Kedves Naplónk!
Volt korábban olyan érzésed, hogy nem mehetsz el valahova, nem nézhetsz meg valamit, vagy nem olvashatsz el egy cikket, esetleg könyvet? Nekünk volt.
Az alapvető jogok biztosa szerint ellentétes a jogállamiság követelményével, valamint sérti a tisztességes eljárás jogát, hogy a médiatörvény a médiahatóság eljárását akadályozó szervezetre kivetett bírságon túlmenően, ismételt jogsértés esetén kötelező jelleggel előírja a jogsértő vezető tisztségviselőjének bírságolását is. Szabó Máté ezért a médiatörvény e rendelkezésének megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól (Ab) – közölte az ombudsman hivatala vasárnap az MTI-vel.
Az alapjogi biztos egy civil szervezet indítványa alapján vizsgálta a médiatörvény eljárási bírságokkal kapcsolatos rendelkezését. A médiatörvény értelmében az eljárás akadályozása esetén a médiahatóság eljárási bírságot szabhat ki az ügyféllel, az eljárás egyéb résztvevőjével, illetve a tényállás tisztázása során közreműködésre kötelezett személlyel szemben, ha az eljárás során olyan magatartást tanúsít, amely az eljárás elhúzására, a valós tényállás feltárásának meghiúsítására irányul, vagy azt eredményezheti. Ismételt akadályozás esetén a médiahatóság a jogsértő vezető tisztségviselőjével szemben is köteles bírságot kiszabni, mérlegelési lehetősége pedig csak a bírság összegének meghatározására terjed ki – írta a hivatal a közleményben.
Szabó Máté rámutatott: az eljárási bírság funkciója az, hogy elősegítse az eljárás lefolytatását, szankcióval sújtsa, illetve ezzel megelőzze a további, rosszhiszemű akadályozást. A tisztességes eljáráshoz fűződő jog része a jogorvoslathoz való jog is. Nem egyeztethető össze a tisztességes eljáráshoz való joggal, végső fokon a jogállamiság elvével az, ha a törvényalkotó a hatósági eljárás hatékonysága érdekében kiszolgáltatottá teszi az ügyfelet, aki lényegében eszköztelenné válik a közhatalom fellépésével szemben – olvasható a közleményben. Az ombudsman – mint írták – a vezető tisztségviselő kötelező bírságolását előíró szövegrésszel összefüggésben hangsúlyozta, „ellentétes az ártatlanság vélelmével, ha a jogszabály értelmében a hatóság nem vizsgálhatja a jogsértő magatartását és a vezető tisztségviselő felelősségének meglétét, vagy annak hiányát. A kötelező bírságolás esetében kiüresedik a jogorvoslathoz való jog is”.
A közlemény szerint az ombudsman hatáskör hiányában nem indítványozhatta, azonban az Ab figyelmébe ajánlotta annak vizsgálatát is, hogy a médiatörvényben az eljárási bírsággal összefüggésben kialakított szabályozás összhangban áll-e a jogállamiság és a tisztességes eljárás követelményeivel. A médiatörvény szabályai ugyanis nem utalnak arra, hogy eljárási bírság kiszabására csak az eljárás felróható akadályozása esetén kerülhet sor. E szabályozás önmagában, azaz a közigazgatási eljárásra vonatkozó általános szabályozástól függetlenül értelmezve lényegében objektív felelősségi rendszert eredményezhet – írták. Szabó Máté az Ab figyelmébe ajánlotta annak vizsgálatát is, hogy a médiaszolgáltatási díjra vonatkozó szabályozás eleget tesz-e a tisztességes eljárás alkotmányos követelményének. A médiatörvény tartalmazza ugyan a médiaszolgáltatási díj megállapításának szempontjait, annak összegét azonban keretjelleggel sem határozza meg – olvasható a közleményben.
A beadványozó által felvetett további problémák kapcsán a biztos nem észlelt alkotmányossági aggályt. A kiegyensúlyozottság kötelezettségével összefüggésben az ombudsman rámutatott: nem sérti az önrendelkezési jogot és a szabad véleménynyilvánítás jogát az a körülmény, hogy nem csak a kifejezésre nem juttatott álláspont képviselője, hanem bármely néző vagy hallgató hatósági eljárást kezdeményezhet a kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettségének megsértése esetén. A kiegyensúlyozottság követelménye ugyanis a demokratikus közvélemény kialakulását szolgálja, így közérdek, nem pedig kizárólag az érintett személyiségi jogaihoz köthető kérdés – írta az ombudsman hivatala.