Klinghammer István felsőoktatási államtitkár közölte: minden intézménynek azt a feladatot kell tökéletesen ellátnia, amelyre létrejött, amire hivatott. Ezt az úgynevezett profiltisztítást szeretné elérni. Rámutatott: jelenleg egyetemeken is folyik gyakorlati oktatás, főiskolák pedig az elméleti tudományok irányába törekednek, ami szerinte szereptévesztés.
A politikának nem szabad felsőoktatási intézményeket megszüntetnie, éppen ellenkezőleg, segítenie kell a főiskolákat abban, hogy találják meg az utat, a lehetőséget saját környezetükben. Korábban az „ismeretlenben való tájékozódást” szolgáló oktatás az egyetemeken történt, a legmagasabb szintű technika és technológia gyakorlati szintű felhasználásának oktatására pedig a főiskolák szolgáltak – szerinte ehhez kellene visszatérni.
Nem kell minden felsőoktatási intézménynek mesterképzést vagy doktori iskolát fenntartania, de az egyes szintek között nyitottá kell tenni a rendszert, biztosítani kell az átjárhatóságot – mondta Klinghammer István. Az általa „közösségi főiskoláknak” nevezett felsőoktatási intézményekbe olyan diákok is bejuthatnának, akiknek szerényebb a tudása annál, ami az egyetem vagy a szakfőiskolák sikeres elvégzéséhez szükséges. Ez azonban nem jelentené azt, hogy ezeken a főiskolákon alacsony lehetne az oktatás színvonala, vagy bármely szakmát, hivatást alacsonyabb színvonalon kellene oktatni.
Hozzátette: nem szabad ugyanakkor zsákutcába vinni a fiatalokat olyan szakok meghirdetésével, amelyhez az állam ugyan ad pénzt, de mindenki tudja, hogy nem nyújt hosszútávon használható, jó megélhetést is nyújtó végzettséget. Az idei jelentkezések szavai szerint már jól tükrözték, hogy a fiatalok tisztában vannak azzal, melyek azok a felsőoktatási intézmények, amelyek magas színvonalon oktatnak, és értékes végzettséget adnak – mondta az államtitkár.
Mezey Barna, a Magyar Rektori Konferencia elnöke a kerekasztal-beszélgetésen azt mondta: nagyon határozottan el kell különíteni az egyes felsőoktatási intézménytípusokat. Más minőséget kell és lehet elvárni egy egyetemtől, amely nemzetközi szerepet is vállal, és megint mást egy regionális feladatot ellátó főiskolától. A felsőoktatással szemben támasztott minőségi követelmény csak intézménytípusokra, vagy intézményekre bontott lehet – mondta.