El a kezekkel a tudománytól!
Rektorként minden alkalommal felléptem az ellen, ha egyetemünket, a tudás szentélyét, annak valamely polgára méltatlan aktuálpolitizálás színterévé kívánta volna lealacsonyítani.
Klinghammer István szerint Magyarország számára az egyik legfőbb megoldandó kérdés a felsőoktatás színvonalának emelése.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) felsőoktatásért felelős államtitkára hétfőn a Szegedi Tudományegyetemen (SZTE), a XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) megnyitóján azt mondta: a magyar felsőoktatás megbirkózott a mennyiségi fejlesztés problémáival, „most kötelességünk vizsgázni abból, meg tudjuk-e válaszolni a minőség kérdését”. Hozzátette: a minőség azon múlik, hogy akadnak-e kellő számban olyan felsőoktatási intézmények, ahol nem tabu az elit. Az utóbbi évtized egyoldalú kiegyenlítő jellegű oktatástámogatása következtében szem elől veszni látszik „a felfelé húzó erők beiktatásának szükségessége” – fogalmazott az államtitkár, hozzátéve: mindenütt a világon van különbség egyetem és egyetem között, tehát kell a minőségi elven alapuló szelektív fejlesztés is.
Szabó Gábor, az SZTE rektora kifejtette, a diákköri mozgalom olyan hungarikum, amelyre büszkék lehetünk. Máshol nincs példa ilyen szervezett, nagy hagyományokra visszatekintő tudományos versenyre. Az akadémikus szerint a diákkör kiválóan alkalmas arra, hogy bemutassa a hallgatóknak a kutatói pályát. Akárhogy változik is a magyar oktatási rendszer, a diákkörnek helye volt és helye lesz benne – tette hozzá a professzor.
Szendrő Péter, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke közölte, az OTDK az ország legnagyobb színvonalas tudományos rendezvénysorozata. A tizenhat szekcióban csaknem ötezer dolgozatot mutatnak be, amelyeket az intézményi versenyeken 13 ezer pályázat közül választottak ki. A rendezvényeken már a magyar nyelvű külhoni felsőoktatási intézmények legjobb hallgatói is részt vesznek, százhúsz dolgozattal.
Mezey Barna, a Magyar Rektori Konferencia elnöke kifejtette, az OTDK-n részt vevő diákok a bizonyítékai annak, hogy a magyar felsőoktatás hatékonyan működik, az értelmiségnek van utánpótlása és arra is, nem indokolt a jogászképzés visszafejlesztése.
Az OTDK tizenhat szekciója közül négynek – az állam- és jogtudományi, a biológiai, az orvos- és egészségtudományi, a testnevelés- és sporttudományi szekciónak – az SZTE ad otthont.