajtó szabadságáról beszélünk, de van egy tájékozódáshoz való jog is, amiről több szót kellene ejteni”. A médiamunkások sok esetben nem szakszerűen tálalják az információkat, mert ma gyakran előfordul, hogy „keverednek a hír és vélemény elemek a műsorokban, amivel megfosztjuk a nézőket, az olvasókat és a hallgatókat attól, hogy szabadon és tisztán tájékozódjanak”. Gazsó egyenesen a demokrácia deficitjének nevezte a műfaji hibriditást, aki azt is elárulta, hogy az értékközpontúságot Magyarországon jelenleg a közmédia jelenti.